تاکنون اطلاعات مختلفی درباره لوتوس Eletre منتشر شده است؛ اما اکنون لوتوس اطلاعات بیشتر و کاملتری را درباره این شاسیبلند الکتریکی ارائه داده است. این محصول در سه تریم Eletre S , Eletre و Eletre R عرضه میشود.
این خودروی برقی با نام - Eletre - الترا معرفی شده، کلمهای که بنابر اعلام لوتوس در برخی زبانهای اروپای شرقی به معنای «آغاز حیات» است. احتمالاً لوتوس قصد داشته با انتخاب این اسم، از تولد مجدد روح محصولات اسپرت قدیمی خود در این شاسیبلند خبر دهد.
مشخصات فنی لوتوس الترا
الترا روی پلتفرم جدید لوتوس یعنی EPA شکل گرفته، که منحصرا برای خودروهای برقی طراحی شده است. پیشرانه استاندارد تک سرعته آن 603 اسببخار قدرت و 710 نیوتنمتر گشتاور دارد.
تریم Eletre R پیشرانه قویتر و دو سرعته دارد که 905 اسببخار قدرت و 985 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نسخه R در مدت زمان 2.95 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و حداکثر سرعت آن 265 کیلومتر برساعت است. شتاب نسخههای ضعیفتر Eletre و Eletre S به 4.5 ثانیه میرسد.
لوتوس میگوید که این شاسیبلند برقی در نسخه پایه قابلیت پیمایش 600 کیلومتری دارد. اما برد نسخه قدرتمندتر Eletre R به 490 کیلومتر میرسد. هر دو آنها باتری 112 کیلوواتساعتی مشابه دارند، که که در مدت زمان 20 دقیقه، از 20 تا 80 درصد شارژ میشود. لوتوس وزن این شاسیبلند را اعلام نکرده است.
سیستم تعلیق بادی با تنظیم ارتفاع فعال، قابلیت فرمانپذیری چرخهای عقب و آنتیرول بارهای فعال از دیگر مشخصات فنی لوتوس الترا به شمار میآید.
لوتوس، الترا را در پیست نوربورگرینگ تست کرده و انتظار میرود که این خودرو به اهداف خود دست یابد. لوتوس اعلام کرده که در حال توسعه فناوری برای ویژگیهای خودران است.
طراحی لوتوس الترا
عناصر طراحی محصول اخیر لوتوس یعنی اِمیرا بگونهای تغییر یافته و برای نمای جلوی الترا مورد استفاده قرار گرفته است. برخی موارد همچون چراغهای دوبخشی جلو و نوار سرتاسری در عقب که اخیراً در صنعت خودرو متداول شده، در لوتوس الترا نیز قابل مشاهده است.
چراغهای اصلی جلو در زمینه مشکی دماغه نصب شده است، درحالیکه جلوپنجره به اجزای مثلثی فعال مجهز شده که برای کاهش دمای موتورها، مجموعه باتری و سیستم ترمز وارد عمل خواهند شد.
چهار سنسور لیدار برای لوتوس الترا پیشبینی شده که دوتا روی سقف، یکی بالای شیشه جلو و دیگری بالای شیشه عقب نصب شده است. لوتوس الترا در عوض آینههای جانبی، به دوربین مجهز شده است.
شش رنگ بدنه برای آن در دسترس است؛ قرمز Natron، سبز Galloway، مشکی Stellar، خاکستری Kaimu، خاکستری Blossom و زرد Solar. لوتوس بعدا رنگهای بیشتری را معرفی خواهد کرد. پنج طراح مختلف برای رینگها در ابعاد 20، 22 و 23 اینچ و شش رنگ برای کالیپرها وجود دارد.
کابین و امکانات لوتوس الترا
طراحی داخل کابین بسیار منحصربهفرد است؛ روکشهای سازگار با طبیعت، به جای چرم، استفاده شده است و کفیها از جنس الیاف مصنوعی هستند. این مواد صد در صد بازیافت شده هستند و صد در صد قابل بازیافتند.
غیر از صفحه پشت آمپر دیجیتال، یک نوار نورانی و سراسری به عرض 30 میلیمتر روی داشبورد این خودرو دیده میشود. یک نمایشگر در مقابل سرنشین جلو نیز برای تنظیم موسیقی و سایر موارد نصب شده است.
نمایشگر مرکزی، صفحهای 15.1 اینچی است ضمن اینکه یک نمایشگر هداپ با قابلیت واقعیت مجازی هم به صورت استاندارد برای این خودرو پیشبینی شده است.
برنامه تولید و قیمت لوتوس الترا
لوتوس الترا اول در بازارهای چین، بریتانیا و اروپا و از اوایل سال آینده عرضه میشود. لوتوس میگوید که برنامههای پیشرفتهای برای ورود این خودرو به آمریکای شمالی، خاورمیانه و مناطق آسیا و اقیانوسیه دارد. عرضه در این مناطق در سال 2024 آغاز خواهد شد و قیمت آن نزدیک به زمان عرضه مشخص میشود. البته قیمت لوتوس الترا در بریتانیا برابر 102,747 دلار است.
در پایان بد نیست بدانید که لوتوس قصد دارد این شاسیبلند را در شهر ووهان تولید کند، بله، همان شهر ووهان در کشور چین که در دو سال اخیر نام آن را زیاد شنیدهاید.
مترجم : مریم سادات نوری
منبع : motor1.com