• جي اي سي امکو راسا موتور

خشن و پر از خط و خطوط

تست و بررسی جی ای سی امکو راسا موتور (GAC Emkoo)

5 تیر 1403 09:00

در سال‌های گذشته بازار خودروی کشور شاهد ورود کراس‌اورهای کوچک و بزرگ متعدد چینی بوده است. جی‌ ای‌ سی یک شرکت خوش‌نام چینی از استان گوانژو است که سابقه‌ تولید مدل‌هایی از تویوتا و میتسوبیشی را در کارنامه خود دارد. در سال 1394 سه مدل از گک با نام‌های GA3S ،GS5 و GS3 به ایران آمدند و به دلیل عرضه‌ی محدود در بازار شناخته نشدند. اما در همان سال‌ها هم از کیفیت ساخت بالای GS5 حرف‌هایی شنیده می‌شد. حالا شرکت راسا موتور خاورمیانه اقدام به واردات سه مدل دیگر از برند GAC کرده است.

چندی پیش ما با جی ای سی امکو دیداری داشتیم، طراحی شاخص این خودرو، در کنار کیفیت ساخت قابل قبولش نظرمان را جلب کرد. در این بخش از تست و بررسی خودرو در باما با هم به جزئیات فنی این خودرو می‌پردازیم تا ببینیم امکو هم مانند دیگر کراس‌اورهای چینی تنها قالبی زیبا و تو خالیست یا پشت این ظاهر عجیب واقعا خودرویی ارزشمند قرار گرفته است.

طراحی ظاهری جی ای سی امکو

خطوط شکسته بسیار و در عین حال هماهنگ در نگاه اول به جی ای سی امکو جلب توجه می‌کنند، زبان طراحی‌ای که به نظر می‌رسد در دهه‌ پیش رو باید به آن عادت کنیم.

از تسلا سایبرتراک گرفته تا لکسوس GS همگی طراحی‌هایی صنعتی دارند و گویا برای مصارف نظامی در نظر گرفته شده‌اند. امکو هم از قافله جا نمانده و در قسمت جلوی این خودرو جلو پنجره‌ای مشبک با ورودی‌های خطی هوا می‌بینیم، که به شکلی تماما هندسی و مورب چیده شده‌اند. احتمالا با دیدن این چهره یا شیفته‌ این خودرو یا از آن متنفر می‌شوید، حد وسطی وجود ندارد و این نتیجه‌ طراحی اغراق‌آمیز GAC Emkoo است. چراغ‎‌های جی ای سی از نوع LED است و به انضمام تمامی چراغ‌های روشنایی روز و راهنماها در فضایی با ارتفاع محدود به خوبی جای گرفته است.

از زوایای جانبی جی ای سی امکو کمی طراحی نرم‌تری دارد، اما المان‌های تیز و شکسته هنوز به چشم می‌آیند، دستگیره‌هایی که در بدنه پنهان هستند و وقتی درهای ماشین باز هستند و یا در حالت ایستاده هستید، به سمت بیرون می‌چرخند. آخرین شیشه‌ عقب هم متاثر از طرح چراغ‌های عقب قرار گرفته و با زاویه‌ای تیز وارد نمای جانبی می‌شود و به خوبی داخل درها ادغام می‌شود.

نمای پشت این ماشین به شدت تحت تاثیر چراغ‌ خطرهای شکسته و تیز این خودروست. چراغ‌هایی که در هر شرایطی روشن می‌مانند و نقش چراغ موقعیت (POSITION LIGHT) را به خوبی ایفا می‌کنند. باله‌ نسبتا پهن عقب ظاهر عقب را متناسب کرده و چراغ ترمزی که در وسط آن قرار دارد، با سه LED عمودی، چهره‌ آینده‌گرایانه‌ امکو را تزئین کرده.

طراحی داخلی جی ای سی امکو

داخل امکو طراحی‌ای ملایم‌تری از بیرونش دارد، اما المان‌هایی مانند دستگیره‌های در به شما یادآوری می‌کند که با خودرویی با خلق و خوی نوآورانه طرف هستید. مکانیزم گردی با لبه‌ای به عنوان دستگیره‌های داخلی انتخاب شده که با حرکت دادن لبه به سمت بالا و چرخیده شدن این بخش در باز می‌شود. این المان به عنوان کنترل صدای مولتی مدیا و پایه‌ صفحه نمایش و خروجی‌های تهویه در مرکز داشبورد هم تکرار شده.

جی ای سی امکو در نقاط دیگر از فرم و شکل‌های معمول استفاده کرده و ارگونومی و راحتی استفاده از خودرو را فدای ظاهر نکرده است. کنسول وسط با زاویه‌ای قرار گرفته تا راننده بتواند به خوبی برروی انتخاب‌گر دنده تسلط داشته باشد. سلکتور دنده به شکل یک کریستال در مرکز یک نگهدارنده‌ مستطیل شکل قرار گرفته و حس تناقض جالبی به بیننده می‌دهد.

نیمه‌ بالایی داشبورد هم با دو مانیتور، یکی لمسی 10.1 اینچی برای مولتی مدیا و دیگری به عنوان جلوآمپر یا کلاستر، تجهیز شده است. مانیتورها کیفیت خوبی دارند و فرم مستطیل خام آن‌ها حس طراحی صنعتی و خشن را بیشتر در شما القا می‌کند.

در فضای عقب، شما جای کافی برای سفری 5 نفره با جی ای سی امکو را خواهید داشت. فاصله‌ مناسب پا با ردیف جلو و صندلی‌های عریض عقب امکو را به جایی راحت‌تر برای سفرهای طولانی تبدیل کرده است. کف یکدست و صاف ردیف عقب هم باعث می‌شود تا فردی که در وسط می‌شیند برای قرار دادن پاهایش به مشکل برنخورد. در عین حال سقف پانورامیک نور خوبی برای کابین فراهم می‌کند و سرنشینان عقب با وجود سطح محدود پنجره‌ها، حس تاریکی و خفه بودن فضا را نخواهند داشت.

در کل فضای داخلی کمی محتاطانه‌تر از بیرونش طراحی شده، طراحی ساده‌تر باعث می‌شود دیرتر از ظاهر کابین خسته شوید. در عین حال حفظ راحتی و آسایش در کابین اولویت بیشتری نسبت به ظاهر آن دارد، مساله‌ای که جی ای سی به آن توجه داشته و بابت آن یک امتیاز مثبت دریافت می‌کند.

بررسی امکانات جی ای سی امکو

جی ای سی امکو از نظر تجهیزات یک خودروی به روز با امکانات معقول به حساب می‌آید و تمامی امکاناتی که یک خودروی غیرلوکس روزمره برای آسایش شما باید داشته باشد را دارد.

اولین و مهمترین نکته، چینش مناسب‌تر منوها در مقایسه با رقباست. برای عموم کارهای رایج میان‌بری برایتان روی صفحه‌ی اصلی لمسی قرار داده شده‌ است. کلاستر تمام دیجیتال هم به رسم دیگر هموطنان جی ای سی تنها به منظور افزایش یک آپشن آورده نشده است و واقعا از کاربری مناسبی برخوردار است. از هر سانتی‌متر آن استفاده‌ای شده و چینش متغیر بسته به مود رانندگی، نمایش اطلاعات ناوبری و مولتی مدیا و غیره به کاربری آن افزوده.

از مهم‌ترین امکانات امکو می‌توان به سیستم‌های کمک به راننده‌ آن اشاره کرد، از جمله کروز کنترل خودکار که فاصله‌تان را تا ماشین جلویی حفظ می‌کند، حرکت خودکار بین خطوط که می‌تواند در کنار کروز کنترل خودکار فعال شود تا کافی باشد تا شما برای رانندگی تنها انگشتی را برروی فرمان بگذارید، هشدارهای تصادف هم که می‌توانند در رانندگی هم دخالتی داشته باشند و در صورت نیاز برای شما تمرمز گیری کنند. همه‌ی این پکیج تکنولوژی همان چیزهاییست که امروزه برروی تمامی خودروها قابل سفارش است و نبود آن‌ها همانند کولر نداشتن یک خودرو، ضعف به حساب می‌آید.

عملکرد تمامی این سیستم‎ها به جز حرکت خودکار بین خطوط به خوبی انجام می‌شد. حرکت خودکار بین خطوط هم در اتوبان ها کاملا معقول عمل می‌کرد و تنها در جاده‌های دو طرفه فرمان‌دهی کمی خشکی داشت و بهتر بود این کار را خودتان انجام دهید. دوربین 360 هم کیفیت مناسبی داشت و در کنار رادار نقطه‌ کور مانور در فضاهای شهری را برایتان راحت‌تر می‌کرد.

یکی دیگر از برگ‎های برنده‌ جی ای سی امکو اتصال بی‌سیم اپل کارپلی و اندروند اتو به مولتی‌مدیای خودروست. به این صورت که شما تنها با وصل کردن بلوتوث خودرو می‌توانید به اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی تلفن همراه خود از طریق نمایشگر دسترسی داشته باشید. گوگل مپ و نرم‌افزارهای موسیقی به خوبی برروی نمایشگر قابل دسترسی هستند و اطلاعات ناوبری‌تان هم نمایش داده می‌شوند. با برگشتن به منوی اصلی هم موزیک و ناوبری، مثل برخی نمونه‌های چینی دیگر، قطع نمی‌شوند!

اگر بخواهیم ایرادی به امکانات جی ای سی امکو بگیریم باید از خالی بودن جای شارژر وایرلس و ماوس یا چیزی شبیه به آن برای کنترل نمایشگر هنگام رانندگی بگوییم. تهویه مطبوع دوئال هم می‌توانست اتمام حجتی برای امکانات این ماشین باشد که به آن مجهز نیست.

مشخصات فنی جی ای سی امکو

امکو از یک پیشرانه‌ 1.5 لیتری توربو با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت استفاده می‌کند، گیربکسی 7 سرعته از نوع دوکلاچه‌ تَر که وظیفه‌ انتقال قدرت را دارد و عدد عجیب 7 ثانیه برای شتابگیری صفر تا 100 کیلومتر را برای این خودرو رقم زده است. این عدد در عمل سخت به دست می‌رسد اما امکو در مقایسه با رقبای کراس‌اور 1.5 لیتری خود واقعا دینامیک مناسبی دارد. این خودرو از تعلیق مستقل در محور عقب استفاده می‌کند، تعلیقی که با وجود تک دیفرانسیل بودن امکو، حس ناپایداری در محور عقب را به شما نمی‌دهد.

177 اسب‌بخار خروجی از پیشرانه 1.5 لیتری، عدد خوبی به نظر می‌رسد که برای حفظ آن نیاز دارید تا از مکمل سوخت استفاده کنید، تا کیفیت پایین بنزین ایران را جبران کنید. در عین حال مصرف سوختی که 8.2 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده خبر از آن می‌دهد که این پیشرانه تیونی (تنظیمات احتراق، نسبت سوخت و هوا و...) سخاوتمندانه برای خروجی بیشتر دارد و به کیفیت بنزین از برخی پیشرانه‌های دیگر حساس‌تر است.

تجربه‌ رانندگی با جی ای سی امکو

امکو دارای حالات مختلف رانندگی‌ است، حرکت را از سکون از مود ECO شروع می‌کنیم، تعلل سیستم برای بالا بردن دور موتور به منظور کاهش مصرف سوخت مشهود است، جالب بود که توربو هم در این حالت دیرتر به مدار وارد می‌شد. در این حالت وضعیت فرمان و پدال‌ها حالت راحتی است، همه چیز چیده شده تا شما کمترین ضربه‌ را در حین حرکت تجربه کنید و در عین حال بیشترین مصرف سوخت را داشته باشید.

سیستم تعلیق امکو در عین تلاش مفید خود در پوشاندن ضربات وارده به چرخ‌ها، دقت خوبی دارد. نه مانند گهواره اتاق را بازی می‌دهد و نه سواری خشکی دارد. دقیقا برروی همان مرزی از راحتی و دقت است که شما بخواهید هنگام حداکثر سرعت این خودرو را در آزادراهی خلوت، وقتی دیگر سرنشینان خواب هستند، امتحان کنید!

با تغییر حالت به اسپرت همه چیز عوض می‌شود، فرمانی که حالا سفت‌تر شده و به تمام چرخش‌ها بازخورد نشان می‌دهد. پدال‌ها با کوچک‌ترین تحریک عمل می‌کنند و حس کنترل خوبی به شما می‌دهند. کشش امکو در کل قابل قبول است و برای یک کراس‌اور با قیمت متوسط (در بازارهای جهانی) حس تنبلی به شما نمی‌دهد. در واقع درکنار جایگیری نسبتا پایین سرنشینان پشت فرمان و هندلینگ خوب و شتاب خوبش، به شما احساس سواری یک هاچ‌بک گوش به فرمان را می‌دهد. از این رو گاهی جای خالی شیفترها را احساس می‌کنید.

صدای پیشرانه تقریبا تا وقتی که دور موتوربه خط قرمز نزدیک نشده در کابین ملموس نیست، که از عایق مناسب خبر می‌دهد. اما تایرهای ایرانی هرچه عایق‌بندی رشته بود را پنبه می‌کنند.

راند نهایی با جی ای سی امکو

امکو خودرویی مناسب برای خانواده‌ها و جوانان است. از هر سن و سالی که باشید، در صورتی‌که با ظاهر امکو کنار بیایید، این ماشین می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. امکانات به روزی در اختیارتان می‌گذارد که استفاده‌ روزمره در شهر و سفر را برایتان ساده‌تر می‌کند، از طرفی آن‌قدر کارکرد پیچیده‌ای ندارد که کسی نتواند از استفاده از امکانات باز بماند.

مهم‌ترین مساله بعد از امکانات کیفیت ساخت خودروست، که از استهلاک و هزینه‌های آتی آن خبر می‌دهد. امکو مونتاژ و ساخت معقولی دارد و کمی شما را از این بابت دلگرم می‌کند. اما در عمل باید دید که در طولانی مدت چطور خود را نشان خواهد داد، که شاید گارانتی 6 ساله یا 250 هزار کیلومتری محصولات جی ای سی در عربستان سعودی از اطمینان این خودروساز به کیفیت خودرویشان خبر دهد. البته گارانتی محدودتر و شمار واردات نه‌چندان زیاد امکو به ایران، چیزیست که کمی خریداران را برای انتخاب این خودرو به شک خواهد انداخت. امیدواریم شرکت واردکننده با ارائه‌ خدمات گسترده‌تر و افزایش شمار واردات، این گزینه‌ مناسب برای بازار کشور را، به سرنوشت مشابه پیشینیان این برند در ایران دچار نکند.

دیدگاه کاربران
پویا1 1402/10/10
هر چه زودترواردکنید
پاسخ
0
0
0