صنعت خودروی چین روز به روز در حال پیشرفت است و محصولاتش به سایر کشورها نیز رسیده. صادرات خودروهای چین در سال 2021 به میزان 100 درصد افزایش یافت و به 2.015 میلیون دستگاه رسید.
طبق گزارش انجمن سازندگان خودرو چین (CAAM)، وسایل نقلیه مسافری به میزان 1.614 میلیون، وسایل نقلیه تجاری 402 هزار و وسایل نقلیه انرژینو به میزان 310 هزار دستگاه را به خود اختصاص دادند.
- رتبه پنجم صادرات: چانگان با 114.3 درصد افزایش.
صادرات خودروهای چانگان از 110 هزار دستگاه فراتر رفت. مدلهایی مانند CS75 پلاس، ایدو پلاس و CS35پلاس جزء محبوبترین خودروها در خارج از چین هستند. سال 2021 اولین باری بود که خودروهای این برند چینی به کشورهای عربستان صعودی، پاکستان، پرو و بولیوی صادر شد.
- رتبه چهارم صادرات: جیلی. این شرکت قصد دارد تا سال 2025 تعداد 600 هزار دستگاه خودرو صادر کند.
حجم صادرات انباشته جیلی در سال 2021 به 115,008 دستگاه رسید که نسبت به سال گذشته میلادی، 58 درصد افزایش داشته است. لینک اند کو تعداد 11 هزار و 602 دستگاه خودرو را به بازار اروپا تحویل داد. اکنون شرکت جیلی تعداد 227 شعبه فروش و خدمات پس از فروش، خارج از کشور چین دارد.
علاوهبراین، شرکت جیلی قصد دارد که تا سال 2025، تعداد 600 هزار خودرو را به کشورهای راه ابریشم در اروپای شرقی، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آفریقا و آمریکای جنوبی، صادر کند. جیلی بیش از 600 شعبه فروش در سراسر جهان ساخته و وارد بازارهای جدید میشود. این ابتکار (BRI) با هدف تسریع همبستگی اقتصادی کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی در مسیر جاده ابریشم است تا صلح از طریق تجارت و اقتصاد ایجاد شود. در حال حاضر 71 کشور در این اقدام شرکت میکنند که بیش از یک سوم تولیدات ناخالص و دو سوم جمعیت جهان را تشکیل میدهند.
جیلی از کشورهای جاده ابریشم استفاده کرد زیرا به گفته Li Shufu، مدیرعامل جیلی، همکاری، مسیر پیروزی صنعت خودرو در آینده است. BRI مفهومی از ارتباط متقابل است. برای پیشرفت صنعت خودرو چین، باید با سایر کشورهای جهان همکاری کنند.
- رتبه سوم صادرات: گریتوالموتور با 103.7 درصد افزایش.
فروش گریتوال به بیش از 140 هزار دستگاه در خارج از چین رسید که 11.1 درصد سال 2021 را از آن خود کرد. مجموع فروش خارج از کشور چین تاکنون به بیش از 900 هزار دستگاه در 170 کشور رسیده است.
- رتبه دوم صادرات: چری با 136.3 درصد افزایش.
سال 2021، بیستمین سالگرد حضور چری در خارج از کشور خود بود که صادرات سالانه آن به حدود 270 هزار دستگاه رسید.
چری قصد دارد که 500 هزار دستگاه خودرو صادر کند و تا سال 2025 به سود صادراتی 786 میلیون دلار دست یابد. این بدان معناست که یک چهارم فروش چری در سال 2025 به بازارهای خارجی اختصاص پیدا میکند.
- رتبه اول صادرات: سایک موتور با 78.9 درصد افزایش.
این شرکت در سال 2021 تعداد 697 هزار دستگاه خودرو صادر کرد. این بدان معناست که از هر سه خودروی چینی فروخته شده در خارج از کشور چین، یکی از آنها متعلق به شرکت سایک - SAIC - است.
فروش شرکت امجی از زیرمجموعههای سایک در خارج از کشور به 360 هزار دستگاه رسید که 15 درصد از کل فروش صادرات SAIC را تشکیل میدهد.
بررسی صادرات خودروسازان جدید چینی
در مدت زمان ذکر شده، خودروسازان جدیدی مانند NIO , Xpeng و Li Auto، به طور کلی تعداد 100 هزار خودرو صادر کردند و بازار اروپا به اهداف توسعه آنها تبدیل شد.
طبق گفته مدیرعامل NIO، این شرکت قصد دارد که تا پایان سال 2022 به حداقل شش بازار اروپایی دست یابد. شرکت Xpeng نیز برنامههایی دارد که محصولات خود را در سال 2022 به کشورهای سوئد، دانمارک و هلند عرضه کند.
در ماه می سال 2021، شرکت NIO از استراتژی نروژ خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد تعداد 7 هزار خودرو ES6 و ES8 را تا دو سال آینده به بازار نروژ عرضه کند. در ماه جولای، اولین سری ES8 از شانگهای به نروژ فرستاده شد. در ماه اوت نیز اولین سری مدل پرچمدار شرکت Xpeng، یعنی P7، از گوانگژو به نروژ رفت.
مترجم : مریم سادات نوری
منبع : carnewschina.com