• نحوه شارژ برچسب عوارضي خودرو

روش‌های آنلاین خرید و شارژ تگ خودرو

نحوه شارژ برچسب عوارضی خودرو

23 مرداد 1401 17:00

این روزها و با افزایش سامانه‌های آنلاین و بهبود روش‌های پرداخت غیرحضوری، دیگر نیازی به استفاده از برچسب عوارض آزادراه یا اصطلاح تگ عوارضی ندارید؛ چراکه حتی بعد از عبور از گیت عوارضی نیز جهت پرداخت عوارض تا یک هفته فرصت دارید. اما اگر تمایل دارید که بدانید برچسب عوارضی چیست، چگونه باید برچسب عوارضی را خریداری کرد، روش های شارژ برچسب عوارضی خودرو چگونه است و چطور می‌توان شارژ برچسب عوارضی با پلاک خودرو را انجام داد، توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله امروز، باما همراه باشید!

برچسب عوارضی چیست؟

برچسب عوارضی یا برچسب الکترونیک یا تگ عوارضی، برچسب کوچکی است که پشت شیشه جلویی خودرو چسبانده می‌شود. برای هر برچسب عوارضی، یک شماره پلاک خودرو تعریف شده است؛ بنابراین در صورتیکه به گیت عوارض آزادراه رسیدید و از لاین پرداخت الکترونیکی (ETS) عبور کردید، کد برچسب و شماره پلاک خودرو توسط دوربین‌های مستقر در عوارضی، شناسایی شده و سپس نرخ عوارض آزادراهی، از شارژ موجود در برچسب عوارضی خودروی‌تان کاسته می‌شود.

با داشتن برچسب الکترونیک، دیگر نیازی به منتظر ماندن در صف خودروهای پشت گیت عوارضی را ندارید؛ که هم باعث آسایش حال رانندگان می‌شود و هم مصرف سوخت خودروها را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه برای پرداخت عوارض بزرگراه، دیگر نیازی به تبادل پول نقد نیز ندارید. 

نحوه خرید برچسب الکترونیک عوارضی

تهیه برچسب الکترونیکی عوارض، از طریق یکی از روش‌های زیر امکانپذیر است:

  • خرید برچسب از سامانه اینترنتی بانک مسکن
  • خرید برچسب از شعب منتخب بانک مسکن
  • خرید برچسب از طریق مراجعه حضوری به ایستگاه عوارضی

سامانه شارژ برچسب عوارضی بانک مسکن

آسان‌ترین روش خرید برچسب عوارضی خودرو، مراجعه به سامانه عوارضی بانک مسکن به نشانی اینترنتی avarezi.bank-maskan.ir و سپس انتخاب گزینه خرید برچسب عوارضی است.

سامانه خرید برچسب عوارضی بانک مسکن
قدم اول: مراجعه به سامانه برچسب عوارضی بانک مسکن

بعد از مراجعه به سامانه عوارضی بانک مسکن و انتخاب گزینه خرید برچسب، به صفحه دیگری منتقل می‌شوید که همانند تصویر زیر بوده و باید اطلاعات هویتی خودتان، اطلاعات خودرو، اطلاعات آدرس پستی و همچنین میزان شارژی که تمایل دارید را وارد کنید.

شارژ برچسب عوارضی با پلاک خودرو
قدم دوم: تکمیل اطلاعات و خرید برچسب عوارضی

پس از واردکردن اطلاعات موردنیاز، گزینه «پرداخت» را کلیک کرده تا به صفحه پرداخت بانکی منتقل گردید. حالا می‌توانید با استفاده از انواع کارت‌های بانکی (عضو شتاب) مبلغ لازم را پرداخت کرده و خرید برچسب عوارضی خودرو را انجام دهید. همچنین در هنگام خرید برچسب الکترونیکی خودرو، توجه داشته باشید که:

  • در صورت عدم تکمیل خرید برچسب تا 48 ساعت، حساب کاربری‌تان باطل شده و تمامی فرآیند خرید برچسب را باید مجددا انجام دهید.
  • بعد از تکمیل خرید برچسب عوارضی، این برچسب از طریق شرکت پست و به همان آدرسی که خودتان اعلام کرده‌اید، ارسال می‌شود. بنابراین در هنگام درج آدرس محل سکونت‌تان، دقت کافی را داشته باشید.

فعالسازی برچسب عوارضی خودرو

بعد از آنکه برچسب الکترونیکی را خریداری کردید و آنرا از طریق پست دریافت نمودید، حالا باید یک کار دیگر را هم انجام دهید و برچسب عوارضی را فعال کنید.

جهت فعال کردن برچسب عوارض خودرو، دوباره به سامانه عوارضی بانک مسکن به نشانی avarezi.bank-maskan.ir مراجعه کرده و سپس گزینه فعالسازی برچسب را انتخاب کنید که بعد از آن، همانند تصویر زیر، باید وارد حساب کاربری شوید. حالا یا می‌توانید یا با «نام کاربری و رمز عبور» وارد حساب‌تان شوید یا بوسیله «شماره برچسب عوارضی» به حساب‌تان دسترسی داشته باشید.

فعال کردن برچسب عوارضی خودرو
قدم سوم: فعالسازی برچسب عوارضی خودرو

بعد از ثبت سریال برچسب، فعالسازی برچسب عوارضی ماشین به پایان می‌رسد. این نکته را فراموش نکنید که حذف خودرو یا ویرایش اطلاعات خودرو، فقط تا قبل از فعالسازی برچسب امکانپذیر بوده و پس از فعالسازی، به هیچ وجه امکان تغییر اطلاعات خودروی‌تان را ندارید.

روش های شارژ برچسب عوارضی خودرو

بعد از هربار تردد از عوارضی آزادراه‌ها، نرخ عوارضی آن آزادراه، از شارژ برچسب الکترونیکی شما کسر می‌شود. به همین دلیل، باید برچسب عوارضی خودروی‌تان را مجددا شارژ کنید. مهم‌ترین روش‌ های شارژ برچسب عوارضی خودرو عبارتند از:

  • سامانه اینترنتی عوارضی بانک مسکن
  • سامانه همراه بانک مسکن
  • سامانه تلفنبانک مسکن
  • استفاده از کد دستوری #714* از خطوط ایرانسل
  • دستگاه‌های عابربانک مسکن
  • مراجعه حضوری به شعب منتخب بانک مسکن
  • مراجعه به ایستگاه‌های عوارضی

همانطور که مشاهده کردید، همه روش‌های شارژ برچسب الکترونیکی عوارض خودرو، به آسانی قابل انجام هستند. بنابراین در ادامه این مقاله، فقط دو مورد از روش‌های فوق را توضیح می‌دهیم:

شارژ برچسب عوارضی با پلاک

در این روش، ابتدا باید به سامانه عوارضی بانک مسکن به نشانی avarezi.bank-maskan.ir مراجعه کرده و گزینه شارژ برچسب را انتخاب کنید. حال از منوی موردنظر، گزینه «شارژ بوسیله شماره پلاک خودرو» را کلیک کنید.

شارژ برچسب عوارضی با پلاک خودرو
شارژ برچسب عوارضی با پلاک خودرو

همانند تصویر فوق، می‌توانید شماره پلاک خودرو را ثبت کرده و سپس گزینه استعلام بدهی را کلیک کنید تا از آخرین وضعیت بدهی عوارضی خودرو باخبر شوید. همچنین می‌توانید مبلغ دلخواه‌تان (که باید ضریبی از هزارتومان باشد) را وارد کرده و سپس گزینه «پرداخت» را کلیک کنید.

شارژ برچسب عوارضی با شماره سریال

این روش نیز دقیقا مشابه روش شارژ برچسب عوارضی با شماره پلاک است؛ یعنی بازهم باید به سایت عوارضی بانک مسکن مراجعه کنید، سپس گزینه «شارژ برچسب» را انتخاب کرده و همانند تصویر زیر، شماره سریال برچسب را وارد کنید.

شارژ برچسب عوارضی با شماره سریال برچسب
شارژ برچسب عوارضی با شماره سریال برچسب

جهت شارژ برچسب عوارضی خودرو، به این نکته دقت داشته باشید که حداقل شارژ برچسب معادل 2 هزارتومان و حداکثر شارژ برچسب نیز معادل 500 هزارتومان است.

نحوه انتقال شارژ برچسب عوارضی

در صورتیکه قصد فروش خودروی‌تان را دارید، می‌توانید برچسب عوارضی آنرا هم به مالک جدید خودرو منتقل کنید. البته این کار، کاملا اختیاری است! یعنی اگر تمایلی به انجام این کار ندارید، می‌توانید به حساب کاربری‌تان در سامانه عوارضی بانک مسکن، وارد شوید و سپس از منوی «مدیریت برچسب»، گزینه انتقال شارژ را انتخاب کنید. در این مرحله، کافی است شماره سریال برچسب مقصد را درج کرده و مبلغ موردنظرتان جهت انتقال را نیز وارد کنید. پس از انجام این کار، میزان موجودی موردنظرتان از برچسب مبدا به برچسب مقصد، منتقل می‌گردد. 


جریمه عوارض آزادراهی خودرو

آخرین اخبار جریمه عوارض اتوبان، نحوه استعلام جریمه عوارضی، نحوه پرداخت جریمه عوارض آزادراهی، نحوه اعتراض به جریمه عوارضی خودرو و نحوه محاسبه جریمه دیرکرد عوارض آزادراهی خودرو را در مقاله جریمه عوارض آزادراهی سال 1401 مطالعه کنید.

پرداخت اینترنتی عوارضی خودرو

آخرین اخبار تردد در آزادراه های کشور، نرخ جدید عوارض آزادراهی، نحوه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه، استعلام اینترنتی عوارضی اتوبان و مهلت پرداخت عوارضی خودرو را در مقاله نرخ عوارض آزادراه در سال 1401 مطالعه کنید.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران