مسابقه La Turbie به عنوان نخستین رقابت اتومبیلرانی کوهستانی جهان در سال 1897 تاسیس شد. اما در سال 1922 و درحالیکه 4 سال از پایان جنگ جهانی اول میگذشت، علاقمندان شاهد برگزاری مجدد مسابقه La Turbie بودند. این مسیر 6.3 کیلومتری که پر از سنگلاخ و شن بود و در ارتفاع 450 متر بالاتر از شهر مونتکارلو به پایان میرسید. ژان مابیل که در هجدهمین دور از این رقابت هدایت خودروی بوگاتی تایپ 13 را برعهده داشت، موفق به کسب پیروزی شد.
”عبور 6 دقیقه و 24 ثانیهای ژان مبیل از مسیر مسابقه La Turbie در سال 1922، آنقدر اتفاق مهمی بوده که اکنون بوگاتی یک نسخه ویژه از شیرون پیور اسپرترا به همین مناسبت معرفی کرده است.“این بوگاتی تایپ 13 نخستین بار در سال 1911 قدم به خیابانها گذاشته و به لطف بدنه سبک و مهندسی بادوام، در همان سال نخست موفق به کسب مقام دوم گرندپری فرانسه شد. در سال 1919 یعنی یک سال پس از پایان جنگ جهانی اول، بوگاتی تایپ 13 مجددا به مدار تولید بازگشت. پیشرانه 1.3 لیتری چهار سوپاپ در هر سیلندر برای نخستین بار در این خودرو مورد استفاده قرار گرفت. علاوهبراین، تایپ 13 اولین خودرویی بود که از فناوری پاشش روغن در برخی قسمتهای پیشرانه و آلیاژ برای فواصل میللنگ استفاده کرد.
در ادامه تایپ 13 به پیشرانه 1.5 لیتری مجهز شد، که 49 اسببخار قدرت تولید میکرد. به لطف وزن 490 کیلوگرمی، این خودرو قادر بود به سرعت 150 کیلومتر برساعت دست پیدا کند.
تمامی این بروزرسانیها، پیروزی در مسابقه گرندپری فرانسه و لمان را برای این خودرو به ارمغان آورد.
اما عبور 6 دقیقه و 24 ثانیهای ژان مبیل از مسیر مسابقه La Turbie در سال 1922، آنقدر اتفاق مهمی بوده که اکنون یک نسخه ویژه از شیرون پیور اسپرت توسط مسئولان بوگاتی به همان محل اعزام شده است.
این شیرون سوپراسپرت خاص با ترکیب رنگ سبز و نقرهای بدنه به مسیر La Turbie بازگشته تا خاطرات افتخارآفرینی تایپ 13 را برای علاقمندان یادآوری نماید.
به اعتقاد آقای کریستف پیچون مدیرعامل شرکت بوگاتی، یادآوری کسب پیروزی در یک قرن پیش، بر سطح بالای کیفیت و مهندسی محصولات بوگاتی دلالت دارد. وی بر اراده بوگاتی برای ادامه این مسیر در زمان حال و آینده تاکید نموده است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com