برند تویوتا به دلیل کاهش فروش در ژاپن و اندونزی نتوانست فروش جهانی خود را در سال 2018 نسبت به سال پیش با افزایش قابلتوجهی همراه کند. تویوتا در ماه میتوانست 736 هزار دستگاه در سراسر جهان بفروشد و فروش خود از ابتدای سال تا ماه می را به سه میلیون و 625 هزار دستگاه برساند. بزرگی برند تویوتا زمانی مشخص میشود که بدانیم در سال 2018 از هر 100 خودروی فروخته شده، 9 خودروی آن تویوتا بود. فاصله این برند با فولکسواگن، دومین برند پرفروش جهان، بیش از 640 هزار دستگاه است.
فروش تویوتا در این مدت نسبت به سال گذشته با رشد ناچیز 0.8 درصدی مواجه بوده است. همانطور که پیشتر گفته شد بازار ژاپن در این مدت با سقوط حدوداً 7 درصدی و بازار اندونزی با سقوط 14 درصدی اجازه رشد این برند را گرفتند.
پرفروشترین سگمنتها
- هاچبکها همانند پنج سال گذشته کماکان پرطرفدارترین سگمنت تویوتاست. هاچبکها که در سال گذشته 30 درصد از مجموعه ارتش تویوتا را تشکیل میداد امسال هم تاکنون نزدیک به یکمیلیون و 106 دستگاه فروخته است. این در حالی است که فروش هاچبکها نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 2.6 درصدی مواجه است.
- شاسیبلندها دومین سگمنت پرفروش بازار جهانی تویوتا هستند و در ارتش تویوتا سهمی 26 درصدی دارند. این خانواده محبوب توانسته طی مدت پنج ماه ابتدایی سال به فروشی معادل 936 هزار دستگاه برسد و نسبت به مدت مشابه سال پیش 3.7 درصد رشد را تجربه کند.
- ونهای تویوتا در اندازههای مختلف به فروش رسیدند و 17 درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادند. مجموع فروش ونها در سال 2018 به 608 هزار دستگاه رسید.
- سدان با فروش 534 هزار دستگاهی در رتبه چهارم قرار میگیرد. این سگمنت در سال جاری با رشد فروش 4.8 درصدی مواجه بود تا نقشش را در حفظ جایگاه برند تویوتا ایفا کند.
- پیکاپ نیز با فروش 390 هزار دستگاهی در ردیف بعدی قرار میگیرد. این سگمنت طی ماههای گذشته با رشد فروش 9.2 درصدی مواجه بوده است.
- کوپه آخرین سگمنت تویوتا است که با رشد 35.7 درصدی تنها 4570 دستگاه فروخت.
بازارهای هدف تویوتا
- ایالاتمتحده مثل همیشه بزرگترین بازار تویوتاست. طی پنج ماه ابتدای سال این برند توانست با رشدی 2.5 درصدی 868 هزار دستگاه در ایالاتمتحده بفروشد.
- فروش تویوتا طی مدت موردنظر در ژاپن به 644 هزار دستگاه رسید تا رتبه دوم خود را حفظ کند. البته بازار داخلی ژاپن نسبت به سال پیش با کاهش فروش 6.8 درصدی مواجه بوده است.
- چین، سومین بازار بزرگ تویوتا، در سال 2018 پذیرای 538 هزار دستگاه بود تا نسبت به مدت مشابه سال پیش 8.2 درصد رشد فروش داشته باشد.
- اندونزی، همانطور که پیشتر اشاره شد را روند نزولی 14.3 درصدی در فروش مواجه بود ولی بااینوجود رتبه چهارم در بازارهای هدف تویوتا را حفظ کرد.
تایلند، استرالیا، کانادا و برزیل در ردههای پنجم تا هشتم قرار میگیرند و تویوتا در این کشورها به ترتیب 107، 87، 83 و 76 هزار دستگاه فروخته است. هند که سال گذشته رتبه 11 را داشت امسال با رشد 6.1 درصدی به فروش 63 هزار دستگاهی در رتبه نهم بازارهای هدف تویوتا قرار گرفت. تویوتا در فیلیپین هم 61 هزار دستگاه فروخت و مانند سال گذشته رتبه دهم بازار هدف را به این کشور داد.
نویسنده : مسلم تقوی
منبع : focus2move.com