جدیدترین خبرهای واردات خودرو

شهریور 1400: کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو، روز چهارشنبه 24 شهریورماه به صحن مجلس و نهایتا به تصویب نمایندگان رسید. از آنجایی که بخشی از این طرح، مربوط به آزادسازی واردات خودروست، حالا دولت فقط یک قدم تا اجرای این طرح، فاصله دارد.

کاهش 40 درصدی قیمت‌ها با واردات خودرو

شهریور 1400: بعد از آنکه آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت) صراحتا از عدم اولویت واردات خودرو در دولت سیزدهم خبر داد، حالا آقای ایزدخواه (عضو کمیسیون صنایع مجلس) درباره طرح آزادسازی واردات خودرو که در مجلس پیگیری می‌شود، شفاف‌سازی کرده و گفته که مجلس هم بدنبال واردات خودرو برای کاهش التهاب بازار نیست بلکه بدنبال تنظیم واردات است. آقای ایزدخواه همچنین گفته که منظور از «تنظیم واردات خودرو»، این است که چه تعداد خودرویی، با چه مصرف سوختی، با چه برندی و با چه کیفیتی باید وارد شود.

آقای ایزدخواه به قیمت خودروهای وارداتی نیز اشاره کرده و گفته در حال حاضر برخی از خودروها تا 9 برابر قیمت جهانی‌شان در ایران خرید و فروش می‌شوند در صورتیکه اگر این طرح در مجلس به تصویب برسد، می‌توان قیمت‌ها را محدودتر کرد و حتی 30 تا 40 درصد، قیمت‌ها را کاهش داد.

واردات 700 هزار خودرو در 20 سال

شهریور 1400: بعد از مصاحبه عجیب اما واقعی آقای دادفر (دبیر انجمن واردکنندگان خودرو) در تاریخ 18 شهریورماه که گفته بود «اجرایی‌شدن مصوبه مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو می‌تواند قیمت خودروهای وارداتی را 50 تا 80 درصد کاهش دهد»، وی در مصاحبه جدیدتری، از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده است و گفته که شاید تصویب این موضوع، نتواند 50 تا 80 درصد قیمت خودروهای صفرکیلومتر وارداتی را کاهش دهد اما حتما تا 70% می‌تواند قیمت خودروهای کارکرده را کاهش دهد.

آقای دادفر همچنین آمارهای جالبی درباره واردات خودرو را اعلام کرده است. طبق گفته‌های دبیر انجمن واردکنندگان، در اوج واردات خودرو به کشور، تنها 3% ارز واردات به خودروها اختصاص داشته و جای تعجب دارد که درباره این 3% چرا موضع‌گیری‌های مختلفی وجود دارد. ضمن اینکه در 20 سال گذشته، مجموعا خودروهای وارداتی به 700 هزار دستگاه هم نمی‌رسد که در مقایسه با آمار تولید خودروسازان ایران، رقم قابل توجهی نیست.

ایرادات مهم در طرح آزادسازی واردات

شهریور 1400: بعد از آنکه کمیسیون صنایع مجلس، کلیات طرح آزادسازی واردات خودرو را تصویب کرد، حالا مرکز پژوهش‌های مجلس، سه ایراد مهم را به این طرح وارد دانسته که خلاصه آنها به شرح زیر است:

1- عبارت «سایر کالاها و خدمات مرتبط با صنایع نیرو محرکه» که در متن طرح آزادسازی واردات خودرو عنوان شده، ابهام برانگیز و نامشخص است چراکه محدوده صنایع محرکه فقط برای صنعت خودرو نیست و صنایع دیگر را هم شامل می‌شود. ضمن اینکه این عبارت، امکان ترویج کالاهای خارجی به ازای خدمات مرتبط با صنعت خودرو را هم افزایش می‌دهد و لذا مغایر با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

2- عبارت «واردات بدون انتقال ارز» که در متن طرح آزادسازی واردات خودرو عنوان شده، به این معنی است که بانک مرکزی دیگر نمی‌تواند منشا ارز را رهگیری و شناسایی کند و لذا همین موضوع، می‌تواند باعث ورود ارز غیرشفاف به چرخه اقتصاد شود.

3- عبارت «گواهی استاندارد معتبر» که در متن طرح آزادسازی واردات خودرو عنوان شده، غیرشفاف و غیرقابل استناد است چراکه نه مرجعی برای آن اعلام شده و نه شاخص و معیاری برای این گواهی مشخص شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس، براساس سه ایراد فوق، چنین نتیجه گرفته که در اصلاحیه طرح آزادسازی واردات خودرو، ایرادات شورای نگهبان را برطرف نکرده است.

تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو در کمیسیون مجلس

شهریور 1400: کمیسیون صنایع مجلس در تاریخ 14 شهریورماه، با اصلاح طرح ساماندهی بازار خودرو، مجددا آنرا تصویب کرده و معتقد است که ایرادات شورای نگهبان درباره واردات خودروهای هیبریدی را نیز برطرف کرده. بعد از تصویب این طرح در کمیسیون صنایع، حالا طرح ساماندهی دوباره باید به صحن علنی مجلس برود و در آنجا نیز مورد تایید نمایندگان قرار بگیرد. اما درباره طرح آزادسازی واردات خودرو، که بخش مهمی از طرح ساماندهی بازار خودروست، چند نکته مهم وجود دارد:

1- هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در ازای صادرات خودرو یا صادرات قطعات خودرو یا صادرات سایر کالاها و خدمات مرتبط با صنایع نیرو محرکه، معادل ارزش صادراتی خود، برای واردات خودرو اقدام کند.

2- هر واردکننده‌ای که بتواند بدون انتقال ارز، وارداتش را انجام دهد، امکان واردات خودرو را خواهد داشت.

3- در طرح ساماندهی، واردات خودروهای برقی، هیبریدی و همچنین بنزینی و گازسوز، امکان‌پذیر است. البته به شرطی که این خودروها، برچسب انرژی B یا بالاتر داشته باشند، یا شاخص ایمنی 3 ستاره یا بالاتر را داشته باشند یا گواهی استاندارد معتبر داشته باشند.

4- در طرح ساماندهی، واردات خودرو نباید هیچ تعهد ارزی برای دولت ایجاد کند. در غیراینصورت، واردات ممنوع است.

5- سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی باید هر 6 ماه یکبار توسط شورای رقابت اعلام شود. شورای رقابت باید براساس میزان عرضه و تقاضا طی یکسال گذشته، تعداد خودروهای وارداتی را مشخص کند.

6- در طرح ساماندهی، انحصار نمایندگی یا خدمات پس از فروش برای خودروسازان خارجی، دیگر وجود ندارد.

7- واردات خودروهای کارکرده نیز در طرح ساماندهی، مجاز شمرده شده است. البته به شرطی که بیش از سه سال از تاریخ تولیدشان نگذشته باشد.

واردات بعد از تعادل ارزی کشور است

مرداد 1400: آقای فاطمی امین (وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت صمت) در جدیدترین مصاحبه خودرو درباره واردات خودرو گفته که بعد از ممنوعیت واردات در سال 1397 بدلیل محدودیت‌های ارزی، دولت باید طی یکسال، خودش را بازیابی می‌کرد اما چنین اتفاقی هنوز نیفتاده است. وی همچنین گفته که برای دو سال آینده، برنامه مشخصی برای صنعت خودرو درنظر گرفته تا ساختارهای مدیریتی و اقتصادی آن، اصلاح شود و همزمان با آن، رقابت و افزایش تولید خودرو نیز خواهیم داشت.

آقای فاطمی امین همچنین گفته که اولویت با متعادل‌شدن تراز ارزی کشور است و بعد از آن، رقابت در بازار خودرو، مفید خواهد بود. برخی رسانه‌ها از این گفته‌های ویزر پیشنهادی، چنین برداشت کرده‌اند که احتمالا طی دو سال آینده، واردات خودرو مجددا آزاد شود. 

تعیین تکلیف خودروهای دپویی در گمرک

تیر 1400: تکلیف خودروهای مانده در گمرکات کشور مشخص شده و در انتظار مصوبه هیئت دولت است. آقای میرمعینی (معاون فروش سازمان تملیکی) ضمن اعلام این خبر گفته که کلیات ترخیص خودروهای دپویی در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و برای اجرایی‌شدن آن، منتظر اصلاحیه ماده 17 واردات خودروست که باید توسط دولت، مصوبه شود. قرار است خودروهای باقی مانده در گمرک، بصورت زیر، تعیین تکلیف شوند:

  • برخی از خودروها، امکان واگذاری به اورژانس یا ناجا را دارند.
  • برخی از خودروهای زیر 2500 سی‌سی، به شرط فروش در داخل، امکان فروش و واگذاری را دارند.
  • برخی از خودروهای بالای 2500 سی‌سی، به شرط تردد در مناطق آزاد، امکان فروش از طریق مزایده را دارند.
  • خودروهای آمریکایی و خودروهایی که فاقد نمایندگی هستند نیز باید امحای فنی شوند.

مخالفت شورای نگهبان با واردات هیبریدی‌ها

تیر 1400: طرح ساماندهی خودرو با آرای اکثریت نمایندگان مجلس دوباره به کمیسیون صنایع برگشت تا ایرادات و ابهامات شورای نگهبان را حل و فصل کند. همانطور که می‌دانید، یکی از بندهای طرح ساماندهی بازار خودرو، واردات خودروهای هیبریدی است؛ چیزی که به اعتقاد شورای نگهبان، با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مغایرت داشته و مانع تقویت تولید داخلی است.

آقای فیروزی درباره ایرادات مطرح شده از سوی شورای نگهبان درباره واردات خودروهای هیبریدی، گفته که کمیسیون، اصلاحیه‌ای برای حل این موضوع، اضافه کرده است که به موجب آن، از مابه‌التفاوت قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار و در بورس کالا، برای تامین منابع لازم جهت واردات هیبریدی‌ها استفاده شود.

اما نمایندگان مجلس، این اصلاحیه را ناکافی و ابهام‌انگیز دانسته‌اند و برای اصلاح مجدد، دوباره طرح ساماندهی بازار خودرو را در تاریخ یکم تیرماه 1400 به کمیسیون صنایع ارجاع داده‌اند. حالا باید دید که آیا هنوز، شانسی برای واردات خودروهای هیبریدی وجود دارد یا خیر.

احتمال آزادسازی واردات در دولت رئیسی

خرداد 1400: آقای دادفر (دبیر انجمن واردکنندگان خودرو) ضمن اشاره به افزایش مداوم قیمت خودروهای وارداتی بدلیل جهش نرخ ارز، تداوم ممنوعیت واردات و همچنین قانون جدید مالیات خودروهای لوکس، گفته که این احتمال وجود دارد که دولت جدید، با هدف جلب رضایت مردم، واردات خودرو را آزاد کند. در غیراینصورت، در اسفندماه 1400 باید شاهد افزایش 50 درصدی قیمت وارداتی‌ها باشیم. اما اگر واردات آزاد شود، قیمت خودروهای داخلی احتمالا آزاد خواهد شد و نهایتا بازار خودرو، به تعادل خوبی خواهد رسید.

آقای دادفر همچنین درباره نرخ تعرفه واردات خودرو نیز گفته که اگر نرخ تعرفه به شرایط قبل برگردد، قیمت وارداتی‌ها تقریبا معادل 150% نرخ ارزی آنها می‌شود. مثلا برای یک خودروی 30 هزار دلاری با این شرایط، قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان خواهد شد.

دلایل موافقت ایران خودرو و سایپا با واردات

خرداد 1400: در جریان نامه‌نگاری خودروسازان با کمیسیون صنایع مجلس که اواخر اردیبهشت‌ماه و برای اصلاح قیمت‌گذاری خودروها بود، مدیران ایران خودرو و سایپا، صراحتا اعلام کرده‌اند که مخالفتی با موضوع واردات خودرو ندارند. حال این علامت سوال پیش آمده که بعد از این همه سال‌ها، چرا خودروسازان ایرانی، این موضوع را خیای شفاف و راحت، اعلام کرده‌اند؟!

نخستین جواب این سوال، شاید به نوسانات ارزی مربوط باشد. در چند سال اخیر، قیمت ارز آنقدر صعودی بوده که خیال خودروسازان را از بابت واردات خودرو، راحت کرده است. در کنار قیمت ارز، تعرفه سنگین 86 درصدی برای سال 1400 نیز مزید بر علت شده تا وارداتی‌ها، هیچ تاثیری روی بازار داخلی‌ها نداشته باشند. به عنوان مثال، در این روزها اگر خودرویی ارزان‌قیمت با ارزش 10 هزار دلار به ایران بیاید، قیمت تمام شده‌اش به راحتی از 400 میلیون تومان هم فراتر خواهد رفت. پس در چنین شرایطی، واردات خودرو، نمی‌تواند بازار پرتیراژهای ایرانی را کساد کند.

اما دومین دلیل، شاید برای راضی کردن مخالفان خودروسازان باشد. بعد از ماجرای ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی و سپس ممنوعیت واردات انواع خودروها از اوایل سال 1397 تا به امروز، مدیران دولتی همواره می‌گفتند که بازار خودرو به بازاری انحصاری برای خودروسازان تبدیل شده و نباید قیمت‌گذاری را به آنها سپرد. اما اگر واردات خودرو دوباره در سال 1400 (یا در آینده) آزاد شود، دیگر بهانه‌ای برای مخالفت با آزادسازی قیمت‌ خودروها باقی نمی‌ماند. بنابراین احتمال آنکه قیمتگذاری برخی خودروها بدست خودروسازان بیفتد، بیشتر خواهد شد.

آمادگی گمرک برای ترخیص خودروهای دپویی

اردیبهشت 1400: طبق مصوبه 29 بهمن 1398، هیات وزیران تصمیم گرفت که مهلت ترخیص خودروهای مانده در گمرکات کشور را تا تاریخ 26 شهریور 1399 تمدید کند. در همان زمان نیز اعلام شد که وزارت صمت برای خودروهایی که ثبت سفارش ندارند یا ثبت سفارش آنها باطل شده است، باید ثبت سفارش جدید انجام دهد چراکه در غیر اینصورت، تصمیم هیات وزیران نیز عملا بی‌فایده خواهد بود. اما مهلت مقرر تمام شد ولی هنوز هم خودروهای زیادی در گمرکات کشور، باقی مانده‌اند. ظاهرا وزارت صمت گفته که خودروهای باقیمانده در گمرک بدلایل مختلف مانند نداشتن تاییدیه استاندارد یا نبود نمایندگی و نداشتن خدمات پس از فروش و ... امکان ثبت سفارش را ندارند.

»» نامه‌نگاری معاون گمرک برای ترخیص خودروهای دپویی ««

حالا آقای اورنقی (معاون فنی گمرک) طی نامه‌ای جدید به مشاور وزیر، خبر داده که اگر وزارت صمت، بتواند مصوبه اخیر هیات وزیران را تمدید کند و برای خودروهای باقی مانده در گمرک نیز ثبت سفارش قانونی را انجام دهد، و همچنین اگر بانک مرکزی نیز منشا ارز این خودروها را تایید کند، گمرک هم این آمادگی را دارد که مجوز ترخیص خودروهای دپوشده در گمرکات را صادر کند.

ابهام شورای نگهبان برای واردات خودرو در 1400

اسفند 99 | بعد از آنکه نمایندگان مجلس، در بررسی لایحه بودجه 1400، تعرفه واردات خودرو در سال 1400 را معادل 86% اعلام کردند، شورای نگهبان به آن واکنش نشان داد و گفت که آیا تعیین تعرفه، به معنای مجوز برای آزادسازی واردات در سال 1400 است؟

به همین دلیل، این لایحه دوباره به مجلس برگشت و نمایندگان نیز، این شرط را هم به این لایحه اضافه کردند که «ثبت سفارش خودروها باید در مهلت قانونی انجام و مراحل قانونی آن هم طی شده باشد». به این اصلاحیه، احتمالا شورای نگهبان نیز آنرا تایید خواهد کرد.

تمایل مجلس برای واردات خودروهای هیبرید

اسفند 99 | آقای فیروزی (سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس) درباره آخرین وضعیت واردات خودروهای هیبریدی گفته که در دوره قبلی مجلس نیز موضوع معافیت خودروهای هیبریدی از پرداخت عوارض گمرکی مطرح شده بود اما با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد.

آقای فیروزی گفته که اعضای کمیسیون در تلاش هستند تا این موضوع را دوباره در طرح ساماندهی بازار خودرو اضافه کنند چراکه با تصویب مجدد واردات خودروهای هیبریدی، بهبود خوبی در وضعیت بازار خودروهای وارداتی ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید:

»» آخرین اخبار بازار موتورسیکلت

»» آخرین اخبار طرح ترافیک 1400

»» آخرین اخبار سهمیه بندی بنزین 1400


قاچاق بیش از 2 هزار خودرو وارداتی

اسفند 99 | آقای دهقانی‌نیا (سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا) با اشاره به نبود سامانه‌ای یکپارچه برای نظارت بر خودروهای گذرموقت گفته اگر شخصی با خودرو گذر موقت، وارد کشورمان شود و خودرو را داخل کشور قرار دهد و سپس خودش از کشور خارج شود، سیستم‌های نظارتی، متوجه آن نمی‌شوند.

آقای دهقانی‌نیا همچنین گفته که باید ارتباط بین خودروهای وارداتی گذرموقت با پلیس راهور و گذرنامه، در قالب سامانه‌ای جامع و یکپارچه و کارآمد برقرار باشد تا این اشخاص قابل رصد باشند، اما اکنون این سامانه‌ها یکپارچه نیستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، درباره موضوع قاچاق خودرو، گفته یکی از حفره‌ها، خودروهای گذر موقت هستند که باید اطلاعات این خودرو‌ها علاوه بر گمرک، با بقیه ضابطان از جمله پلیس راهور و پلیس مبارزه با قاچاق به اشتراک گذاشته شود. آقای دهقانی‌نیا گفته برای 108 خودرو در آذربایجان غربی در پلدشت پرونده تشکیل شد که محکومیت 280 میلیارد تومانی گرفتند، همچنین 17 دستگاه خودرو لوکس در کرج داریم که محکومیت 73 میلیاردی گرفتند که خلأ و نقص آن هم موضوع گذرموقت بود.

چندی پیش نیر سرهنگ امینی (رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا) از تشکیل 236 فقره پرونده قضایی برای بیش از 2 هزار خودرو قاچاق با ارزش بیش از 10 هزار میلیارد، خبر داده بود. 

تعیین تعرفه واردات خودرو در سال 1400

اسفند 99 | روز یکشنبه، دهم اسفندماه، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 1400، تصویب کردند که تعرفه واردات خودرو در سال جدید معادل 86% باشد. اما این مصوبه مجلس، با نکات جالبی نیز همراه بود:

1- تعیین تعرفه در شرایطی که واردات خودرو از خردادماه 1397 ممنوع شده و در سال 1400 نیز همچنان ممنوع است، چه دلیلی دارد؟ آیا می‌تواند نشانه‌ای از تلاش مجلس برای آزادسازی واردات خودرو در دولت آینده (دولت سیزدهم) باشد؟

2- تعیین تعرفه، طبق قانون برعهده «کمیسیون ماده یک مجلس» است که زیر نظر سازمان توسعه و تجارت، تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین اگر این کمیسیون با مصوبه نمایندگان مجلس موافقت نکند، عملا هیچ کاری نمی‌توان با مصوبه مجلس انجام داد و احتمالا لغو خواهد شد.

3- تا قبل از این، تعیین تعرفه واردات خودرو، براساس «حجم موتور» انجام می‌شد. طوری که تعرفه واردات خودروهای کمتر از 1500 سی‌سی معادل 55%، تعرفه واردات خودروهای 1500 تا 2000 سی‌سی معادل 75% و تعرفه واردات خودروهای 2000 تا 2500 سی‌سی نیز معادل 95% اعلام شده بود. اما در مصوبه اخیر مجلس، ظاهرا نمایندگان، حجم موتور خودروها را نادیده گرفته‌اند و یک تعرفه کلی برای واردات انواع خودروها در سال 1400 تعیین کرده‌اند.

4- همانطور که می‌دانیم، یکی از برنامه‌های مجلس و همچنین وزارت صمت، موضوع ساماندهی بازار خودروست که به صورت موازی و در هر دو نهاد، درحال انجام است. مدیران مرتبط با صنعت خودرو، بارها گفته‌اند که یکی از روش‌های کنترل بازار و تعدیل قیمت‌ها، آزادسازی واردات، حتی به صورت مشروط، است. اما از آنجایی که مجلس، تعرفه واردات خودرو را نسبت به قبل، افزایش داده، طبیعی است که در صورت آزادسازی واردات، خودروهای وارداتی نیز با قیمت بالاتری بدست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد و این، دقیقا عکس آن چیزی است که مدیران مسئول، وعده‌اش را داده بودند! به عبارت بهتر، هم قیمت وارداتی‌ها افزایش می‌یابد و هم موضوع انحصار و عدم رقابت خودروسازان داخلی، همچنان به قوت خود باقی می‌ماند.

ترخیص 144 خودرو اروندی بدستور ریس جمهور

اسفند 99 | آقای اورنقی (معاون فنی و امور گمرکی ایران) درباره آخرین وضعیت خودروهای دپویی در گمرکات سراسر کشور، چنین گفته که:

1- برای حدود 1000 دستگاه خودرو که تشریفات گمرکی را انجام دادند اما مهلت ترخیص آنها به اتمام رسیده بود، از طریق مصوبه بهمن 98، اجازه ترخیص داده شد.

2- برای 48 دستگاه خودرو نیز پرونده قضایی تشکیل شده و امکان آزادسازی آنها نبود.

3- برای 340 دستگاه خودرو که تشریفات گمرکی را انجام داده بودند اما به مرحله صدور پروانه نرسیده بودند، اجازه ترخیص داده شد.

4- برای 170 دستگاه خودروی دیگر هم که حائز شرایط مصوبه بهمن 98 بودند نیز اجازه ترخیص داده شد.

5- از تعداد 227 دستگاه خودرو اروندی که در گمرک خرمشهر دپو شده بودند، 73 دستگاه ساخت آمریکا بودند و 154 دستگاه نیز حجم موتور بالای 2500 سی‌سی داشتند. از این تعداد نیز فقط 144 دستگاه با دستور معاونت حقوقی ریاست جمهوری، اجازه ترخیص پیدا کردند.

مخالفت مجلس با واردات مناطق آزاد

اسفند 99 | در نشست علی نمایندگان مجلس در تاریخ 9 اسفندماه، یکی از بندهای الحاقی تبصره 6 از بودجه سال 1400 حذف شد؛ این الحاقیه چیزی نیست جز امکان واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی که حالا نمایندگان مجلس با آن مخالفت کرده‌اند. 

بنابراین در سال 1400 امکان واردات خودرو از مناطق آزاد وجود ندارد و درآمد 17 هزار میلیارد تومانی دولت نیز که از محل این واردات، پیش‌بینی شده بود، حذف شده است.

حذف تعرفه برای واردات آمبولانس

اسفند 99 | نمایندگان مجلس در جلسه پنجم اسفندماه، تصویب کردند که واردات انواع آمبولانس به کشور در سال 1400، بدون پرداخت عوارض گمرکی انجام شود. البته نمایندگان مجلس این شرط را هم گذاشته‌اند که واردات آمبولانس یا باید توسط سازمان اورژانس کشور انجام شود.

واردات خودروهای کارکرده خارجی صحت ندارد

اسفند 99 | آقای فیروزی (سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس) درباره خبرهای منتشر شده از واردات خودروهای کارکرده خارجی، واکنش نشان داد و صراحتا گفت که مجلس برنامه‌ای برای واردات خودروهای دست دوم خارجی ندارد و ابهام پیش آمده صرفا برای تصمیم جدید مجلس درباره واردات خودروها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی و پلاک‌گذاری آنها در سال 1400 است.

آقای فیروزی همچنین درباره شرایط جدید واردات خودروها در «طرح ساماندهی بازار خودرو» توضیح داده و گفته که ارز موردنیاز برای واردات خودرو از داخل کشور نیست بلکه افراد و خودروسازانی می‌توانند واردات خودرو را انجام دهند که خودرویی، صادر کرده باشند و از محل صادرات خودرو و معادل آن، می‌توانند خودرو وارد کشور کنند. همچنین قطعه‌سازان نیز اگر قطعه صادر کنند، می‌توانند معادل آن، خودرو بیاورند و افراد حقیقی غیردولتی که نفت خریداری و آن را صادر و به فروش برسانند، می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور داشته و تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند، می‌توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند.

تصویب واردات خودرو از مناطق آزاد در سال 1400

اسفند 99 | آقای زارع (سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه) خبر داده که بعد از بررسی اصلاحیه دولت برای بودجه سال 1400، امکان واردات خودرو از مناطق آزاد (به مقصد سرزمین اصلی) فراهم شده و درآمد دولت ناشی از آن به 17 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این درحالی است که تا قبل از اصلاحیه بودجه، درآمد دولت از محل واردات مناطق آزاد، تنها 10 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

اولویت واردات خودرو در 1400 با چه خودروهایی است؟

بهمن 99 | آقای ایزدخواه (عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس) ضمن اشاره به جزییات طرح ساماندهی صنعت خودرو، گفته که یکی از مواد این طرح، مربوط به واردات خودروست که در آن اعلام شده امکان واردات خودروی صفر از همه کلاس‌ها و حتی خودروی کارکرده از کلاس‌های غیر از A و B وجود دارد.

البته نمایندگان مجلس این الزام را هم گذاشته‌اند که 50 درصد واردات خودرو باید مختص خودروهای کلاس‌های A و B باشد تا هم نیاز مشتریان فراهم شود و هم اینکه واردات، صرفا برای خودروهای لوکس و گران‌قیمت نباشد.

آقای ایزدخواه همچنین عنوان کرده که در طرح ساماندهی صنعت خودرو، انحصار واردات برداشته شده است و هر شخص حقیقی و حقوی می‌تواند برای واردات خودرو اقدام کند و نبایستی صرفا نمایندگی‌ها و برخی اشخاص نورچشمی، اقدام به واردات خودرو کنند.

درباره محل ارز تأمین شده برای واردات خودرو نیز آقای ایزدخواه گفته که تأکید کرده‌ایم این کار نباید منجر به فشار ارزی به کشور شود. بنابراین باید ارز واردات خودرو از محل صادرات خودرو و یا صادرات قطعه حاصل شود. ضمن اینکه از محل درآمدهای صادرات نفت خام، از محل درآمدهای صادراتی کالاهای صنعتی نهایی و همچنین از محل ارز اشخاص و یا ایرانیان خارج از کشور هم می‌توان ارز موردنیاز واردات خودرو را تامین کرد.

عدم تخصیص ارز برای واردات خودرو

بهمن 99 | آقا همتی (رویس کل بانک مرکزی) با اشاره به نیازهای ضروری کشور در موضوع واردات، گفته که واردات خودرو مطرح نیست و تخصیص ارز برای این کار، در اولویت بانک مرکزی قرار ندارد. آقای همتی همچنین گفته که شورای پول و اعتبار برای کمک به جهش 50 درصدی تولید خودرو، می‌خواهد با روش‌های غیرتورمی، 10 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو تزریق کند.

جزییات خودروهای دپویی در مناطق آزاد

دی 99 | آقای جمالی (معاون اقتصادی دبیرخانه شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی)، با اشاره به طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی در سال 1400، گفته که هم‌اکنون مجموع خودروهای دپو شده در مناطق آزاد حدود 300 تا 400 دستگاه است که برخی از این خودروها بدلیل قضایی توقیف شده‌اند و برخی دیگر نیز، توسط صاحبان خودروها ترخیص نشده‌اند.

آقای جمالی با اشاره به وجود 64 منطقه ویژه اقتصادی و 8 منطقه آزاد تجاری، گفته که اگر همه خودروهای دپو شده در مناطق آزاد، به سرزمین اصلی منتقل شوند، به هر منطقه حدود 3 الی 4 دستگاه خودرو می‌رسد و چنین چیزی نمی‌تواند نیاز سرزمین اصلی را تامین کند.

آقای جمالی همچنین گفته که درحال حاضر 30 الی 40 هزار دستگاه خودرو در مناطق آزاد، تردد می‌کنند و اگر قرار باشد این خودروها به سرزمین اصلی منتقل شوند، دوباره باید فکری به حال تامین نیاز مناطق آزاد کرد چراکه هم واردات خودرو به مناطق آزاد ممنوع است و هم خودروسازان داخلی، توانایی پاسخگویی به نیاز مناطق آزاد را ندارند.

درآمد دولت از واردات مناطق آزاد

دی 99 | خانم خانلو (سخنگوی ستاد بودجه) با اشاره به طرح آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی در سال 1400، گفته که این طرح، پیشنهاد مجلس بوده و دولت نقشی در آن نداشته است.

هرچند مجلسی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که درآمد ناشی از اجرای این طرح در سال 1400 حدود 10 هزار میلیارد تومان باشد، اما خانلو معتقد است که حداکثر 14 هزار خودرو در مناطق آزاد، مشمول این طرح خواهند شد؛ که یعنی درآمد دولت بیشتر از 5 هزار میلیارد تومان، نخواهد بود.

سخنگوی ستاد بودجه همچنین گفته که برای ورود خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی، باید مراحل ثبت سفارش قانونی نیز انجام شود. لذا وزارت صمت باید سامانه ثبت سفارش خودرو را مجددا باز کند.

آزادشدن واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی

دی 99 | دولت با همکاری مجلس، برای جبران کمبود بودجه سال 1400 ظاهرا دست به هر کاری زده است. این موضوع را می‌توان از حرف‌های آقای زارع (سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس) فهمید. آقای زارع گفته که برای سال 1400، انتقال خودرو از مناطق آزاد تجاری به سرزمین اصلی، آزاد می‌شود. البته دولت، دو شرط مهم نیز برای این کار، گذاشته است:

1- خودروهای آمریکایی، مشمول این قانون نیستند و نمی‌توانند پلاک ملی دریافت کنند.

2- سازمان‌های مناطق آزاد و شرکت‌های وابسته آنها، نهادهای دولتی و غیردولتی و شرکت‌های مدیریت خدمات کشوری، مشمول این قانون نیستند.

هزینه تعرفه برای واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، همانند تعرفه واردات خودرو به سرزمین اصلی خواهد بود. همچنین نرخ سود واردکننده خودرو نباید بیشتر از 20 درصد باشد. چراکه در غیراینصورت، دولت اجازه تغییر نرخ سود بازارگانی را خواهد داشت.

لازم به یادآوری است که در سال 1400، واردات هرگونه خودرو به مناطق آزاد تجاری، همچنان ممنوع است.

دولت می‌گوید، این کار را با هدف تنظیم بازار خودروهای وارداتی انجام داده است ولی واقعیت، چیز دیگری است! چراکه انتقال صدها یا نهایتا هزاران دستگاه خودرو (در بهترین حالت) از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، قطعا نمی‌تواند تکانی در بازار خودروهای وارداتی ایجاد کند اما می‌تواند بخشی از کمبود بودجه را تامین کند!

شرایط نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد

دی 99 | با انتشار مستنداتی جدید، باخبر شده‌ایم که ترانزیت خودرو مابین مناطق آزاد کشورمان، تحت شرایطی خاص، فراهم شده است.

ماجرا از این قرارست که شورای عالی مناطق آزاد در شهریورماه 99 و بعد از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پلیس راهور ناجا، از گمرک ایران خواسته بود تا شرایط ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد هفتگانه کشورمان را اعلام کند. 

»» نامه درخواست شورای عالی مناطق آزاد ««

»» جوابیه گمرک ایران درباره ترانزیت بین مناطق آزاد ««

حدود یکماه بعد، یعنی در مهرماه 99، آقای ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، طی ابلاغیه‌ای اعلام کرده که نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد تجاری، براساس شرایط ترانزیت خارجی و مطابق قوانین زیر، بلامانع است:

1- خودروهایی قابل نقل و انتقال بین مناطق آزاد هستند که قبلا در یکی از مناطق آزاد، شماره‌گذاری شده باشند.

2- ارائه موافقت‌نامه کتبی از سوی مناطق آزاد مبدا و مقصد به گمرک مبدا ترانزیت، الزامی است.

3- انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی امکان‌پذیر نیست.

4- انتقال خودروهای برند آمریکایی، ساخت آمریکا یا با مبدا اولیه آمریکا، امکان‌پذیر نیست.

5- ترانزیت سایر خودروهایی که مشمول بند3 و بند4 نیستند، با صدرو ثبت سفارش به مقصد منطقه موردنظر و با استعلام و کسب موافقت دفتر واردات، امکان‌پذیر است.

6- ترانزیت خودروها بین مناطق آزاد تجاری، صرفا با استفاده از وسایل نقلیه خودروبر، امکان‌پذیر خواهد بود.

آخرین وضعیت خودروهای دپوشده در گمرک

آذر 99 | آقای لطیفی، سخنگوی گمرک، درباره آخرین وضعیت ترخیص خودروهای خودروهای دپو شده در گمرکات گفته که از بعد از ممنوع شدن واردات خودرو در سال 97، حدود 12 هزار و 700 دستگاه خودرو در گمرکات مانده بودند که تا به امروز، 9 هزار دستگاه از این تعداد، ترخیص شده است.

آقای لطیفی همچنین درباره خودروهای باقیمانده در گمرک نیز خبر داده که 1100 دستگاه خودرو فاقد ثبت سفارش هستند و حدود 700 خودرو نیز قبل از ثبت سفارش، به کشور آمده‌ بودند تا همزمان با ورود، برای ثبت سفارش آنها اقدام شود. علاوه بر این تعداد، 400 خودروی دیگر نیز در گمرکات هستند که ثبت سفارش آنها باطل شده است.

طبق گفته‌های سخنگوی گمرک، هم‌اکنون بیش از 2000 دستگاه خودرو در گمرکات هستند که بدلیل داشتن پرونده قضایی، فعلا امکان ترخیص ندارند.

حذف دلار 4200 تومان برای واردات خودرو

آذر 99 | آقای خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به درآمدهای گمرکی سال آینده، گفته که در بودجه 1400 حدود 2 هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی از محل واردات خودروهای دپو شده پیش‌بینی شده که براساس ارز 4200 تومانی و تعرفه 85% است.

آقای خدابخشی گفته که خودرو، جزو کالاهای ضروری نیست و به همین دلیل نیز اختصاص ارز 4200 تومانی برای آن، ضرورتی ندارد. بنابراین در صورت واقعی‌شدن نرخ دلار در واردات، درآمد گمرک از 2 هزار میلیارد تومان، به بیش از 5 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

تکذیب آزادسازی واردات در سال 1399

آذر 99 | خانم خانلو، سخنگوی ستاد بودجه در سازمان برنامه و بودجه، درباره حواشی پیش آمده درباره احتمال آزادسازی واردات خودرو در سال 1400 واکنش نشان داده و در تاریخ 13 آذرماه گفته که آزادسازی واردات خودرو همچنان ممنوع بوده و دولت، تصمیم جدیدی درباره آزادسازی واردات نگرفته است.

خانم خانلو گفته که درآمد حدودی 2 هزار میلیارد تومانی دولت که در بودجه سال 1400 و از محل واردات خودرو درنظر گرفته شده، مربوط به خودروهای دپویی در گمرکات است؛ همان خودروهایی که تعدادشان حدود 2700 دستگاه برآورد شده و بنا به دلایل مختلف، دیگر امکان ترخیص ندارند.

خانم خانلو گفته از آنجایی که ممکن است این خودروهای دپویی، در سال 1400 ترخیص شوند، به همین دلیل نیز از محل ترخیص آنها، درآمدی برای دولت پیش‌بینی شده است.

واردات خودرو در بودجه سال 1400

آذر 99 | بعد از آنکه دولت، لایحه بودجه سال 1400 را در تاریخ 12 آذرماه به مجلس سپرد، حالا مشخص شده که دولت، بخشی از درآمدهایش را می‌خواهد از محل واردات خودرو تامین کند. این یعنی، واردات خودرو در سال 1400 و احتمالا در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو، آزاد می‌شود.

درحالیکه در بودجه سال 1399، حقوق ورودی واردات خودرو «صفر تومان» بود اما در سال 1400، دولت درآمد 2 هزارو 40 میلیارد تومانی را از محل واردات خودرو پیش‌بینی کرده است.

درهمین راستا، آقای ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در تاریخ 12 آذرماه 99 گفته بود که واردات خودروهای کلاس A و B در اولویت هستند تا واردات خودروهای لوکس و گران‌قیمت.

چهار شرط مجلس برای آزادسازی واردات

آذر 99 | با توجه به کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو که در آبانماه 99 به تصویب نمایندگان مجلس رسید، هم‌اکنون واردات خودرو را فقط می‌توان با 4 شرط زیر انجام داد:

1- واردات خودرو با سرمایه بدست آمده از محل صادرات خودرو،

2- واردات خودرو با سرمایه بدست آمده از محل صادرات قطعات خودرو،

3- واردات خودرو در ازای ارز تامین شده از محل فروش نفت یا صادرات نفت (فقط برای افراد حقیقی و غیردولتی)،

4- واردات خودرو با سرمایه‌های ارزی خارج از ایران (برای افرادی که تعهداتی نسبت به دولت نداشته باشند).

دلیل واردات خودرو بدون ثبت سفارش

آذر 99 | آقای دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با اشاره به دستور وزیر جدید صمت درباره بررشی مشکلات واردات در کمیته خودرو، خبر داده که هم‌اکنون حدود 2 هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور مانده که حدود نیمی از آنها بدلیل نداشتن ثبت سفارش یا مشکلات قضایی، توقیف شده و امکان ترخیص ندارند.

آقای دادفر، درباره چرایی حضور برخی خودروها در گمرک بدون داشتن ثبت سفارش، توضیح داده که تا 3 سال پیش، واردکننده‌ها در هر زمانی امکان ثبت سفارش را داشتند. به همین دلیل برخی از آنها ابتدا خودروها را به گمرک می‌آوردند و سپس برای ثبت سفارش آن اقدام می‌کردند. اما زمانی که واردات خودرو را در یک شب ممنوع کردند، دیگر امکان ثبت سفارش هم نبود و این خودروها در گمرکات ماندند.

آمار صادرات خودرو در سال 98

آذر 99 | آقای لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، خبر داده که در سال 98 حدود 1300 دستگاه خودرو به ارزش 5.7 میلیون دلار، که از انواع محصولات ایران خودرو و سایپا بوده‌اند، به سایر کشورها صادر شده است.

هنگ کنگ، تایوان، چین، عراق، ترکیه، امارات، تایوان و اسپانیا، تنها مقاصد خودروهای صادراتی در سال 98 بودند که از میان آنها، عراق با 3.1 میلیون دلار، آذربایجان با 1.1 میلیون دلار و سوریه با 981 هزار دلار، بزرگترین خریداران خودروهای صادراتی ایرانی بوده‌اند. امارات نیز تنها با 4.6 هزار دلار، کمترین میزان خرید خودروهای صادراتی ایران را داشته است.

اما نکته بسیار جالب اینجاست که سایپا ساینا با سهم 90 درصدی در سبد محصولات صادراتی، بیشترین حجم صادرات را در سال 98 به خود اختصاص داده.

قفل شدن راه واردات با طرح ساماندهی بازار

آبان 99 | آقای دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، طی یادداشتی که در تاریخ 28 آبانماه منتشر کرده، ضمن انتقاد از جزییات طرح ساماندهی بازار خودرو در حوزه واردات خودرو، گفته که چنین طرحی فقط می‌تواند در حد حرف بماند و انجامش، امکان‌پذیر نیست.

آقای دادفر با اشاره به دو شرط مجلس برای واردات خودرو، یعنی صادرات خودرو یا صادرات قطعات، این سوال را مطرح کرده که کدام یک از محصولات خودروسازان ایرانی را می‌توان صادر کرد؟ کدام یک از قطعات خودروهای داخلی را می‌توان در سایر کشورها فروخت؟ و حتی با فرض امکان‌پذیر بودن صادرات قطعات، آیا قطعه سازان ایرانی، استانداردهای کافی را دارند؟

آقای دادفر همچنین از طرح عرضه خودرو در بورس انتقاد کرده و گفته اگر در آینده، برندهای مطرح جهانی بخواهند در ایران کار کنند، باید به آنها بگوییم که خودروی‌شان را در بورس عرضه کنند اما آیا چنین کاری را انجام می‌دهند؟

چرا بنزهای وارداتی غیراستاندارد بودند؟

آبان 99 | اگر اخبار فضای مجازی را دنبال کنید، حتما ویدئوی پربازدیدی که درباره حضور سرزده دادستان و رئیس دادگستری هرمزگان از گمرک شهید رجایی است، را هم دیده‌اید. در این ویدئو، دادستان هرمزگان بعد از شنیدن این جمله که خودروهای دپو شده در این گمرک از برندهای بنز، ب‌ام‌و، پورشه و تویوتا، مجوز سازمان استاندارد را ندارند، می‌گوید: چگونه بنز استاندارد نیست درحالیکه پراید استاندارد است؟!

این حرف آقای دادستان، که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت، حالا با واکنش خانم پیروزبختی، رئیس سازمان ملی استاندارد، روبرو شده است. خانم پیروزبختی، در نامه‌ای به دادستان کل کشور، گفته که نداشتن مجوز استاندارد به معنی بی‌کیفیت بودن این خودروها نیست بلکه به این معناست که یکی از الزامات قانونی برای ورود به ایران را نداشته‌اند. مانند وجود مشکل در ثبت سفارش، حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، عدم تطابق با استانداردهای 85گانه یا عمر بالای یکسال.

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین تاکید کرده که خودروهای دپو شده در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است.

واردات خودرو در آستانه آزادسازی؟

آبان 99 | آقای جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در تاریخ 25 آبانماه خبر داده که طرح ساماندهی بازار خودرو، به کمیسیون صنایع مجلس آمده و بزودی جزییات آن نهایی می‌شود.

اما نکته هیجان انگیز اینجاست که در بخشی از طرح ساماندهی بازار خودرو که شامل 19 ماده مختلف است، درباره واردات خودرو صحبت شده و این موضوع، یعنی احتمال ازسرگیری واردات خودرو، حالا بیشتر از هر زمان دیگری است. 

آن طور که آقای جدی خبر داده، آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی بدون تعرفه گمرکی، آزادسازی واردات خودرو به شرط اسقاط خودروهای داخلی معادل ارزش آن و همچنین واردات خودرو در ازای صادرات خودرو یا صادرات قطعات، سه بخش مهمی است که نمایندگان مجلس باید درباره آن تصمیم بگیرند.

طرح پیشنهادی انجمن واردکنندگان برای آزادسازی واردات

آبان 99 | در ادامه واکنش‌ها به موضوع واردات خودرو، آقای دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در تاریخ 19 آبانماه خبر داد که بخش خصوصی و واردکنندگان رسمی خودرو به کشور، این امکان را دارند تا بدون انتقال حتی یک دلار، واردات خودرو را ازسر بگیرند.

برهمین اساس، انجمن واردکنندگان خودرو، طرح پیشنهادی‌اش را به مجلس فرستاده و از نمایندگان خواسته تا آنرا بصورت جدی‌تری دنبال کنند. این طرح پیشنهادی، شامل 9 راه حل این انجمن برای آزادسازی دوباره واردات خودروست که عبارتند از:

1- واردات خودرو با استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور،

2- واردات خودرو با استفاده از سرمایه نمایندگی‌ها و مالکان کسب و کارهای این حوزه و انتقال دارایی آنها بصورت خودرو به ایران،

3- واردات خودرو با استفاده از اعتبار یک یا دوساله شرکت‌های تولیدکننده اصلی که به شرکت‌های نمایندگی داخلی داده می‌شود،

4- واردات خودروهای هیبریدی برای استفاده در حمل و نقل عمومی،

5- واردات خودروهای کم مصرف یا زیر 1500 سی سی،

6- واردات خودروهایی که قیمتی کمتر از 10 هزار یورو دارند،

7- واردات خودرو با استفاده از منابع مالی بلوکه شده از فروش نفت در سایر کشورها،

8- واردات خودرو بصورت سهیمه بندی برای شرکت‌های فعال در این زمینه،

9- واردات خودرو در ازای صادرات کالا توسط شرکت واردکننده،

آقای دادفر همچنین معتقد است که اگر ممنوعیت واردات خودرو برطرف شود، حدود 14 هزار نیروی کار تعدیل شده، می‌توانند به چرخه تولید برگردند. ضمن اینکه قیمت خودروهای وارداتی نیز بصورت محسوسی کاهش خواهد یافت.

مجلس با واردات خودرو مخالف نیست!

آبان 99 | بعد از ماجرای عذرخواهی آقای وزیر از کیفیت خودروها، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در تاریخ 17 آبانماه، به ماجرای واردات خودرو، واکنش نشان دادند.

آقای طاهری، از اعضای این کمیسیون، می‌گوید که مجلس، واردات خودرو را منع نکرده و دولت هر زمانی که بخواهد، می‌تواند واردات خودرو را دوباره آزاد کند.

آقای داوودی، یکی دیگر از اعضای این کمیسیون، نیز گفته که برخی نمایندگان مجلس، با واردات خودرو موافق هستند اما برخی دیگر با آن مخالفند. همچنین مجلس، بزودی طرحی درباره حوزه خودرو دارد که در هفته‌های آینده، آن را بررسی می‌کند.

طبق اظهارنظر نمایندگان مجلس، ممکن است واردات خودرو به شرط انتقال تکنولوژی و برنامه مونتاژ در ایران، دوباره از سرگرفته شود.

عذرخواهی آقای وزیر از کیفیت خودرو

آبان 99 | روز پنجشنبه 8 آبانماه بود که آقای رزم حسینی، وزیر جدید صمت، بعد از نشست خبری‌اش در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که در حوزه تولید خودرو داخلی، آنطور که باید، پیش نرفته‌ایم و تحریم‌ها نشان داد که صنعت خودرو، چقدر وابسته به ارز است. آقای حسینی همچنین به کیفیت خودروهای داخلی اشاره کرده و گفته بود که بابت تولید خودروهای بی‌کیفیت، شرمنده‌ایم.

عذرخواهی آقای وزیر، بهانه‌ای دست رسانه‌ها داد و آنها تیتر زدند که احتمال واردات خودرو، دوباره میان مدیران دولتی، مطرح شده است. با اینکه حرف‌های آقای وزیر، درباره خودروهای ساخت داخل بود و حتی صراحتا گفته بود که «باید شرکت‌های جدید خودروسازی را برای رقابت با خودروسازان دولتی، ایجاد کنیم» ولی واقعا نمی‌دانیم چرا، چگونه و با چه هدفی، برخی رسانه‌های جریان‌ساز، موضوع واردات خودرو را دوباره بر سر زبان‌ها انداختند.

حمایت مجلس از واردات خودروهای هیبریدی

اردیبهشت 99 | نمایندگان مجلس، در تاریخ 16 اردیبهشت ماه، دو اصلاحیه مهم را در طرح ساماندهی بازار خودرو انجام دادند.

اولین اصلاحیه درباره ماده 7 طرح ساماندهی بازار خودروست؛ به این ترتیب که «میزان خسارت خودرو در زمان بروز تصادف» دیگر در طرح ساماندهی وجود نداشته و ماده 7 کلا حذف شده است.

دومین اصلاحیه درباره ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودروست؛ به این ترتیب که نمایندگان مجلس، ارائه گواهی اسقاط را برای خودروهای وارداتی «برقی و هیبریدی»، حذف کرده‌اند. البته نمایندگان، شروطی را هم برای واردکنندگان گذاشته‌اند:

1- واردکننده باید برنامه‌ای برای تولید آنها در داخل داشته باشد.

2- دولت باید زیرساخت‌های لازم برای تولید این خودروها را طی 5 سال آینده فراهم کند.

3- هزینه های مالی لازم برای اجرای این ماده، از محل درآمدهای عایدی از ماده 3 تامین می‌شود.

4- خودروهای هیبریدی، براساس قوانین وزارت صمت، تعیین می‌شوند.

نویسنده : مرتضی برجسته

عکاس : اخبار واردات خودرو و تعرفه واردات سال 1400

1 دیدگاه

Sobhan1(9 روز پیش)

خلاصه همین ایراد سوم برای ممنوعیت واردات کافیست فقط ی کلام برید فیلمی که رییس دادگستری بندرعباس در حال بازدید از گمرک بود رو ببنید متوجه میشید چی میگم تو اون فیلم رییس دادگستری میگویند این همه بنز و پورشه چرا دپو شده به ایشون میگن که ی مقامی نزاشته وارد بازار شه چون استانداردها رو پاس نکرده و استاندارد نیست رییس دادگستری هم میگه پراید استاندارد است؟