افزایش سود خودروسازان در سال 2021

چالش‌های بی‌سابقه‌ای در سال 2021 برای صنعت خودرو به وجود آمد و نتایج مالی جدیدی برای سازندگان اروپا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی حاصل شد.

در میان تمامی برندها، همچنان فراری سودآورترین برند است. حاشیه عملیاتی آن از 21.4 درصد در سال 2020 به 25.5 درصد در سال 2021 رسیده است.این اولین و احتمالا شگفت‌انگیزترین نتیجه از مطالعه گزارش‌های مالی 19 خودروساز در جهان است. خودروهای کم‌تری نسبت به دوران قبل از شیوع ویروس کرونا فروخته شده، اما سود همچنان افزایش یافت.

طبق صورت‌های مالی شرکت‌های استون‌مارتین، ب‌ام‌و، دایملر، فراری، فورد، گروه جیلی، جنرال‌موتورز، هوندا، هیوندای، ایسوزو، مزدا، رنو_نیسان، استلانتیس، سوبارو، سوزوکی، گروه تاتا، تسلا، تویوتا و فولکس‌واگن، به طور کلی 1.89 تریلیون دلار درآمد داشتند، که افزایش 13 درصدی را نسبت به سال 2020 و کاهش 6 درصدی را نسبت به سال 2019 نشان می‌دهد.

این شرکت‌ها در سال 2021 تعداد 69.54 میلیون دستگاه خودرو فروختند، که نسبت به سال 2020 با افزایش 2 و نسبت به سال 2019 با کاهش 14 درصدی همراه بوده است. این بدان معناست که خودروسازان قیمت خود را افزایش داده و یا تخفیف‌های کم‌تری را در طول سال ارائه داده‌اند‌.

افزایش سود خودروسازان در سال 2021

این روند عجیب با کمبود خودروهای جدید در دسترس همراه بوده است. ارائه خودرو کم‌تر و تقاضای بیش‌تر باعث افزایش قیمت خودروها شده است.

متوسط درآمد هر واحد در سال 2021 برابر 27,270 دلار بوده، که نسبت به سال 2020، یازده درصد و نسبت به سال ۲۰۱۹، ده درصد افزایش داشته است.

با مطالعه صورت‌های مالی، متوجه می‌شویم که این 19 شرکت در سال 2021 درآمد بیش‌تری نسبت‌ به سال‌های 2020 و 2019 کسب کردند. سود آن‌ها در این سال به 143.97 میلیارد دلار رسید. این بدان معناست که به ازای هر 100 دلار فروش، 7.60 دلار سود بدست آمده است.

افزایش سود خودروسازان در سال 2021

اما این رقم در سال 2020 در ازای هر 100 دلار فروش برابر 3.60 دلار بود. این اختلاف احتمالا به دلیل اوج بیماری کرونا در سال 2020 حاصل شده است؛ زیرا در سال 2019 سود حاصل از هر 100 دلار فروش به 5.10 دلار می‌رسید.

این افزایش به ویژه هنگام مقایسه کل سود با کل تعداد خودروهای فروخته شده، چشمگیر به نظر می‌رسد.

درآمد حاصل از هر خودرو فروخته شده در سال 2019 برابر 1270 دلار بوده و در سال 2020 به 892 دلار رسید. اما این میزان در سال 2021 با افزایش روبه‌رو شد و به 2069 دلار رسید.

افزایش سود خودروسازان در سال 2021

تمرکز این تولیدکنندگان بر شاسی‌بلندها و خودروهای الکتریکی باعث شد که ضررهای بزرگ ناشی از سایر خودروهای احتراق داخلی را جبران کنند‌. آن‌ها عرضه این قبیل خودروها را کاهش دادند و در عوض تمرکز خود را بر تولید خودروهای سودآور جمع کردند.

در میان تمامی برندها، همچنان فراری سودآورترین برند است. حاشیه عملیاتی آن از 21.4 درصد در سال 2020 به 25.5 درصد در سال 2021 رسیده است. بر اساس آمارها، این خودروساز در سال 2021 به ازای هر دستگاه خودرو فروخته شده، 106,078 دلار درآمد کسب کرده است. رتبه دوم مربوط به کمپانی تسلا است، که با فروش هر دستگاه خودرو، 6693 دلار درآمد کسب کرده است.

مترجم : مریم سادات نوری

منبع : motor1.com

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید