• ثبت سفارش واردات خودرو با رمز ارز

واردات خودرو با بیت‌کوین رسمیت دارد

ثبت سفارش واردات خودرو با رمز ارز

7 شهریور 1401 11:01

واردات خودرو با بیت‌کوین رسمیت دارد

شهریور 1401: سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در حاشیه اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو، جزئیات مصوبه اخیر دولت درباره واردات خودرو با رمزدارایی‌ها را تشریح کرد. وی گفت قبلا وزارت صمت به برخی از واحدها جواز تاسیس داده بود که بتوانند واحدهای استخراج رمزدارایی را احداث کنند. این موضوع مشکلات حقوقی وقفه‌ای را در این موضوع ایجاد کرد که خوشبختانه اکنون در دولت آیین‌نامه کاملی مصوب شده و استخراج رمزدارایی‌ها رسمیت پیدا کرده است.

وی افزود از چند هفته قبل امکان واردات با رمزدارایی‌ها فراهم شده و این مسئله در توافقنامه‌ای بین وزارت صمت و بانک مرکزی صورت گرفته است. بنابراین، برای اولین بار واردات از محل رمزدارایی‌ها فعال شد.

بر اساس گفته‌های وزیر صمت، آیین‌نامه‌ای که امروز در دولت مصوب شده، آیین‌نامه بسیار کامل و دقیقی است که تمام موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها را از جمله نحوه تامین سوخت و انرژی آنان، نحوه واگذاری و اعطای مجوزها را مشخص کرده است‌. این مجوزها را وزارت صمت درباره استخراج رمزدارایی‌ها خواهد داد.

آقای فاطمی‌امین تاکید کرد این خبر مهمی است که فعالان صنعت مدت‌ها منتظرش بودند‌. این واردات می‌تواند درباره هر کالایی از جمله خودرو باشد. واردکننده باید یک ارزی را پرداخت کند که این ارز می‌تواند اکنون به جای دلار و یورو از بیت کوین استفاده شود. در همین رابطه مراکز رسمی استخراج بیت کوین که زیرنظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، با هماهنگی که با بانک مرکزی انجام شده و عملا می‌توانند از بیت‌کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.

واردات فقط برای دارندگان مجوز رسمی استخراج

مرداد 1401: علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، درباره واردات کالا با رمز ارز رسمی که از پایان شهریور اجرایی خواهد شد، توضیح داد آن دسته از افرادی که مجوز رسمی رمز ارز دارند، می توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند. البته عمومیت این موضوع از پایان شهریورماه اجرایی خواهد شد. در حال حاضر چند مجموعه که مجوز رسمی رمز ارز داشتند به صورت مقدماتی برای خود کالا وارد کرده‌اند؛ اما این‌که چه کالایی و از کدام کشور بوده، به دلیل محرمانه بودن اعلام نخواهد شد. البته در مجموع ثبت سفارش واردات به میزان 10 میلیون دلار از طریق رمز ارز انجام شده است.

وی افزود از پایان شهریورماه، آن دسته از افرادی که مجوز رسمی رمز ارز دارند، می توانند به صورت عمومی از طریق سامانه به صورت اتوماتیک واردات کالا را انجام دهند. وی تاکید کرد آیین‌نامه واردات خودرو باید ابلاغ شود و بعد از آن سازوکار واردات خودرو مشخص خواهد شد. اما فعلا در این رابطه موضوعی مطرح نشده است.

ماینرها هم واردکننده شدند!

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر، اعلام کرد که ثبت سفارش واردات خودرو به میزان 10 میلیون دلار از طریق رمز ارز انجام شده است. وی توضیح داد که طبق موافقت‌نامه منعقد شده میان رئیس بانک مرکزی و وزیر صمت، استفاده از رمز ارز‌ها به عنوان یک ابزار توسعه تجارت مطرح شد.

بر اساس گفته‌های وی، بانک مرکزی کشور‌ها رمز ارز را به رسمیت شناخته‌اند، اما اعلام رسمی نمی‌کنند؛ مقاومت‌ها به زودی از بین می‌رود و به همین علت آن‌ها برنامه‌ریزی جهت استفاده از این ظرفیت را انجام داده‌اند.

آقای پیمان‌پاک تاکید کرد که واردات در ازای رمز ارز‌هایی که در داخل به صورت قانونی استخراج شده‌اند، آزاد است. در واقع هر کسی که رمز ارز رسمی استخراج شده دارد، از پایان شهریورماه 1401 می‌تواند با رمز ارز خود واردات انجام دهد و فعلا بحث صادرات را نداریم. همچنین بر اساس بلاکچین در خارج از مرز‌ها بستری فراهم شده که تاجر ما می‌تواند رمز ارز بگیرد و در ازای آن واردات انجام دهد.

وی درباره آخرین مصوبات در جهت تسهیل تجارت خارجی گفت که رفع تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان به کشور‌های اوراسیا (روسیه، بلاروس، قزاقزستان، قرقیزستان و ارمنستان) از طریق واگذاری کوتاژ به واردادکنندگان کالا از روسیه امکان‌پذیر شد. بر اساس گفته‌های وی، با توجه به برنامه‌های متنوع دولت سیزدهم در ایجاد زمینه مناسب برای افزایش سطح تعاملات تجاری کشورمان در عرصه بین المللی، مصوبه‌ای در راستای ارتقا روابط تجاری با روسیه به امضای اعضای کمیته اقدام ارزی رسید. طبق مصوبه هشتاد‌وسومین جلسه کمیته اقدام ارزی، در فرآیند ثبت سفارش و تأمین ارز واردات کلیه کالا‌های مجاز از کشور روسیه، امکان تأمین ارز از محل صادرات به کشور‌های حوزه اوراسیا ایجاد می‌گردد.


پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله پیش بینی قیمت خودرو عوامل مختلفی را با هم موشکافی می‌کنیم که هر کدام می‌توانند بر یک یا چند «بخش از بازار» اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودرو یا حتی افزایش قیمت خودرو شوند.

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران