شگفتی در CES 2022

سونی ویژن اس 02 رونمایی شد

15 دی 1400 15:47

از تلویزیون‌های OLED گرفته تا هدست‌های واقعیت مجازی، می‌توان گفت که سونی با دست پر به نمایشگاه CES 2022 لاس‌وگاس آمده است. اما شاید مهم‌ترین خبر این شرکت معرفی خودروی Vision-S 02 باشد. یک کانسپت تمام برقی که درواقع نسخه شاسی‌بلند از سدان Vision-S 01 به حساب می‌آید که سال 2020 رونمایی شد.

طراحی سونی ویژن اس 02

شرکت سعی داشته زبان طراحی نسخه شاسی‌بلند را هم‌چنان بر اساس آنچه روی مدل سدان در نظر گرفته بود، لحاظ کند. به همین دلیل است که ساختار چراغ‌های بادامی عقب، آرایش ورودی‌های هوا، دوربین‌های جانبی، دستگیره درها، سقف مشکی متضاد و میله‌های روی جلوپنجره ازجمله شباهت‌های بصری هر دو خودرو هستند.

سونی ویژن اس 02

با این حال بدیهی است که شکل ظاهری کمی نسبت به مدل 01 حجیم‌تر شده باشد. این را می‌توان از روی محل قرارگیری پلاک عقب و سپرهای برجسته‌تر هم متوجه شد. از سوی دیگر نصب چرخ‌هایی که یک اینچ بزرگ‌تر هستند، منجر به بیشتر شدن فضای زیر گلگیرها شده است.

کابین و امکانات سونی ویژن اس 02

کراس اور برقی سونی با ظرفیت 7 سرنشین

در حالی که کانسپت ویژن اس 01 چهار صندلی داشت، این کراس‌اور با ظرفیت 7 نفر بسیار کاربردی‌تر به نظر می‌رسد. طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4.9، 1.93 و 1.65 متر شده است، که ابعادی سخاوتمندانه برای خودرویی در این کلاس خواهد بود. البته طبیعی است که با وجود پکیج سنگین باتری‌ها وزن آن به 2480 کیلوگرم رسیده باشد.

داخل کابین همان فضای مینیمالیستی مدل 01 را می‌بینیم. چیزی که بیننده را به یاد تسلا مدل X می‌اندازد. این یعنی در این خودرو نیز صفحه نمایش‌ها کنترل همه‌چیز را برعهده خواهند داشت. یک نمایشگر عریض پانوراما و یک نمایشگر لمسی ثانویه جلوه‌ای جذاب و مدرن را به این خودرو بخشیده است.

در خودروهای سونی سری ویژن S، فناوری اختصاصی سونی با عنوان صدای 360 درجه با اسپیکرهای روی صندلی نیز تعبیه شده است. این سیستم صوتی با سرویس پخش فیلم سونی موسوم به براویا کور ترکیب شده، که با استفاده از فناوری اینترنت 5G، ساختاری مناسب برای مشاهده فیلم توسط سرنشینان را فراهم کرده است.

سونی ویژن اس 02

مشخصات فنی سونی ویژن اس 02

سونی ویژن اس 02 با دو موتور برقی که در محورهای جلو و عقب نصب شده، ساختاری چهار چرخ محرک دارد. جالب آنکه هریک از موتورها به‌تنهایی 268 اسب‌بخار قدرت فراهم می‌کنند. با این حال شتاب صفر تا صد این محصول هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است، اما می‌دانیم که این عدد احتمالاً کمی بیشتر از 4.8 ثانیه یعنی رکورد مدل سدان خواهد بود. چراکه خودروی فوق 130 کیلوگرم سنگین‌تر شده است. همین افزایش وزن روی سرعت نهایی نیز تاثیر گذاشته است و باعث شده این عدد به 180 کیلومتر برساعت برسد.

شباهت‌های سخت‌افزاری بین دو مدل فراتر از موتورهای برقی است. هر دو مدل از سیستم تعلیق بادی مشترک استفاده می‌کنند. با این تفاوت که ارتفاع مدل شاسی‌بلند از سطح زمین بیشتر اندازه‌گیری شده است.

خودروهای برقی سونی سری ویژن

آیا سونی وارد بازار خودرو می‌شود؟

از زمانی که ویژن اس 01 در نمایشگاه CES سال 2020 رونمایی شد، سونی بارها برنامه‌های خود برای حضور در صنعت خودرو را رد کرده است. این در حالی است که خبر می‌رسد این غول فناوری ژاپنی بهار سال جاری میلادی می‌خواهد شرکت جدیدی به اسم سونی موبیلیتی را ایجاد کند، که به طور حتم به تولید خودروهای برقی منتهی خواهد شد.

دیدگاه کاربران