افزایش 50 درصدی هزینه کلاسهای آموزش رانندگی
خرداد 1403: هزینه آموزشگاه رانندگی 50 درصد افزایش یافته و متقاضیان گواهینامه پایه سوم باید به جای مبلغ 4 میلیون تومان، 6 میلیون تومان پرداخت کنند.
سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، در این باره توضیح داد هزینه کلاسهای آموزش رانندگی توسط سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تعیین میشود. این سازمان که زیر مجموعه وزارت صمت است بعد از تعیین هزینه این مبلغ را به پلیس اعلام میکند. پلیس و آموزشگاههای رانندگی اجازه ندارند مبلغی فراتر از عدد و رقم تعیین شده از متقاضیان دریافت کنند.
این افزایش 50 درصدی با واکنش و انتقاد مردم و متقاضیان گواهینامه همراه بوده و آنها معترض افزایش 50 درصدی هزینه گواهینامه شدهاند؛ از سوی دیگر، افزایش هزینه اخذ گواهینامه میتواند باعث کاهش مراجعه افراد برای دریافت گواهینامه شود و همین امر در ادامه، افزایش رانندگان فاقد گواهینامه را باعث میشود و موضوع خطرات و عواقب جانی و مالی متعددی را هم به همراه خواهد داشت.
کلاسهای آییننامه رانندگی اختیاری است
مرداد 1402: سردار حسین رمضانی، معاون اجرایی پلیس راهور فراجا، درباره الزام حضور متقاضی برای آموزش آئین نامه از سوی آموزشگاهها و غیر قانونی بودن آن توضیح داد برابر آئیننامه آموزشگاههای رانندگی که در سال 1397 تصویب و به آنها ابلاغ شد، قرار بر این شد آموزش حضوری آئین نامه راهنمایی و رانندگی اختیاری باشد. بر همین اساس در حال حاضر متقاضیان الزامی به حضور در کلاسهای آموزش آئین نامه را ندارند.
نرخ آموزش رانندگی افزایش نیافته است
آذر 1401: فرهاد حقیقی، رئیس اتحادیه آموزشگاههای تعلیم رانندگی تهران، به اخبار منتشر شده درباره افزایش نرخ آموزش رانندگی اشاره کرد و گفت وزارت صمت این موضوع را تکذیب کرده و از اسفندماه 1400 تاکنون، نرخ آموزشگاههای رانندگی افزایش نداشته است. نرخ آموزش رانندگی در حال حاضر در تهران ساعتی 86 هزار تومان و در سایر استانها 110 هزار تومان است. گفته شده در تهران به دلیل شرایط خاص، آموزشگاهها فعلا صبر کنند تا شرایط بهتر شود.
وی افزود افزایش نرخ آموزش رانندگی در دست بررسی است و هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است. در حال حاضر نزدیک به 40 درصد همکاران آموزشی بخاطر به صرفه نبودن نرخ، دست از آموزش کشیده و به کار در تاکسیهای اینترنتی روی آوردهاند. برخی از مربیان نیز به آموزش خصوصی روی آوردهاند که در فضای مجازی برای آن تبلیغ میکنند و نرخ آنها ساعتی 300 هزار تومان است. البته این کار غیرقانونی است.
آقای حقیقی گفت دولت دستمزدها را 57 درصد افزایش داده، اما برای آموزشگاههای رانندگی، این رقم کمتر از 40 درصد بوده است. درخواست افزایش نرخ با بررسی کارشناسان 46 درصد نسبت به سال گذشته بوده، اما موافقت نشده و اعلام کردند ممکن است با 20 درصد افزایش موافقت شود. 20 درصد افزایش معادل 200 هزار تومان برای 40 ساعت آموزش رانندگی خواهد بود.
وی افزود حتی یک مورد شکایت از گرانفروشی آموزشگاههای رانندگی در تعزیرات حکومتی وجود ندارد. اسفند سال گذشته، نرخ آموزش رانندگی 86 هزار تومان برای هر ساعت تعیین شده که از این 86 هزار تومان، 40 درصد، معادل 30 هزار تومان، سهم آموزشگاه و ما بقی به طور مساوی به راننده و خودرو اختصاص دارد که سهم هر کدام معادل 28 هزار تومان است. 100 هزار سرپرست خانوار در آموزشگاههای رانندگی شاغل هستند و اگر کسی گزارشی از گرانفروشی آموزشگاههای رانندگی دارد، به اتحادیه مراجعه کند تا رسیدگی شود.
افزایش 40 درصدی هزینهها
فرهاد حقیقی، رئیس اتحادیه آموزشگاههای تعلیم رانندگی تهران، به آییننامه دولت در رابطه با آموزشگاههای رانندگی در سال 1397 اشاره کرد و گفت که آن زمان پلیس نماینده این صنف بود و اتحادیه هنوز تشکیل نشده بود. برخی از بندهای این آییننامه با قانون نظام صنفی و قانون تجارت مغایرت دارد. برای مثال بر اساس آن همه مربیان باید متاهل بوده، مدرک کارشناسی داشته باشند و خودرو خود را هر 5 سال تعویض کنند. اجرای این موارد منجر به بیکاری حدود 30 هزار مربی رانندگی میشود.
”نرخ جدید آموزش رانندگی با افزایش 40 درصدی نسبت به سال 1400 اعلام شد“بر اساس گفتههای وی، نامه اتحادیه برای این اصلاحات در حال حاضر در دفتر ارتباطات مردمی دولت است که به کمیسیون اجتماعی ارجاع شده بود؛ اما چون به جای امضای وزیر، امضای معاون در نامه بوده، برگشت خورده تا دوباره بعد از امضای وزیر به معاون اول رئیس جمهوری ارسال شود. از خرداد سال گذشته این نامه درخواست اصلاحات درگیر همین فرآیند است.
وی افزود یکی از موارد آییننامه، الزام تعویض خودرو بعد از پنج سال و قرار گرفتن خدمات رانندگی کنار کالاهای اساسی برای نرخگذاری است. این در حالی است که خودروسازان ادعا میکنند که درگیر تعهدات خود هستند و توان ساخت خودرو برای آموزش رانندگی ندارد. از طرف دیگر در بازار آزاد هم قیمت خودرو بسیار بالاست و مربیان توان خرید خودرو در بازار را ندارند. تعیین نرخ این اتحادیه در اولویت اول و در کنار کالاهای اساسی هم برای صنف مشکلساز است. هر فرد تنها یک بار تعلیم رانندگی میبیند و یک عمر از این هنر و حرفه استفاده میکند؛ در حالی که نرخ برخی خدمات موسیقی ساعتی 300 هزار تومان است، نرخ آموزش رانندگی برای سال 1401 ساعتی 86 هزار تومان تعیین شده است. این وضعیت مانع افزایش حقوق و حق الزحمه مربیان است. از طرفی، سالانه 17 هزار کشته رانندگی نیز وجود دارد.
آقای حقیقی اظهار کرد که اخیرا نرخ سال 1401 آموزش رانندگی با 40 درصد افزایش نسبت به سال قبل، 86 هزار تومان برای هر ساعت تعیین شده است. این افزایش کمتر از افزایش 57 درصدی حقوق کارگران است. از مبلغ 86 هزار تومان، 40 درصد، معادل 30 هزار تومان، سهم آموزشگاه و مابقی به طور مساوی به راننده و خودرو اختصاص دارد که سهم هر کدام معادل 28 هزار تومان است.
وی درباره بیمه مربیان گفت که اکنون دو گروه مربی در آموزشگاهها فعالیت میکنند. برای مربیانی که خودرو آنها متعلق به آموزشگاه است، رابطه کارگری تعریف شده و بیمه میشوند؛ اما مربیانی که با خودروی خود فعالیت میکنند، طبق قانون باید از بیمه خویشفرما استفاده کنند که به دلیل مبلغ کم دستمزد آنها، یعنی ساعتی 28 هزار تومان، عموما توان آن را ندارند.
نویسنده : مریم سادات نوری