• صنعت خودروسازي کره‌شمالي

مجموعه‌ای اسرار آمیز و وابسته

مروری بر تاریخ صنعت خودروسازی کره‌شمالی

15 بهمن 1400 15:00

با وجود آن‌که جمعیتی بالغ بر 25 میلیون نفر در کره­‌شمالی زندگی می‌کنند، اما تخمین زده می­‌شود که تنها 30 هزار دستگاه خودرو در معابر این کشور کوچک حضور داشته باشد. بنابراین به نظر می‌­رسد که عنوان پایین‌ترین نرخ مالکیت خودرو در جهان به کره‌­شمالی تعلق بگیرد.

اکثر خودروها در اختیار کارکنان ارتش و سایر مقامات دولتی قرار گرفته که حتی محصولات مرسدس‌بنز هم در میان آن‌ها وجود دارد.اما درباره خودروهای موجود در این کشور نیز اطلاعات دقیقی وجود ندارد. البته کره‌­شمالی همواره به عدم شفافیت در زمینه­‌های گوناگون مشهور بوده است، اما در فایل تصویری که توسط شبکه اینترنتی Donut Media تهیه شده، تلاش شده به سوالات درباره صنعت خودروسازی کره­‌شمالی پاسخ داده شود.

در کنار بسیاری خودروها که در اختیار کارکنان ارتش یعنی 5 درصد جمعیت این کشور قرار دارد، تعدادی خودروی دیگر هم در اختیار سایر مقامات دولتی قرار گرفته که حتی محصولات مرسدس‌بنز هم در میان آن‌ها وجود دارد.

با وجود ممنوعیت معامله رسمی با کره‌­شمالی برای شرکت‌های بین­‌المللی، تعدادی از محصولات لوکس تویوتا هم در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است. تعدادی ولوو 144 مدل دهه 70 میلادی نیز همچنان در معابر کره­‌شمالی تردد می­‌کنند. این خودروها بازمانده واردات هزار دستگاهی محصولات ولوو در دهه 70 میلادی است، که البته کره‌­شمالی از پرداخت هزینه آن‌ها سر باز زد.

صنعت خودروسازی کره‌شمالی

اما غیر از خودروهای وارداتی، برخی محصولات نیز در این کشور مونتاژ شده است. نخستین عضو از این مجموعه، یک خودروی سدان به نام پوبِدا است. این خودرو محصول شرکت Gaz در زمان شوروی بوده و در کنار برخی خودروهای نظامی در تاسیسات این شرکت واقع در پیونگ‌یانگ تولید شده است.

اما شرکتی به نام سانگری کره هم از سال 1950 در این کشور فعالیت دارد، که غیر از خودروهای نظامی، خودروی سواری هم تولید می­‌کند. این شرکت قبلاً به مونتاژ محصولات Gaz می­‌پرداخت، اما اکنون خودروهایی شبیه به محصولات مرسدس‌بنز و فولکس‌واگن را در خطوط مونتاژ می‌­کند.

صنعت خودروسازی کره‌شمالی

اما شرکت دیگری به نام پیونگ‌وا هم به مونتاژ خودروهای چینی از برندهای فوتون، FAW و دو مدل فیات یعنی دوبلو و سی‌ینا مشغول است. این خودروها ابتدا تحت لیسانس تولید می‌­شد، اما پس از پایان قرارداد، ساخت نمونه­‌های کپی شده از این دو خودرو همچنان ادامه دارد. البته باید توجه داشت که شهروندان عادی این کشور به صورت رسمی از مالکیت خودروی شخصی منع شده‌­اند.

البته اوضاع برای رهبر این کشور فقیر یعنی کیم جونگ اون کاملاً متفاوت است، چراکه او خودروهایی همچون آئودی R8، رنجرور و رولزرویس را در پارکینگ شخصی خود نگهداری می­‌کند.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران