سهم 5 درصدی قطعات منفصله از کل واردات سال 97

قطعه برای خودروسازان، در صدر واردات

12 خرداد 1397 12:00

شاید برای شما هم سؤال باشد که چطور ممکن است بزرگ‌ترین بخش صنعتی غیرنفتی ایران، بیشترین سهم را از واردات داشته باشد؟ پاسخ این سؤال را پس از چند لحظه درنگ خودتان متوجه خواهید شد. بله؛ قطعه.

دوماهه نخست سال جاری قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با 333 میلیون دلار بزرگ‌ترین سهم از واردات را به خود اختصاص داد.

خودروسازی ایران هنوز همان مونتاژکار قدیمی است و بیشترین سهم از واردات را برای تأمین قطعات موردنیاز به خود اختصاص می‌دهد. درحالی‌که بسیاری از تاجران به دلیل وضعیت دلار کار خود را متوقف کرده‌اند، قطعه برای تولید خودرو بدون کوچک‌ترین دغدغه وارد کشور می‌شود. بر اساس آمارهای ارائه‌شده توسط روابط عمومی گمرک ایران، در دوماهه نخست سال جاری مجموع صادرات و واردات غیرنفتی ایران بالغ‌بر 14 میلیارد و 536 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش داشته است. در این میان قطعه با واردات 333 میلیون دلاری بیشترین سهم از واردات را به خود اختصاص داده است.

سهم 5 درصدی قطعه از خروج دلار

در دوماهه نخست سال جاری به میزان 6 میلیارد و 797 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیم درصد افزایش را نشان می‌دهد. دوماهه نخست سال جاری قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با 333 میلیون دلار بزرگ‌ترین سهم از واردات را به خود اختصاص داد. در این مدت ارزش واردات اجزا و قطعات ماشین‌آلات و دستگاه‌ها 144 میلیون دلار بوده است. این میزان نزدیک به 4.9 درصد کل واردات کشور است.

بزرگ‌ترین مبادی وارداتی ایران

آمار تفکیکی هنوز ارائه نشده و نمی‌توان گفت کدام کشور بیشترین سهم در صادرات قطعه به ایران را داشته است. البته بر اساس آمارهای موجود کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با یک میلیارد و 736 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 986 میلیون دلار، جمهوری کره با 423 میلیون دلار، آلمان 357 میلیون دلار، ترکیه با 353 میلیون دلار بوده است.

واردات خودرو و قطعات در سال 96

گفتنی است طی 12 ماهه سال 96 قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری به ارزش 1801 میلیون دلار به کشور وارد شد. در همین سال تعداد 70 هزار و 75 دستگاه خودرو به ارزش 1838 میلیون دلار به کشور واردشده است که نسبت به سال 95 ازنظر تعداد 8.66 درصد و ازلحاظ ارزش 8.44 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

دیدگاه کاربران