• پيگيري و استعلام کارت ماشين

استعلام اینترنتی، آسان‌تر شد!

پیگیری کارت ماشین و استعلام کارت خودرو

7 بهمن 1402 15:42

استعلام اینترنتی کارت خودرو از سامانه سخا

بهمن 1402: با توجه به اینکه کارت خودرو و موتور سیکلت در زمان فرآیند تعویض پلاک توسط مراکز تعویض پلاک اخذ می شود، مالکان وسایل نقلیه تا زمان دریافت کارت جدید به عنوان سندی که مالکیت وسیله نقلیه را اثبات کند، همواره پیگیر و دغدغه‌مند هستند. از این رو، مهدی سید هاشمی، مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی بنیاد تعاون فراجا خبر داده است که از این پس استعلام کارت خودرو و موتورسیکلت به سامانه سخا اضافه شده و هموطنان می‌توانند با دریافت بارکد پستی، از زمان ارسال و تحویل کارت وسیله نقلیه خود مطلع شوند.

همچنین در اپلیکیشن پلیس من نیز استعلام سند مالکیت و کارت خودرو به صورت همزمان قابل انجام است و در آینده ای نزدیک استعلام و پیگیری سند موتورسیکلت نیز به این نرم افزار اضافه خواهد شد.

علت تاخیر در صدور کارت خودرو

بهمن 1400: سردار هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، درباره تأخیر در چاپ کارت خودروها بیان کرد: «چیپ کارت خودرو جزء اقلام وارداتی است و برای تامین آن دچار مشکل شدیم؛ اما در حال حاضر چیپ‌ها ترخیص شدند و روزانه 100 هزار کارت تهیه می‌شود.»

وی اظهار کرد که در برنامه جدید، به جای استفاده از چیپ، بارکد سه‌بعدی استفاده می‌شود که برای خواندن آن، دست‌افزارهای پلیس به روز شده‌اند. با اسکن این کد، تمام اطلاعات اعم از VIN، شماره شاسی، موتور و ... در دسترس قرار می‌گیرد. رییس پلیس راهور تاکید کرد که این بارکد تنها با دست‌افزار پلیس قابل خواندن است و اگر با بارکد‌خوان‌های دیگر اسکن شود، تنها یک کد نمایش داده می‌شود.

طبق گفته سردار هادیانفر، کارت‌هایی که صادر نشده، با فرآیند قبلی شخصی‌سازی شده‌اند اما چیپ در آن قرار نگرفته و به زودی صادر می‌شوند. کارت‌های جدید نیز برای نوشماره‌ها با بارکد صادر می‌شوند؛ اما تغییری در ظاهر کارت خودرو صورت نخواهد گرفت و تنها چیپ با بارکد جایگزین می‌شود.

وی همچنین توصیه کرد افرادی که کارت خودروشان آسیب دیده، جهت دریافت کارت جدید، چند روزی صبر کنند تا کارت‌های معوق صادر شوند.


در این مقاله قرار است شما را با «کارت شناسایی وسیله نقلیه» آشنا کنیم؛ کارتی که با نام‌های دیگری مانند کارت خودرو یا کارت ماشین نیز شناخته می‌شود. سپس در ادامه مقاله، درباره انواع روش‌های پیگیری کارت خودرو صحبت می‌کنیم و به شما، روش‌ استعلام کارت ماشین را توضیح می‌دهیم. همچنین در انتهای این مقاله، برای آنهایی که کارت خودرو هنوز به دست‌شان نرسیده، این سوال را پاسخ می‌دهیم که برای پیگیری کارت ماشین به چه سایتی باید مراجعه کنند و یا در صورت برگشت خوردن کارت خودرو، چگونه می‌توانند کارت‌شان را از طریق پست، تحویل بگیرند.  

کارت خودرو چیست؟

مهم نیست که راننده خودرو هستید، یا راننده کامیون یا موتورسیکلت؛ هر وسیله نقلیه‌ای که داشته باشید باید سه مدرک مهم برای راندن آن وسیله نقلیه را هم در اختیار داشته باشید. 

اولین مدرک، چیزی نیست جز گواهینامه رانندگی که نشان می‌دهد که آیا شما از طرف پلیس راهور، «صلاحیت راندن وسیله نقلیه» را دارید یا نه. دومین مدرک، برگه سبز خودرو یا همان «سند رسمی مالکیت وسیله نقلیه» است که مشخصات کامل آن وسیله به همراه مشخصات دارنده وسیله، در آن قید می‌شود. در واقع برگه سبز خودرو، به مراجعه قانونی و قضایی، نشان می‌دهد که چه کسی «مالک وسیله نقلیه» است.

سومین مدرک مهم، کارت ماشین است. کارت خودرو، در واقع چکیده‌ای از همان اطلاعات برگه سبز خودروست که در هنگام رانندگی، اگر افسر پلیس آنرا از شما درخواست کرد، باید کارت خودرو را ارائه دهید. از آنجایی که برگه سبز، سند بسیار مهمی است و نمی‌توان در هر زمان که رانندگی می‌کنید، آنرا همراهتان داشته باشید، لذا چیزی به اسم کارت ماشین را ابداع کرده‌اند که هم مدرکی رسمی و قانونی به شمار می‌رود و اطلاعات کامل وسیله نقلیه و مالکش را ثابت می‌کند و هم اینکه، نگهداری و همراه داشتنش، آسان‌تر و راحت‌تر است.

اطلاعات موجود در کارت خودرو

هوشمندسازی کارت وسایل نقلیه، از سال 1395 شروع شد و از همان تاریخ بود که کارت خودرو جدید، در اختیار دارندگان وسایل نقلیه قرار گرفت. در قسمت جلویی کارت هوشمند خودرو، مشخصات مالک وسیله نقلیه (شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر) به همراه عکس وی، درج می‌شود. همچنین کد VIN خودرو نیز در قسمت جلویی کارت ماشین، حک می‌شود.

(عکس از خبرگزاری مهر)

اما در پشت کارت خودرو، اطلاعات وسیله نقلیه را خواهید دید؛ اطلاعاتی مانند: نام و مدل خودرو، رنگ خودرو، سال ساخت، نوع سوخت خودرو و ظرفیت سرنشینان خودرو. همچنین شماره موتور و شماره شاسی، که بسیار برای پلیس راهور، مهم و حیاتی است نیز در این قسمت کارت، درج می‌شود.

جریمه نداشتن کارت خودرو

در مقاله نرخ جرایم رانندگی، به طور مفصل درباره انواع جریمه‌ها گفته‌ایم و حتی نرخ جدید جرایم راهنمایی و رانندگی را در سال جاری، قید کرده‌ایم. اما به صورت مختصر، باید بدانید که نداشتن کارت ماشین، مشمول چند جریمه مختلف است که در هر حالت، ممکن است نوع جریمه، فرق داشته باشد.

بعنوان مثال، اگر پشت فرمان خودروی خودتان باشید اما کارت ماشین همراهتان نباشد، پلیس بعد از استعلام و تطبیق مشخصات شما با مشخصات مالک خودرو، اگر مطمئن شود که خودتان مالک هستید، معمولا جریمه‌ای برای‌تان ثبت نمی‌کند و فقط به شما تذکر می‌دهد.

اما اگر پشت فرمان خودرویی باشید که متعلق به خودتان نیست و کارت آن خودرو را هم نداشته باشید، واکنش افسر پلیس، ممکن است متفاوت‌تر از حالت قبل باشد. پلیس در این شرایط، بازهم باید استعلامات لازم را بگیرد و مطمئن شود که سرقتی رخ نداده است. در صورت سفیدبودن استعلام خودرو، ممکن است فقط به جریمه نقدی اکتفا کند یا حتی ممکن است یکی از مدارک شناسایی‌تان را ضبط کند و در ازای آن، رسیدی به شما تحویل دهد. در این حالت، از شما خواسته می‌شود که برای بازپس گرفتن آن مدرک، با همراه داشتن اصل مدارک وسیله نقلیه به همراه کارت ماشین، به مرکز پلیس مراجعه کنید.

البته بازهم چیزی قطعی نیست و همه چیز بستگی به شرایط لحظه‌ای دارد؛ مثلا اگر در هنگام ارتکاب تخلف، پلیس خودروی شما را متوقف کرده باشد و از شما کارت ماشین بخواهد اما کارت نداشته باشید، این احتمال وجود دارد که خودروی‌تان را توقیف کند که در این صورت باید به دنبال مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ باشید. همچنین در زمان متوقف کردن خودرو، پلیس اگر متوجه شود که خودرو تحت پیگرد است یا هیچگونه مدرکی همراهتان نیست یا گواهینامه رانندگی معتبر ندارید یا استعلام خلافی خودرو مبلغ زیادی باشد، بازهم افسر پلیس باید خودرو را به پارکینگ ببرد.

مدت زمان صدور کارت خودرو

تا زمانیکه خودرویی شماره گذاری نشود، برای مالک خودرو نیز کارت ماشین صادر نمی‌شود. پس از همین ابتدا، باید این نکته را بدانید که صدور کارت خودرو، بعد از انجام و اتمام مراحل تعویض پلاک خواهد بود.

کارت ماشین معمولا در کمتر از یکماه صادر شده و بدست مالک خودرو می‌رسد اما گاهی اوقات و به دلیل مشکلاتی که در چاپ این نوع کارت‌ها وجود دارد، ممکن است صدور کارت خودرو، با اندکی تاخیر همراه شود.

روش های استعلام کارت ماشین

اگر یکماه از تعویض پلاک خودرو گذشته باشد اما همچنان کارت خودرو به دست‌تان نرسیده است، باید مراحل استعلام کارت خودرو را انجام دهید. البته در اینجا، منظورمان از استعلام، همان پیگیری کارت ماشین بوده که با چندین روش آسان و سریع، به راحتی قابل انجام است:

  • استعلام کارت ماشین از سایت راهور
  • استعلام کارت ماشین از سایت شرکت پست
  • استعلام کارت ماشین از پلیس+10

پیگیری کارت خودرو از طریق شماره پلاک

وقتی کارت خودرو به دست‌تان نرسیده باشد، اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید، کارت ماشین توسط پلیس راهور، صادر شده باشد. برای استعلام صدور کارت خودرو، کافی است به سامانه راهور به نشانی اینترنتی rahvar120.ir مراجعه کرده و گزینه «رهگیری مدارک سازمانی» را انتخاب کنید. با کلیک بر روی این گزینه، به سامانه پیگیری ناجا، منتقل می‌شوید و تصویری مشابه تصویر زیر را خواهید دید.

پیگیری کارت خودرو با شماره پلاک

همانند تصویر فوق، به قسمت «انتخاب نوع سند» بروید و گزینه «کارت خودرو» را انتخاب کنید. حالا باید شماره پلاک خودروی‌تان و همچنین کد امنیتی نشان‌داده شده را هم وارد کنید.

اگر کارت خودرو صادر شده باشد، اطلاعات مربوط به «شماره مرسوله پستی» برای‌تان نشان داده می‌شود. حالا که این شماره را دارید، به سراغ مرحله بعدی، یعنی «پیگیری کارت خودرو از طریق شرکت پست» بروید که در قسمت بعدی، بیشتر آنرا توضیح می‌دهیم.

پیگیری کارت خودرو از طریق پست

با در اختیار داشتن «شماره مرسوله» که در مرحله قبل، آنرا بدست آوردید، باید به سایت رهگیری شرکت پست به نشانی اینترنتی tracking.post.ir برویم. بعد از ورود به این سامانه، تصویری مانند تصویر زیر را مشاهده می‌کنید.

پیگیری کارت ماشین از طریق پست

در کادر مشخص شده، باید «شماره مرسوله» را وارد کرده و سپس، جستجو را بزنید. اگر کارت ماشین به شرکت پست ارسال شده باشد، جزییات زمان تحویل به پست و همچنین زمان تحویل به گیرنده، برای شما نشان داده می‌شود.

برگشت خوردن کارت خودرو

در زمان تعویض پلاک خودرو، حتما باید مراحل احراز سکونت خریدار انجام شود چراکه اطلاعات دارنده وسیله نقلیه، باید در سامانه پلیس، به‌روزرسانی شده باشد. پس اگر آدرس اشتباهی داده باشید یا بعد از انجام تعویض پلاک، آدرس محل سکونت‌تان را تغییر کرده اما اطلاعات‌تان در سامانه پلیس، آپدیت نشده باشد، بدیهی است که کارت ماشین به دست‌تان نمی‌رسد و دوباره به شرکت پست برمی‌گردد. در این حالت، می‌گوییم کارت خودرو، برگشت خورده است.

البته یک حالت دیگر هم برای برگشت خوردن کارت خودرو وجود دارد؛ کارت ماشین یا باید به مالک وسیله نقلیه تحویل داده شود یا باید به کسی که مدارک هویتی مالک را در اختیار دارد، تحویل گردد. بنابراین در زمان مراجعه مامور پست، اگر هیچکدام از این شرایط فراهم نباشند، امکان تحویل‌دادن کارت ماشین نیز وجود ندارد و مامور پست، باید کارت خودرو را به شرکت پست برگرداند. توجه داشته باشید که این اتفاق، حداکثر سه بار می‌تواند تکرار شود؛ یعنی بعد از مراجعه سوم، اگر مامور پست نتواند کارت را تحویل‌تان دهد، آنرا برگشت می‌زند. 

پیگیری کارت ماشین برگشتی

وقتی کارت خودرو برگشت زده می‌شود، حالا باید مالک خودرو برای دریافت آن اقدام کند چراکه از سمت پست، دیگر اقدامی صورت نمی‌گیرد. برای این کار، باید با در دست داشتن مدارک هویتی، به همان اداره پستی که در مراحل قبل، اطلاعاتش را پیدا کردید، مراجعه کنید و کارت ماشین را شخصا تحویل بگیرید.

اما اگر اطلاع ندارید که کارت خودروی‌تان در کدام باجه پستی نگهداری می‌شود، جای نگرانی نیست! کافی است به نزدیکترین اداره پست مراجعه کنید و از آنها بخواهید تا کارت ماشین را برای‌تان رهگیری کنند و آدرس باجه‌ای که در آنجا، کارت ماشین‌تان نگهداری می‌شود را به شما بگویند.

همچنین دقت داشته باشید که اگر زمان نگهداری کارت خودرو در شرکت پست، از 6 ماه بیشتر شود، ممکن است امکان رهگیری آن طریق شرکت پست وجود نداشته باشد یا تصویری همانند تصویر زیر، برای شما نشان داده شود.

استعلام کارت ماشین برگشتی

اگر با چنین حالتی مواجه شدید، به این معنی است که امکان پیگیری کارت ماشین از طریق شرکت پست وجود ندارد. در این حالت، باید به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید و پیگیری کارت خودرو برگشتی را از آنجا انجام دهید.

صدور کارت ماشین المثنی

برای آنکه بدانید کارت ماشین المثنی چیست، چگونه باید کارت خودروی جدید را دریافت کرد، مدارک لازم برای صدور کارت المثنی ماشین چیست و روش‌های استعلام کارت خودرو المثنی چگونه است، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله راهنمای گرفتن المثنی کارت خودرو را هم مطالعه کنید.

سامانه فروش خودرو وزارت صمت

در مقاله سامانه یکپارچه خرید خودرو، از جدیدترین شرایط ثبت نام در سامانه فروش خودرو وزارت صمت، شرایط خریداری وانت از سامانه یکپارچه فروش خودرو و همچنین آدرس سایت سامانه تخصیص خودرو مطلع شوید.

دیدگاه کاربران
علی‌ 1402/5/21
سلام چندماه پیش تعویض پلاک کردم کارت ماشین هنوز نیومده رفتم پست میگه دیر اومدی برگشت خورده تهران .رفتم تعویض پلاک میگه دوباره باید ماشینو بیاری تابازدید کنیم تاکارت برات بیاد
پاسخ
0
0
0