• رشد توليد خودروهاي برقي افزايش چشمگير قيمت ليتيوم

افزایش چشمگیر قیمت لیتیوم

آن روی رشد سرسام‌آور خودروهای برقی

25 خرداد 1401 15:42

تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای ساخت و خرید خودروهای برقی عجله دارند. هر دو طرف، روی ارزان‌تر شدن خودروهای برقی سرمایه‌گذاری می‌‌کنند که البته به معنای حضور محصولات برقی بیشتر در جا‌ده‌ها و کاهش آلایندگی خواهیم بود. با این حال کارشناسان تصور می‌کنند که افزایش شدید تقاضا می‌‌تواند دست‌یابی به اهداف جهانی انتشار گازهای گلخانه‌ای را دشوار کند.

باتری‌های محصولات برقی به لیتیوم نیاز دارند و تقاضا برای این ماده معدنی به قدری از عرضه فراتر رفته، که قیمت آن در طول یک سال تقریباً 500 برابر شده است.کارشناسان بلومبرگ می‌گویند دلیل این اتفاق آن است که باتری‌های محصولات برقی به لیتیوم نیاز دارند و تقاضا برای این ماده معدنی به قدری از عرضه فراتر رفته، که قیمت آن در طول یک سال تقریباً 500 برابر شده است. این اتفاق می‌تواند 1000 دلار به قیمت یک خودروی برقی جدید اضافه کند و مانع از کاهش قیمت خرده‌فروش خودروهای برقی شود. چراکه تولیدکنندگان تلاش کرده‌اند محصولات الکتریکی دست‌کم به اندازه خودروهای درون‌سوز مقرون به صرفه شوند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تقاضای سهمگین برای لیتیوم در رکود سال‌های 2018 تا 2020 ارزش آن را به نصف کاهش داد. البته درمورد سایر ترکیبات مورداستفاده در تولید باتری مانند نیکل، گرافیت، کبالت تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفت و اوضاع بدتر شد. لیتیوم اغلب از طریق پمپاژ آب‌نمک از زمین استخراج می‌شود. فرایندی که برای محیط‌زیست بسیار ناسازگار است و در مواردی می‌تواند ناکارآمد باشد. اگرچه راه دیگر افزایش سطح تولید است که البته در این مورد زمان بیشتری نیز موردنیاز است.

رشد تولید خودروهای برقی افزایش چشمگیر قیمت لیتیوم

جو لوری بنیانگذار شرکت مشاوره گلوبال لیتیوم می‌گوید، لیتیوم زیادی در زمین وجود دارد، اما بحث اصلی سرمایه‌گذاری به‌‌موقع است. تسلا می‌تواند در مدت دو سال یک کارخانه بسازد. کارخانه‌های کاتدی زمان کمتری طول می‌کشد. اما ساخت یک پروژه آب‌نمک لیتیومی می‌تواند تا 10 سال زمان نیاز داشته باشد. با این حال خودروسازان همواره در تلاش برای کاهش میزان لیتیوم در باتری‌ها هستند. حتی برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که بازیافت باتری‌های قدیمی می‌تواند 16 درصد از تقاضای سالانه را حداقل تا سال 2035 برآورده کند.

دیدگاه کاربران