• سرمايه‌گذاري هنگفت چيني‌ها بر روي خودروهاي برقي

افزایش چشمگیر هزینه‌ها

سرمایه‌گذاری هنگفت چینی‌ها بر روی خودروهای برقی

4 تیر 1403 15:45

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، یک تحقیق و آنالیز جدید را ارائه داده، که در آن نشان می‌دهد دولت چین بین سال‌های 2009 تا 2023، مبلغ 230.8 میلیارد دلار برای کمک به شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی هزینه کرده است. این مرکز مطالعات همچنین تخمین زده که بین سال‌های 2009 تا 2017، 6.74 میلیارد دلار هزینه شده و بنابراین بیش‌تر این هزینه‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که مبلغ هزینه بین سال‌های 2018 تا 2020 سه برابر شده و از سال 2021 نیز دوباره افزایش چشمگیری داشته است. البته این اعداد تخمینی و حدودی هستند. مرکز مطالعات بین‌المللی تاکید کرده است، که دولت چین به هر روشی از خودروهای برقی کاملا حمایت می‌کند. این حمایت‌ها شامل تخفیفات، معافیت‌های مالیاتی و تامین مالی زیرساخت‌ها است.

همچنین دولت خودروهای برقی را برای خود خریداری و از برنامه‌های توسعه خودروسازان حمایت می‌کند. سطح این حمایت‌ها متفاوت است؛ اما دولت چین در چند سال گذشته هزینه‌های برنامه‌های تحقیق و توسعه را تا حد زیادی افزایش داده است. این هزینه‌ها در سال 2009 تا 2017 تنها 2 میلیارد دلار بود و در سال 2018 به 3.6 میلیارد دلار رسید. در سال گذشته نیز 4.3 میلیارد دلار در این بخش خرج شد.

علاوه‌براین حمایت‌ها، موارد جزئی دیگری نیز مانند اهدای زمین، تخفیف در برق، یارانه تامین‌کنندگان و ... وجود دارد. برای مثال، شرکت CATL، غول تامین‌کننده باتری، در سال گذشته 809.2 میلیون دلار یارانه دریافت کرده است. این مبلغ بیش از 10 برابر مبلغی است، که آن‌ها در سال 2018 دریافت کردند. همچنین دو برابر مبلغ دریافت شده در سال 2022 است. این موضوع رقابت را برای سایرین در چین یا بازارهایی که خودروهای برقی چینی عرضه می‌شوند، دشوار می‌کند.

در واقع چین تنها کشوری است که از خودروسازان و خودروهای برقی حمایت می‌کند و حمایت آن واقعا چشمگیر و انبوه است. البته این حمایت عظیم، مشکلاتی را نیز به همراه دارد. گفته می‌شود در چین بیش از 200 کارخانه تولید خودرو برقی وجود دارد، که تنها تعداد کمی از آن‌ها سودآور هستند. همچنین تولید بیش از حد خودروهای برقی، باعث جنگ قیمتی در داخل می‌شود.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی باور دارد که سرانجام تعدادی از خودروسازان چینی نهایتا سقوط خواهند کرد. اما در همین حال، تعدادی از آن‌ها به ستون اصلی تولیدکنندگان جهانی تبدیل می‌شوند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران