تویوتا با معرفی کانسپت GR GT3 و البته نسخه تغییریافته از یاریس GR یعنی یاریس GRMN در نمایشگاه خودروی توکیو 2022، توجه رسانهها و مخاطبان را جلب کرد.
”تحولات این خودرو شامل کاهش 20 کیلوگرمی وزن، افزایش سفتی اجزای سیستم تعلیق، کاهش فاصله دندهها و البته تغییرات ظاهری است.“نکته ویژه درباره 500 خریدار خوششانس یاریس GRMN این است، که علاوه بر معابر عادی، میتوانند از این هاچبک نیرومند در پیست و یا حتی مسابقه رالی هم استفاده کنند.
پیشرانه یاریس GRMN نسبت به نسخه GR تغییری نداشته و همچنان شاهد نصب نسخه 1.6 لیتری سه سیلندر توربوشارژ با 268 اسببخار قدرت در زیر کاپوت آن هستیم. اما تحولات این خودرو را باید در زمینههای دیگر شامل کاهش 20 کیلوگرمی وزن، افزایش سفتی اجزای سیستم تعلیق، کاهش فاصله دندهها و البته تغییرات ظاهری جستجو کرد.
کاهش وزن را باید مدیون چند قطعه از جنس فیبرکربن شامل کاپوت، سقف و باله عقب و همچنین حذف صندلیهای عقب دانست، درحالیکه تعداد نقاط جوش بدنه نسبت به یاریس GR به تعداد 565 نقطه بیشتر شده است.
عرض بدنه تویوتا یاریس GRMN به میزان 1.27 سانتیمتر افزایش یافته و فاصله تعویض دندههای گیربکس شش سرعته نیز کاهش یافته درحالیکه دیفرانسیل لغزش-محدود مکانیکی هم به آن اتصال دارد.
خریداران یاریس GRMN میتوانند پکیج Circuit را نیز برای این خودرو سفارش دهند، که موارد اضافه شامل فنرهای قابل تنظیم ساخت بیلاشتاین، ترمزهای بزرگتر، رکابهای جانبی و لبه سپر را به تجهیزات استاندارد اضافه میکند. البته تنها ده درصد از تمامی نمونههای یاریس GRMN یعنی 50 دستگاه، شانس دریافت این پکیج را خواهند داشت. اما خبر خوش برای مالکان یاریس GR اینکه تویوتا قصد دارد برخی ویژگیهای GMRN را به صورت جداگانه برای این مدل نیز ارائه دهد.
تویوتا یاریس GMRN از هم اکنون و با قیمت پایه 64 هزار دلار برای مشتریان ژاپنی قابل سفارش است، هرچند که به علت تیراژ کم و تقاضای بالا، احتمالاً شاهد برگزاری قرعهکشی در میان متقاضیان خواهیم بود. تحویل این مجموعه پانصد دستگاهی از تابستان 2022 آغاز خواهد شد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com