• بازار خودروي چين 2023

رشد فروش 5.6 درصدی در سال 2023

آمار فروش برندها در بازار چین

26 دی 1402 11:40

صنعت خودرو چین، با شیب تندی در حال رشد و پیشرفت است. خودروسازان چینی به ساخت محصولات انرژی جدید روی آورده‌اند و عمده تولیدات آن‌ها مربوط به خودروهای برقی است. این شرکت‌های تولیدکننده، به سایر کشورها نیز صادرات دارند و فروش آن‌ها رو به افزایش است.

اکنون گزارشی از وضعیت صنعت خودروسازی چین در سال ۲۰۲۳ آماده شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بررسی فروش برندها در بازار خودروی چین در 2023

طبق گزارش انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA)، در سال ۲۰۲۳ تعداد ۲۱.۷۰۶ میلیون دستگاه خودرو جدید در چین فروخته شد. بنابراین فروش خودرو در این کشور ۵.۶ درصد افزایش داشته است‌.

این افزایش فروش مدیون فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید است، زیرا فروش خودروهای احتراقی، با کاهش همراه بوده است. ۱۴,۸۷۰ میلیون دستگاه خودرو بنزینی در سال ۲۰۲۲ فروخته شد، اما این آمار در سال ۲۰۲۳ به ۱۳,۹۵۸ دستگاه رسید، که کاهش ۶‌.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید از ۵,۶۷۹ میلیون دستگاه به ۷,۷۴۸ میلیون دستگاه رسیده است، که افزایش ۳۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد. این دسته از خودروها ۳۵.۷ درصد کل فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

۴ برند، همانند سال ۲۰۲۲، به فروش بیش از یک میلیون دستگاه رسیدند. برندهایی شامل بی‌وای‌دی، فولکس‌واگن، تویوتا و هوندا.

شرکت خودروسازی چینی BYD توانست ۲,۵۷۱,۱۰۹ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ بفروشد، که پرفروش‌ترین برند در بازار چین بوده و نسبت به سال قبل ۴۳.۳ درصد رشد را ثبت کرده است.

بی وای دی، ۱۱.۸۵ درصد فروش بازار چین را در این سه‌ماهه به خود اختصاص داده است. البته پرفروش‌ترین برند چین در سال ۲۰۲۲، شرکت فولکس‌واگن بود. این شرکت در سال ۲۰۲۳ تعداد ۲,۲۲۸,۶۳۵ دستگاه فروخت که نسبت به سال قبل با کاهش ۰.۲ درصدی همراه بوده است. فولکس واگن ۱۰.۲۷ درصد سهم بازار را در اختیار دارد.

آمار فروش برندها در بازار چین

رتبه سوم بیش‌ترین فروش در چین، به تویوتا می‌رسد که ۱,۷۰۲,۷۷۳ دستگاه فروخت و با رشد ۳.۸ درصدی همراه است. تویوتا ۷.۸۴ درصد فروش را به خود اختصاص داد. هوندا و چانگان، به ترتیب چهارم و پنجم هستند که به ترتیب ۱,۱۹۳,۰۱۹ و ۹۶۲,۰۶۱ دستگاه فروختند.

بی وای دی تمرکز خود را بر خودروهای انرژی جدید گذاشته و در بخش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید برترین شرکت است. بی وای دی ۲۶ درصد سهم بازار خودروهای برقی و ۴۸ درصد بازار خودروهای پلاگین هیبرید چین را در اختیار دارد.

بی وای دی توانست تعداد ۱,۳۱۸,۸۳۵ دستگاه خودرو تمام برقی را به فروش برساند، که سهم ۲۵.۵۸ درصدی کل بازار جهانی را تشکیل می‌دهد. سهم تسلا نیز در بازار خودروهای الکتریکی ۱۱.۷۱ درصد بوده و تعداد ۶۰۳,۶۶۴ خودرو برقی فروخت. این شرکت تعداد ۴۵۶ هزار مدل Y فروخت‌. رتبه‌های سوم تا پنجم عبارتند از آیون، وولینگ و نیو.

سه خودرو پرفروش برقی بازار چین عبارتند از تسلا مدل Y، بی‌وای‌دی Qin پلاس با فروش ۴۳۴,۲۱۳ دستگاه و بی‌وای‌دی سانگ پلاس با فروش ۳۹۰,۲۱۳ دستگاه‌.

آمار فروش برندها در بازار چین

چین، بزرگترین صادرکننده خودرو در سال 2023

کشور ژاپن برای چند دهه، لقب بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان را در اختیار داشته است. کشورهای آلمان و کره­‌جنوبی نیز همواره برای کسب رتبه‌های بعدی در رقابت بوده‌­اند. اما اکنون چین به رتبه نخست این فهرست تبدیل شده است.

چین در سه‌ ماهه نخست سال 2023 از ژاپن پیشی گرفت و حالا به نظر می‌رسد که این برتری را در بقیه سال 2023 نیز ادامه داده است. بنابر اعلام انجمن خودروسازان چین (CAAM)، این کشور در فاصله ژانویه تا نوامبر سال جاری موفق به صادرات 4.41 میلیون دستگاه خودرو شده است که نسبت به مدت مشابه سال 2022، 58 درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری Nikkei Asia، صادرات خودروی ژاپن در همین مدت با 15 درصد افزایش نسبت به سال قبل، به 3.99 میلیون دستگاه رسیده است.

هرچند خودروسازان چینی هنوز به ایالات متحده وارد نشده‌­اند و در اروپا هم گام­‌های نخست را برمی­‌دارند، اما به لطف فروش بالا در کشورهای روسیه و مکزیک، توانسته­‌اند رکورد جدیدی را به ثبت برسانند.

بنابر اعلام Nikkei Asia، صادرات خودرو از چین به روسیه با افزایش 7 برابری نسبت به سال 2022 به 730 هزار دستگاه رسیده است. فروش 330 هزار دستگاهی این خودروها در مکزیک هم نسبت به سال قبل، 71 درصد افزایش نشان می‌­دهد.

خودروسازان چینی اهمیت زیادی برای بازار مکزیک قائل هستند و حتی برخی از آن‌ها برای احداث کارخانه‌ در مکزیک برنامه‌­ریزی می­‌کنند. برخی کارشناسان صنعتی اعتقاد دارند، که چینی‌ها قصد دارند از این تاسیسات تولیدی برای دسترسی به بازار ایالات‌متحده استفاده کنند، بدون آن‌که مجبور به پرداخت عوارض سنگین واردات باشند.

البته توجه داشته باشید که تمام خودروهایی که از مبدا چین به سایر کشورها صادر می­‌شوند، توسط برندهای چینی طراحی و تولید نشده‌­اند. بی‌وای‌دی به عنوان یکی از مهره­‌های اصلی در بازار صادراتی چین شناخته می‌شود، اما شرکت‌هایی همچون تسلا، ولوو، ب ام و و بیوک هم محصولات ساخت خود در چین را علاوه بر فروش در این کشور، به سایر کشورها نیز ارسال می­‌کنند.  

آمار فروش خودروهای وارداتی در چین

انجمن خودروهای سواری چین، گزارش داده که آمار فروش خودروهای وارداتی در چین، طی شش سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. حجم واردات خودرو نیز از سال ۲۰۱۷ کاهش زیادی داشته است. در این سال به طور کلی ۱.۲۴ میلیون دستگاه خودرو وارد چین شده است. اما تنها ۹۴۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۱ و ۸۸۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۲ فروخته شده است. فروش خودروهای لوکس در سال ۲۰۲۳ کمی افزایش داشته و در ۱۱ ماهه ابتدای ۲۰۲۳، تعداد ۸۲۰ هزار خودرو وارداتی فروخته شده است که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۷ درصد افزایش داشته است.

واردات از کشورهای آلمان، ژاپن و آمریکا، بیش‌ترین کاهش را داشته‌اند. خودروهای ژاپنی بیش‌ترین افت فروش را در چین تجربه کرده‌اند. اما در عوض، واردات از کره با رشد ۲۶۴ درصدی همراه بوده است.

پنج برند برتر لوکس وارداتی از ماه ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ عبارتند از ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز، لکسوس، پورشه و آئودی. برند لکسوس در سال‌های گذشته فروش خوبی را در چین داشته است؛ اما در سال ۲۰۲۳ با ۶ درصد افت فروش رو به رو شد.

این اطلاعات نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی چین به قدری قوی عمل کرده که خریداران خودروی داخلی را به وارداتی ترجیح داده‌اند. بنابراین روند کاهش واردات همچنان ادامه خواهد داشت.

سبقت بی وای دی از تسلا

بی وای دی توانست در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، از شرکت تسلا سبقت بگیرد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی تبدیل شود. این خودروساز ۵۲۶,۴۰۹ دستگاه خودرو تمام برقی فروخت. اما شرکت آمریکایی تسلا، ۴۸۴,۵۰۷ دستگاه خودرو فروخت‌.

هر دو شرکت، از برآورد سالانه خود پیشی گرفتند. بی‌وای‌دی ۳ میلیون دستگاه خودرو و تسلا ۱.۸ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳ فروختند.

بی وای دی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، به طور کلی ۹۴۲,۶۵۱ دستگاه خودرو فروخت، که ۵۵ درصد آن‌ها تمام برقی و ۴۵ درصد پلاگین هیبرید بودند. درواقع بی‌وای‌دی، تولید خودروهای درون‌سوز را در سال ۲۰۲۲ متوقف کرد.

این خودروساز چینی توانست در سال ۲۰۲۳ تعداد ۳,۰۲۳,۶۷۹ خودرو برقی بفروشد که رشد ۶۲ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

تسلا در سال ۲۰۲۳ تعداد ۱,۸۰۸,۵۸۱ خودرو فروخت و تحویل داد، که رشد ۳۸ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. در بخش فروش انباشته همچنان تسلا پیشرو است.

شرکت بی وای دی، ابتدا به عنوان یک باتری‌ساز تاسیس شده بود. اما در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، به خودروسازی پیوست. وارن بافت سرمایه‌گذار آن است و این شرکت عموما با تسلا قیاس می‌شود. البته هر دو شرکت خودروساز، از نظر محصول و فلسفه تجاری نمی‌توانند خیلی دور باشند.

بی وای دی در همین ماه، ۲۸۰ میلیون دلار را به نمایندگانش پاداش داد؛ زیرا فروش ۳ میلیون دستگاهی را در سال ۲۰۲۳ محقق کردند. فروشگاه‌ها به ازای هر خودرو فروخته شده، ۹۳ دلار دریافت کردند.

فضای داخلی محصولات بی وای دی، برخلاف تسلا، سنتی‌تر است و دکمه‌های فیزیکی دارد. همچنین سیستم‌های خودران بسیار سطح بالا ندارند.

درواقع تیم تحقیق و توسعه بی وای دی، بر توسعه باتری‌ها و قیمت مناسب تمرکز دارند. مدیرعامل و رئیس بی وای دی، Wang Chuanfu، علاقه دارد که همه موارد موردنیاز را در شرکت خودش تامین کند. آن‌ها یک معدن لیتیوم دارند و باتری‌ها و سلول‌ها را خودشان می‌سازند. علاوه بر آن، کارخانه‌های خودروسازی، شرکت حمل و نقل و بیمه هن دارند.

مدیرعامل بی وای دی، با ایلان ماسک، رئیس تسلا، وجه اشتراکی دارد. هر دو آن‌ها در کاهش قیمت‌ها و هزینه‌ها تلاش می‌کنند. بی وای دی سانگ L رقیب تسلا مدل Y محسوب می‌شود، که هنگام عرضه با تخفیف ۴۲۰۰ دلاری تحویل داده شد. این خودرو با قیمت ۲۱۹,۹۰۰ یوآن در ماه نوامبر پیش فروش شد و در دسامبر با قیمت ۱۸۹,۹۰۰ یوآن تحویل داده شد.

بی وای دی در سال ۲۰۲۴ احتمالا بیش‌تر راه تسلا را ادامه خواهد داد. این شرکت در سال ۲۰۲۳ دو زیربرند جدید یانگ وانگ و Fang Cheng Bao را تاسیس کرد که فروش مستقیم خود را دارند. این شرکت بزرگ همچنین در ADAS و سیستم‌های خودران سرمایه‌گذاری کرده و سیستم‌های خود را راه اندازی می‌کند.

زیربرند Fang Cheng Bao تایید کرده که ۱۵۴ شوروم در ۸۴ شهر افتتاح شده است. یانگ وانگ نیز قصد داشت در سال ۲۰۲۳ تعداد ۹۰ نمایندگی را در ۴۰ شهر افتتاح کند، اما هنوز تایید نکرده که هدفش محقق شد یا خیر.

بی وای دی سانگ L تنها دو هفته پس از عرضه اولیه‌اش، تعداد ۱۰۰۳ دستگاه فروخت.

از تسلا نیز شایعاتی وجود دارد که تولید انبوه تسلا مدل Y با کد Juniper جدید در راه است و در آوریل در گیگا شانگهای انجام می‌شود. تسلا مدل Y در چین بسیار محبوب است.

در سال ۲۰۲۴ جنگ قیمتی در چین ادامه خواهد داشت. قیمت خودروهای برقی در چین به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

آمار فروش جیلی در سال 2023

شرکت خودروسازی جیلی نیز یکی دیگر از خودروسازان مهم چین است که در سال ۲۰۲۳ توانست تعداد ۱,۶۸۶,۵۱۶ دستگاه خودرو بفروشد، که رشد ۱۸ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. جیلی در سال ۲۰۲۳ تعداد ۴۸۷,۴۶۱ خودرو انرژی جدید فروخت، که رشد ۴۸ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

شرکت لینک‌اندکو توانست تعداد ۲۲۰,۲۵۰ دستگاه خودرو را در سال ۲۰۲۳ بفروشد، که با رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل همراه است. این برند همچنین ۱۱ شوروم در ۶ کشور اروپایی افتتاح کرد.

شرکت چینی زیکر نیز در سال ۲۰۲۳ تعداد ۱۱۸,۶۸۵ خودرو تحویل داد، که رشد ۶۵ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. زیکر تاکنون ۴۳۲ ‌ایستگاه شارژ ساخته است. فروش برند لیوان نیز در سال ۲۰۲۳ به ۳۸,۰۰۱ دستگاه رسید.

علاوه بر این آمار تولید و فروش، جیلی همچنین توانسته در سال ۲۰۲۳ تعداد ۲۷۴,۱۰۱ دستگاه خودرو صادر کند که نسبت به سال قبل، رشد ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

آمار فروش گریت‌وال در سال 2023

شرکت گریت‌وال نیز توانست تعداد ۲۹,۸۱۶ خودرو انرژی جدید را در سال ۲۰۲۳ بفروشد، که رشد ۱۶۸.۵۹ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

پنج برند اصلی گریت وال در سال ۲۰۲۳ عبارتند از هاوال، اورا، تانک، وی و GWM پیکاپ. همچنین فروش گریت وال در خارج از چین، از عدد ۳۰۰ هزار دستگاه فراتر رفت. این برند قصد دارد محصولات خود را در اروپا گسترش دهد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران