• اولين شاسي‌ بلند پورشه
  • پورشه تايپ 597

تایپ 597؛ یکی از 71 دستگاه

حراج اولین شاسی‌ بلند پورشه

17 مرداد 1401 18:58

اغلب مدل کاین به‌عنوان اولین شاسی‌بلند پورشه شناخته می‌شود. این در حالی است که در اواسط دهه 50 میلادی این شرکت آلمانی با معرفی Type 597 که برای ارتش آلمان طراحی شده بود، چنین پروژه‌ای را تجربه کرده بود.

تنها 71 دستگاه از پورشه تایپ 597 تولید شد. انتظار می‌رود این خودرو با قیمت بین 725 هزار تا 775 هزار دلار در حراج RM Sotheby’s فروخته شود.داستان تایپ 597 از اوایل سال 1953 آغاز می‌شود. زمانی که پورشه برای پیروزی در یک قرارداد نظامی با شرکت‌های Auto Union و Borgward رقابت می‌کرد. سفارش ارتش آلمان ساخت یک پیکاپ سبک برای نظامیان بود و تایپ 597 همان چیزی است که پورشه ساخته بود.

تنها 71 دستگاه از این خودرو تولید شد. قرار است طی چند روز آینده پنجمین نمونه از 22 نسخه اولیه توسط RM Sotheby’s به حراج گذاشته شود.  انتظار می‌رود این خودرو با قیمت بین 725 هزار تا 775 هزار دلار فروخته شود.

اولین شاسی‌ بلند پورشه تایپ 597

تایپ 597 شبیه هیچ‌یک از دیگر تولیدات شرکت نیست. این خودرو دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تخت هواخنک در قسمت عقب است، که از روی مدل اسپرت پورشه 356 برداشته شده بود.

جعبه‌دنده 4 سرعته دستی آن هم عیناً همان چیزی است، که روی مدل 356 دیده بودیم. با این حال با توجه به هدف متفاوت کاربری آن، پیشرانه و انتقال قدرت با تمرکز بیشتر روی عملکرد و قابلیت اطمینان دوباره اصلاح شد.

یکی از ویژگی‌های کلیدی پورشه تایپ 597 محور جلوی آن است که قابلیت انتقال چهار چرخ متحرک را فراهم می‌کند. به لطف طراحی خاص بدنه، امکان بالا رفتن از تپه‌ها با شیب بالا و هم‌چنین عبور از مسیرهای عمیق آبی نیز امکان‌پذیر شده است. باورکردنی نیست اما از 22 نمونه اولیه 2 دستگاه دارای سیستم ملخ و پارو بودند تا این خودرو را عملاً تبدیل به یک وسیله نقلیه آبی-خاکی کند.

اولین شاسی‌ بلند پورشه تایپ 597

علیرغم این خلاقیت چشم‌گیر، پورشه نتوانست قرارداد نظامی را به دست بیاورد. گفته می‌شود یکی از دلایل شکست این پروژه هزینه‌های سنگین توسعه، مونتاژ و در نهایت افزایش قیمت هر نسخه بود. این خودرو در زمانی تولید شد که شرکت نسخه‌های معروف Carrera 356 و Spyder 550 را نیز می‌ساخت و بنا بر این احتمال بروز مشکل در توزیع و تأمین قطعات یدکی نیز وجود داشت.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران