آیا ایمنی خودروهای بزرگ بیشتر است؟

شکی وجود ندارد که ایمنی خودروهای امروزی نسبت به قبل افزایش یافته است. با مرور آمار موسسه بیمه‌­ای ایمنی بزرگراه (IIHS) می­‌توان از این امر اطمینان یافت چراکه رقم 22.5 مرگ در صد هزار نفر در سال 1980 به کمتر از نصف یعنی 11 فوت در صد هزار نفر در سال 2019 کاهش یافته است.

براساس گزارشی که در مِی 2020 توسط IIHS انتشار یافته و داده‌­های مربوط به تلفات رانندگی را براساس رده خودروها طبقه­‌بندی کرده، آمار فوت در میان رانندگان خودروهای کوچک بیشتر از سایرین است.این پیشرفت به لطف تغییر در طراحی سازه خودروها، افزایش سختگیری قوانین و تغییر رفتار رانندگان در طول سه دهه گذشته حاصل شده است، اما اکنون این پرسش مطرح می­‌شود که آیا می‌­توان ایمنی گروه خاصی از خودروها را برتر از دیگران دانست؟

حقیقت این است که آمار فوت در تصادفات به تفکیک خودرو، سرعت حرکت یا نوع مسیر اعلام نشده است، ضمن­ این‌که شرکت‌های خودروسازی هم تمایل چندانی به تفکیک ایمنی محصولات خود براساس رده ندارند. براساس گزارشی که در مِی 2020 توسط IIHS انتشار یافته و داده‌­های مربوط به تلفات رانندگی را براساس رده خودروها طبقه­‌بندی کرده، آمار فوت در میان رانندگان خودروهای کوچک بیشتر از سایرین است.

آیا ایمنی خودروهای بزرگ بیشتر است؟

در مقایسه بین خودروهای سدان و هاچ‌بک‌ این مسئله واضح بوده چراکه آمار فوت در هاچبک‌های کوچک کمی بیشتر از دو برابر سدان‌های بزرگ است. در رده خودروهای کراس‌­اور و شاسی­‌بلند، اختلاف بین کوچکترین و بزرگترین مدل‌ها به چهار برابر می‌­رسد. در تمامی رده‌­ها وضع به همین منوال است هرچند که در رده خودروهای کوپه و پیکاپ‌­های دیفرانسیل-عقب، ابعاد خودروها تاثیر واضحی بر آمار تلفات نداشته است.

در فهرست خودروهای با کمترین آمار تلفات بین سال‌های 2014 تا 2017، تنها نام چهار خودروی کوچک یعنی رنجرور ایووک، فولکس‌واگن گلف، نیسان لیف و میتسوبیشی ASX به چشم می‌­خورد، درحالی‌که سایرین در رده محصولات میان‌­سایز یا بزرگ قرار دارند. اما در میان 20 خودرو با بیشترین آمار تلفات، 15 نمونه در رده کوچک طبقه­‌بندی می­‌شوند. آمار فوت خودروهای اسپرت هم دو برابر نمونه‌­های شاسی‌­بلند و پیکاپ اعلام شده که یکی از دلایل آن می­‌توان وزن سبک‌تر این خودروها باشد.

انرژی جنبشی مستقیما به وزن مربوط است و خودروی سنگین­‌تر تکانه بیشتری در اختیار دارد. انرژی جنبشی برابر است با حاصل ضرب نصف جرم یک جسم و مجذور سرعت آن بنابراین یک خودروی سبک در هنگام برخورد با جسم دیگر، تاثیر بیشتری از این انرژی دریافت خواهد کرد.

آیا ایمنی خودروهای بزرگ بیشتر است؟

نکته جالب این‌که کمترین آمار تلفات در بین تمام رده‌­های خودرویی به مینی‌ ون‌ها تعلق دارد که علاوه بر وزن این خودروها، به شیوه رفتاری رانندگان آن‌ها نیز ارتباط دارد.

بنابراین می‌­توان دریافت که غیر از نوع خودرویی که مورد استفاده قرار می‌­دهید، نحوه رانندگی شما می­‌تواند در کاهش احتمال خطرات احتمالی بسیار تاثیرگذار باشد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motortrend.com

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید