افزایش صدور گواهینامه در سال 1402

استعلام گواهینامه رانندگی و شرایط ثبت نام

27 اسفند 1402 13:58

افزایش صدور گواهینامه در سال 1402

اسفند 1402: سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، اعلام کرد در سال جاری یک میلیون و 533 هزار و 21 جلد انواع گواهینامه جدیدالصدور صادر شده است. مجموعا 2 میلیون 154 هزار و 323 جلد گواهینامه صادر شده است که نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

وی افزود در سال جاری 157 میلیون جریمه برای انواع تخلفات ثبت شده است که نسبت به سال قبل افزاش 28 درصدی داشته است.

گواهینامه دو زبانه چیست؟

آبان 1402: این گواهینامه را آماده کردیم و به زودی در دسترس قرار می گیرد؛ یک طرف عکس مالک گواهینامه و مشخصات به زبان فارسی و در طرف دیگر مشخصات به زبان انگلیسی است؛ همچنین وضعیت رانندگی و مجوزهای مربوطه ثبت شده است که این گواهینامه با تعاملی که با ۱۳ کشور داشته ایم کاربرد دارد.

رئیس پلیس راهور فراجا به رنگ‌بندی گواهینامه پرداخت و اعلام کرد: سه رنگ سفید و نقره ای و طلایی بر اساس اعتبارسنجی رانندگان تعلق می گیرد که به ترتیب به رانندگان خوب، خیلی خوب و عالی داده شده و دارای مزایای ویژه ‌‌‌‌ای همچون کاهش جریمه رانندگی و تخفیف در بیمه و ...خواهد بود .

سردار هادیان فر با بیان اینکه گواهینامه دوزبانه برای متقاضیان صادر می‌شود تصریح کرد: رنگ‌بندی گواهینامه برای همه ۵۲ میلیون دارنده گواهینامه اعمال شده و افراد از گواهینامه سفید قانونمند می توانند به نقره‌ای و طلایی ارتقا پیدا کنند.

وی به تغییر کتاب نامه آئین نامه پرداخت و گفت: کتاب نامه آئین نامه در گذشته با حجم زیادی نوشته شده بود اما با تدبیر فرمانده کل انتظامی کشور، این کتاب را تغییر دادن و ساده سازی شد و تکلیف قانونی را لحاظ کردیم که یک سوم قیمت کتاب قبلی بوده و به زودی چاپ نهایی شده و در اختیار تمام متقاضیان دریافت گواهینامه در کتاب فروشی ها قرار خواهد گرفت.

 رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه از شماره‌گذاری وسائل نقلیه در درب منازل خبر داده و گفت: با تلاش‌هایی که پلیس راهور با دولت محترم انجام داد تمامی زیر ساخت های شماره گذاری خودرو در درب منزل انجام شده و به زودی شاهد بهره برداری از این طرح خواهیم بود.

سردار هادیان فر در ادامه با تأکید بر تلاش شبانه‌روزی پلیس راهور فراجا در راستای تسهیل شماره گذاری خودرو گفت: هماهنگی‌های لازم با سازمان ثبت انجام شده تا از این به بعد شماره گذاری خودرو‌ها را از درب منازل انجام دهیم.

آغاز کار سامانه صدور گواهینامه تا دو هفته آینده

مهر 1402: سردار حسین رمضانی، معاون اجرایی پلیس راهور، درباره موضوع هوشمندسازی نرم افزارهای راهور، گفت همکاران ما خدمات صادقانه خود را به مردم ارائه می‌کنند و در راستای ایمنی و امنیت مردم به صورت شبانه روز تلاش می‌کنند. تدبیر فرمانده کل انتظامی کشور و رئیس پلیس راهور فراجا بر این است که هوشمند سازی در تمام فرآیندها اعم از خدمات ترافیک و عملیات ترافیک پیاده سازی شود تا به وسیله یک هوشمندسازی دقیق و درست، بهترین تصمیمات مدیریت و استراتژیک گرفته شود و بهترین خدمات را در دو حوزه به مردم ارائه دهیم.

وی افزود زیرساخت‌های مورد نیاز برای خدمات ترافیکی شامل شماره گذاری و اجراییات و صدور گواهینامه از دو سه سال قبل فراهم شده است. اکثر فرآیندهای شماره گذاری به صورت اینترنتی و غیرحضوری است و در تلاشیم که مردم برای دریافت خدمات ترافیک به صورت ارزان و دقیق و سریع کمترین مراجعه حضوری را داشته باشند تا در وقت و انرژی صرفه جویی شود. در حال حاضر بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شماره گذاری و تعویض پلاک و پرداخت خلافی و عوارض روی سکوی اینترنتی و از طریق اپلیکیشن «پلیس من» قابل انجام است و این خدمات و همچنین عملیات تعیین اصالت خودرو ظرف 45 دقیقه انجام می‌شود.

آقای رمضانی گفت سامانه و زیرساخت‌های صدور گواهینامه آماده شده و ظرف دو هفته آینده عملیاتی می‌شود. مردم برای درخواست تعویض و المثنی گواهینامه دیگر لازم نیست مراجعه حضوری به پلیس راهور داشته باشند و از طریق اپلیکیشن «پلیس من» می‌توانند این خدمات را به صورت غیرحضوری دریافت کنند. ما در حوزه عملیات ترافیک، در تلاشیم که سخت افزارها و نرم‌افزارها را پیش‌بینی و مدیریت هوشمند ترافیک را در دستورکار داشته باشیم مانند عملیات ترافیک اربعین که یک عملیات منحصر به فرد و گسترده بود و با فناوری‌ها و همکاری بخش‌های مختلف توانستیم مدیریت هوشمند ترافیک را اعمال کنیم.

گواهینامه چقدر اهمیت دارد؟

تیر 1402: سرهنگ جوانبخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران، اشاره کرد گواهینامه اجازه‌ای است که پلیس راهنمایی و رانندگی به اشخاص برای استفاده از خودرویی را که می‌خواهند از آن استفاده کنند می‌دهد. برابر ماده 26 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، هر فردی که بخواهد با وسیله نقلیه موتوری حرکت نماید باید گواهینامه متناسب با آن وسیله را داشته باشد.

وی افزود اهمیت داشتن و اخذ گواهینامه به این خاطر است که اگر شما گواهینامه نداشته باشید در واقع آشنایی و مهارت لازم برای راندن آنرا ندارید. قبل از اخذ گواهینامه، از شما آزمونی گرفته می‌شود که آیا می‌توانید و به این میزان از مهارت در رانندگی رسیده اید که در شرایط مختلف وسیله نقیله را کنترل نمایید و پس از آن به شما اجازه تردد در معابر را خواهند داد. اهمیت این موضوع و اخذ مهارت هم به این دلیل است که اگر مهارت کافی را برای رانندگی نداشته باشید، پس از ورود به خیابان به اولین عابر، دوچرخه سوار و یا موتورسیکلتی که عبور می‌کند برخورد نمایید.

گواهینامه طلایی و نقره‌ای برای قانونمداران

اردیبهشت 1402: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، از ارائه پیشنهاد پلیس راهور برای رنگبندی گواهینامه ‌های رانندگی به دولت خبر داد و گفت بر اساس این پیشنهاد که در کمیسیون زیربنایی دولت درحال بررسی است، اگر راننده‌ای رانندگی درستی داشته باشد بعد از مدتی گواهینامه‌اش از سفید به نقره‌ای ‌ مدتی بعد از نقره‌ای به طلایی تبدیل می‌شود.

وی افزود این طرح در واقع یک سرمایه اجتماعی برای راننده است ویکی از تسهیلاتی که در آن پیش‌بینی شده، امکان تخفیف در جرایم و حتی حذف شدن برخی از جرائم برای دارندگان گواهینامه طلایی یا نقره‌ای است. این موارد به طور سیستمی رصد شده و هنگامی که زمان ارتقای گواهینامه فرا برسد، دارنده گواهینامه فراخوان شده و مثلاً گواهینامه سفید از وی دریافت و گواهینامه نقره‌ای به او داده می‌شود. امید است تا این طرح به زودی اجرا شود.

تجمیع گواهینامه‌های رانندگی در یک کارت

فروردین 1402: سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس فراجا، خبر داد که از مدتی قبل تمامی گواهینامه‌های رانندگی در یک کارت تجمیع شده است. بر این اساس دیگر اینطور نیست که یک گواهینامه برای موتور، یک گواهینامه برای خودرو و ... صادر شود و اطلاعات تمام گواهینامه‌های رانندگی پشت همان یک کارت گواهینامه درج خواهد شد.

وی توضیح داد اطلاعات مربوط به تمام گواهینامه‌های افراد در بانک اطلاعاتی پلیس موجود است و‌ بر این اساس مثلا اگر فردی گواهینامه پایه دو و سه و گواهینامه موتور داشته باشد، اطلاعات مربوط به آن و تاریخ اولین صدور گواهینامه در جدول پشت کارت درج خواهد شد. اطلاعات افرادی که ممکن است یک گواهینامه را دریافت کرده و مدتی بعد مثلا گواهینامه موتورسیکلت نیز دریافت کنند، در اختیار است و زمانی که گواهینامه موتورسیکلت فرد صادر شود، اطلاعات روی همان گواهینامه فرد وارد می‌شود.

وی افزود علاوه بر این موارد، از طریق کد تصویری (QR) که روی گواهینامه‌ها نصب شده، امکان دسترسی به تمام سوابق رانندگی صاحب گواهینامه و ... وجود دارد. البته این اطلاعات فقط از طریق دست‌افزارهای پلیس قابل مشاهده شد و دسترسی به آن برای دیگران ممکن نخواهد بود.

موارد ضبط و ابطال گواهینامه

آذر 1401: سرهنگ عباس اوتادى، کارشناس مرکز فرماندهى و کنترل ترافیک پلیس راهور، گفت برخی رانندگان آیین‌نامه را لحظه‌ای فراموش  کرده و باید کتاب  قانون را یک‌بار دیگر  مرور نمایند. 

وی درباره ضبط و ابطال گواهینامه توضیح داد در جدول تخلفات حادثه‌ساز، 20 تخلف وجود دارد که انجام آن‌ها باعث می‌شود علاوه بر جریمه، نمره منفی نیز برای راننده ثبت شود. این فرایند سه مرحله دارد. اگر در مرحله اول جمع نمرات منفی راننده در صورت انجام تخلف حادثه‌ساز به 30 برسد، گواهینامه وی به مدت سه ماه ضبط می‌شود. اگر بعد از سه ماه، راننده دوباره شروع به رانندگی کرد و تخلفات حادثه‌ساز انجام داد و اصلاحی صورت نگرفت، این بار در صورت رسیدن جمع نمرات منفی به عدد 25، شش ماه گواهینامه وی ضبط می‌شود. اگر راننده پس از دوبار ضبط گواهینامه، باز هم دست به تخلفات حادثه‌ساز بزند و نمره منفی دریافت کند، در صورت رسیدن جمع نمرات منفی به عدد 20، گواهینامه وی باطل می‌شود و راننده مذکور می‌تواند پس از یک سال وقفه، دوباره به آموزشگاه‌های رانندگی مراجعه کند و آزمون بدهد و دوباره گواهینامه بگیرد. 

وی همچنین تاکید کرد که ضبط  گواهینامه، به منزله نداشتن گواهینامه رانندگی محسوب می‌شود. 

ابطال گواهینامه رانندگان حادثه ساز در صورت ارتکاب مجدد تخلفات

آذر 1401: سرهنگ شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران، با اشاره به این که تیم‌های پلیس راهور در تمامی تقاطع‌ها و معابر و میادین شهر تهران به‌منظور کنترل سرعت‌ها و سبقت‌ها حضور دارند، گفت که برخی رانندگان با دیدن خلوتی معابر ممکن است سرعت خودرو خود را افزایش داده و باعث حادثه شوند. 

وی تاکید کرد که ماده 2 آیین‌نامه به ابطال قانونی گواهینامه اشاره می‌کند و رانندگان حادثه‌ساز که دو بار نمره منفی گرفته‌‌اند، باید خیلی مراقب سرعت و سبقت‌های خود باشند تا مشمول این ماده قانونی نشوند. 

آیا موتورسیکلت بدون نیاز به گواهینامه وجود دارد؟

آبان 1401: سرهنگ احمد کرمی‌اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا، درباره رانندگی با موتورسیکلت‌های برقی و یا حجم کم‌تر از ۵۰ سی‌سی، توضیحاتی را ارائه داد‌. وی در این باره گفت که براساس قانون هر نوع وسیله نقلیه‌ موتوری که در معابر تردد می‌کند، نیاز به پلاک داشته و راننده نیز باید گواهینامه مناسب با آن را داشته باشد. عده‌ای از فروشندگان هنگام فروش به خریداران اعلام می‌کنند که اینگونه وسایل نقلیه نیازی به پلاک و گواهینامه ندارند که این نوع اظهارات برخلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است. 

وی افزود طبق ماده 2 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و ماده1 آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی مصوب سال 1390 هیئت وزیران، داشتن پلاک برای تمامی وسایل نقلیه موتوری و همچنین دارا بودن گواهینامه رانندگی برای رانندگی با این وسایل نقلیه الزامی است. راکبین انواع موتورسیکلت‌ها باید دارای گواهینامه رانندگی موتورسیکلت باشند و در این میان هیچ تفاوتی میان موتورسیکلت‌های کاربراتوری، انژکتوری، برقی و...به لحاظ ضرورت داشتن گواهینامه رانندگی برای راننده آن وجود ندارد. بنابراین، مطابق ماده 723 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) رانندگی بدون داشتن گواهینامه با هرنوع وسیله نقلیه خودرویی و موتوری، جرم محسوب شده و پلیس درصورت مشاهده، ضمن متوقف کردن وسیله نقلیه، مجرم را به مراجع قضایی معرفی می‌کند. 

الکترونیکی شدن آموزش و آزمون گواهینامه

مهر 1401: سرهنگ محمدعلی زارع، معاون فنی و مهندسی و خدمات ترافیکی فراجا، خبر داد که خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی در حوزه آموزش، آزمون و صدور انواع گواهینامه رانندگی، به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.  

بر اساس توضیحات وی، این اقدام در راستای هوشمندسازی خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود و تمام فرآیند آموزش رانندگی و برگزاری آزمون تئوری به صورت الکترنیکی انجام خواهد شد. در دوران کرونا آموزش‌های رانندگی به صورت غیرحضوری برگزار می‌شد که در آینده نیز این آزمون‌ها تکمیل و به استثنای آزمون عملی رانندگی، بقیه مراحل به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. قبلا آموزش رانندگی اجباری نبود و گواهینامه‌ها به صورت دستی صادر می‌شد؛ اما اکنون مراحل صدور گواهینامه الکترونیکی است و افراد پرونده الکترونیکی داشته و رفتار آن‌ها در آن پرونده ثبت می‌شود و گواهینامه‌ها به صورت هوشمند صادر می‌شوند. در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۷ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۵ فقره خدمت توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به مردم ارائه شده است. 

وی افزود که خدمات پلیس راهور به صورت شبانه‌روزی است و در سال گذشته ۶۱ میلیون و ۶۴۵ هزار خدمت توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به مردم ارائه شده است. در ۶ ماهه نخست امسال نیز ۳۹ میلیون خدمت ارائه شده است. این خدمات در حوزه‌های مختلفی از جمله شماره‌گذاری خودرو، نقل و انتقال خودرو، تعویض پلاک، خودرو‌های نوشماره، اسقاط پلاک، آموزش راننندگی، صدور گواهینامه، ترسیم کروکی تصادفات و ... است. در حوزه‌هایی مانند شماره‌گذاری خودرو، نقل و انتقال خودرو، تعویض پلاک و خودرو‌های نوشماره، روزانه ۲۰ هزار خدمت توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه می‌شود. 

آقای زارع همچنین تاکید کرد پلیس راهنمایی و رانندگی در راستای هوشمندسازی خدمات خود مراحل انجام شماره‌گذاری و نقل و انتقال و تعویض پلاک را الکترونیکی کرده و در حال حاضر در شهر‌های تهران، اصفهان، فارس، مشهد و کرج ۸۰ درصد امور به صورت غیرحضوری انجام می‌شود؛ پلیس راهور در تلاش است تا این خدمات به سراسر کشور گسترش یابد. 

رنگ‌بندی گواهینامه چیست؟

مهر 1401: سرهنگ محسن صوفی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور فراجا، به رنگبندی گواهینامه‌های رانندگی به عنوان یکی از برنامه‌های در دستور کار پلیس راهور اشاره کرد و گفت در صورت تصویب و اجرایی شدن این پیشنهاد، گواهینامه‌های راهنمایی و رانندگی در سه رنگ و رده رنگ بندی می‌شود و به تناسب عدم تخلف رانندگان رنگ گواهینامه ارتقاء می‌یابد. چنین طرحی کمک می‌کند تا رانندگان به سمت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و عدم تخلف ترغیب شوند.

وی افزود پلیس راهور نقش تصویب‌کننده در جریمه‌های راهنمایی و رانندگی ندارد و تنها نقش پیشنهاددهنده دارد.  بر اساس ماده ۲۱ و۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، میزان جریمه‌ها به تصویب هیئت دولت می‌رسد و هر ۳ سال یکبار امکان تعدیل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی وجود دارد که در هفت سال گذشته به دلایل متعدد اعم از مسائل اقتصادی جامعه نرخ جریمه‌ها تغییری نکرده است.

نحوه محاسبه نمرات منفی رانندگان متخلف

مرداد 1401: سرهنگ ابراهیم‌پور، رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور فراجا، بیان کرد بر اساس ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، در صورتی که راننده مرتکب تخلفات بیست‌گانه حادثه‌ساز شامل سبقت و سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، عبور از چراغ قرمز، عدم رعایت حق تقدم و ... گردد بر اساس جدول نمرات منفی با راننده برخورد خواهد شد. طبق بند اول این قانون، اگر مجموع نمرات منفی راننده به 30 نمره منفی برسد گواهینامه وی به مدت 3 ماه توقیف می‌شود و مطابق با بند دوم، در اثر ارتکاب تخلفات جدید در صورتی که 25 نمره منفی به راننده تعلق گیرد، گواهینامه به مدت 6 ماه ضبط می‌گردد و برابر با بند سوم هرگاه پس از اعمال مقررات بند دوم 20 نمره جدید به راننده تعلق بگیرد گواهینامه وی ابطال خواهد شد. در ضمن، رانندگانی که در مدت ضبط گواهینامه مبادرت به رانندگی کنند، به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محکوم می‌شوند.

بر اساس گفته‌های وی، در صورتی که متخلف به مدت شش ماه از زمان ارتکاب آخرین تخلف منجر به نمره منفی در بند‌های (۱) و (۲) و یک سال در بند (۳) این ماده مرتکب هیچ یک از تخلفات راهنمایی و رانندگی نشود، کلیه نمره‌های منفی ناشی از تخلفات ارتکابی گذشته بلا اثر می‌گردد و تخلفات بعدی وی به عنوان تخلف اول محسوب می‌شود.

رشد 54 درصدی گواهینامه‌های جدیدالصدور

تیر 1401: سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در نشست خبری روز 21 تیرماه گفت که بیش از یک میلیون نوبت‌دهی اینترنتی در سه ماهه اول سال ارائه شده و بالغ بر 429 هزار و 719 گواهینامه جدید صادر شده است. لازم به ذکر است که تعداد گواهینامه‌های جدیدالصدور به میزان 54 درصد افزایش یافته است.

وی درباره گواهینامه‌ها و کارت‌های خودرو جدید گفت که چیپ را از رده خارج کرده‌ و QR کد جایگزین آن شده است‌. این اقدام سبب شده تا هم وابستگی ارزی نداشته باشیم و هم در صدور این کارت‌ها تسریع شود.

بر اساس گفته‌های سردار هادیانفر، از ابتدای سال تاکنون، در تمامی تخلفات 16 درصد افزایش اعمال شده است‌‌. رانندگان باید بدانند که تخلفات حادثه‌‌آفرین خط قرمز پلیس است و در برخورد با تخلفات افزایش 36 درصدی ایجاد شده است. از ابتدای سال تا کنون 2 هزار و 524 فقره گواهینامه توقیف شده است و 35 هزار و 360 هزار نفر مشمول ضبط گواهینامه هستند. 80 هزار و 835 گواهینامه نیز در آستانه ضبط هستند.

هزینه‌های دریافت گواهینامه در سال 1401

اخذ گواهینامه مراحل و هزینه‌های مختلفی را به دنبال دارد. اکنون هزینه‌های جدید برای سال 1401 اعلام شده است؛ البته این هزینه‌ها در شهرهای مختلف متفاوت است و مجموعا بین یک میلیون و 700 هزار تومان تا دو میلیون تومان قرار می‌گیرد.

جزئیات این هزینه‌ها به شرح زیر است:

  • کلاس‌های تئوری (15 الی 17 ساعت): 200 هزار تومان
  • کلاس‌های عملی (20 الی 25 ساعت): 950 هزار تومان
  • تمبر برای نیروی انتظامی و شهرداری: 40 هزار تومان
  • آزمایش تعیین گروه خونی و چشم‌پزشکی: 200 هزار تومان
  • کتاب آیین‌نامه: 38 هزار تومان (نسخه PDF کتاب به طور رایگان در فضای مجازی در دسترس است.)
  • رد شدن در امتحان عملی: 150 هزار تومان
  • رد شدن در امتحان آیین‌نامه: 5 هزار تومان
  • تهیه کاردکس: متغیر

محدودیت‌های پلیس برای رانندگان تازه‌کار

دی 1400: سرهنگ احمد کرمی اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور، درباره محدودیت‌های سال اول اخذ گواهینامه پایه سوم رانندگی اعلام کرد که افراد در سه ماهه اول اخذ گواهینامه، باید فردی را که دارای گواهینامه پایه سوم (مشمول شرایط فوق نباشد)، دوم و یا اول باشد را همراه داشته باشند.

وی درباره محدودیت بعدی این افراد افزود که نباید تخلفات منجر به کسب نمره منفی (طبق جدول موضوع ماده 7 قانون) را مرتکب شوند. همچنین بین ساعات 24 تا 5 بامداد، مجاز به رانندگی نمی‌باشند. در ضمن، رانندگی در معابر برون شهری، به غیر از معابر بزرگراهی بین شهری تا فاصله حداکثر 25 کیلومتر از شهرها، ممنوع است.

وی از دیگر محدودیت‌های سال اول اخذ گواهینامه پایه سوم، به تقصیر در تصادفات منجر به جرح و فوت (بر اساس نظر کارشناسان تصادف و عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک و ...) اشاره کرد‌.

راننده بدون گواهینامه، قتل عمد نمیکند

دی 1400: بر خلاف باور عموم مردم، در تصادف رانندگی منجر به فوتی که راننده فاقد گواهینامه رانندگی باشد، فرد محکوم به قصاص و قتل عمد نیست! در واقع قتل در تمامی تصادفات، غیرعمد شمرده می‌شود.

اما در شرایطی که راننده گواهینامه نداشته باشد، به 3 سال حبس و پرداخت دیه محکوم می‌شود که دیه را نیز بیمه می‌پردازد و بعدا دریافت می‌کند. علاوه بر آن، دادگاه می‌تواند فرد موردنظر را تا 5 سال از اخذ گواهینامه محروم کند. بنابراین در چنین شرایطی، ترک نکردن صحنه تصادف بهترین کار است؛ زیرا فرار از صحنه نیز مجازات کیفری دارد.

صدور گواهینامه موتورسیکلت آسان تر می‌شود

آبان 1400: سردار هادیان‌فر (رئیس پلیس راهور) آمارهای عجیب و غریب و بعضا تاسف‌باری را از آخرین وضعیت موتورسیکلت‌ها و همچنین موتورسواران ایرانی اعلام کرده است. طبق این آمارها، حدود 12 میلیون موتورسیکلت و موتورسوار در کشورمان درحال تردد هستند که از این تعداد:

  • حدود 10.5 میلیون دستگاه، بیمه شخص ثالث ندارند.
  • حدود 9 میلیون دستگاه در سن فرسودگی خودرو قرار گرفته‌اند.
  • حدود 6 میلیون موتورسوار، فاقد گواهینامه موتور هستند.

سردار هادیان‌فر همچنین به تسهیل شرایط برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت نیز اشاره کرده و گفته که بدنبال ایجاد شرایطی هستیم که افراد راحت‌تر بتوانند گواهینامه بگیرند و قانون‌مند شوند. به همین دلیل برای صدور گواهینامه آسان، درحال برنامه‌ریزی هستیم تا متقاضیان هم گواهینامه بگیرند و هم بیمه‌نامه دریافت کنند. سردار هادیان‌فر با اشاره به طرح ترخیص موتورهای رسوبی نیز گفته که پلیس، توقیف موتورسیکلت‌ها را به حداقل ممکن رسانده است چراکه 85% موتورسواران با همین وسیله نقلیه، کسب و کارشان را انجام می‌دهند.

چرا گواهینامه موتورسواری زنان صادر نمیشود؟

مهر 1400: سردار هادیان‌فر (رئیس پلیس راهور) در حاشیه برگزاری مسابقه موتورسواری که به مناسبت هفته ناجا در تاریخ 19 مهرماه در پیست آزادی تهران برگزار شده بود، از امکان تغییر قوانین برای موتورسواری بانوان خبر داده است.

سردار هادیان‌فر گفته از آنجایی که در قانون به کلمه «آقایان» اشاره شده است، برای صدور گواهینامه موتورسواری بانوان، منع قانونی داریم. البته رئیس پلیس راهور همچنین گفته که با پیگیری فدراسیون و وزارت ورزش، می‌توان پیشنهاد اصلاح این قانون را به دولت داد تا پس از بررسی‌ کارشناسی و در صورت تایید، موتورسواری بانوان نیز امکان‌پذیر شود.

تشخیص گواهینامه تقلبی چگونه است؟

مهر 1400: با اینکه پلیس فتا بارها هشدار داده اما متاسفانه هنوز هم بازار خرید و فروش گواهینامه جعلی، گرم است! گواهینامه جعلی البته شاید برای رانندگان قابل تشخیص نباشد اما باید بدانید که اطلاعات گواهینامه در سامانه‌های پلیس راهور ثبت شده و حتی در صورت جعل کارت فیزیکی گواهینامه، جعل سایر اطلاعات آن در این سامانه، غیرممکن است.

برای تشخیص گواهینامه جعلی از گواهینامه اصلی، دو روش بسیار آسان وجود دارد. روش اول این است که به هولوگرام روی کارت دقت کنید چراکه همه گواهینامه‌های رانندگی باید این هولوگرام را داشته باشند. البته اگر به هولوگرام اعتمادی ندارید به سراغ روش دوم بروید. در این روش، باید عدد 1 را به سرشماره 1100 ارسال کنید. سپس با توجه به کد ملی و اسم درج شده روی گواهینامه، از اعتبار آن مطلع شوید.

باطل شدن گواهینامه بر اثر سرعت غیرمجاز

مهر 1400: بعضی از جرایم رانندگی به عنوان «تخلفات پرخطر» شناخته می‌شوند. یکی از رایج‌ترین این نوع تخلفات، رانندگی در شرایطی است که سرعت خودرو، 50 کیلومتر برساعت بیش از سرعت مجاز باشد. در چنین مواردی، پلیس راهور علاوه بر اطلاع‌رسانی پیامکی به مالک خودرو، از راننده می‌خواهد که در کلاس آموزشی حضور پیدا کرده و حتی تعهدنامه نیز از او می‌گیرد تا دیگر این تخلف را تکرار نکند.

اما در صورت ارتکاب این تخلف برای بار دوم، پلیس برای خودروی موردنظر «اعلام شکایت» می‌کند. در چنین شرایطی، هیچگونه خدماتی در مراکز معاینه فنی، نقل و انتقال خودرو، تعویض پلاک و ... به خودرو ارائه نمی‌شود. مالک خودرو نیز باید از طریق مراجع قضایی، برای رفع شکایت اقدام کند. البته به دلیل نقض تعهدنامه، گواهینامه راننده متخلف به مدت 3 ماه ضبط می‌شود. همچنین اگر برای بار سوم، این تخلف تکرار شود، گواهینامه رانندگی وی باطل می‌شود.

اعتبار گواهینامه رانندگی چقدر است؟

مرداد 1400: همانطور که می‌دانید، مدت اعتبار گواهینامه رانندگی، متفاوت است. به عنوان مثال در حالت عادی، اعتبار گواهینامه معادل 10 سال است. آنهایی که بیش از 70 سال سن دارند، معمولا گواهینامه 5 ساله می‌گیرند و آنهایی که مشکلات جسمی دارند نیز ممکن است اعتبار گواهینامه توسط کمیسیون پزشکی، کمتر از 5 سال اعلام شود. طبق قانون پلیس راهور، رانندگان باید یکماه قبل از انقضای گواهینامه، برای تمدید اعتبار آن اقدام کنند. در غیر اینصورت، پلیس موظف به توقیف خودرو و اعمال جریمه رانندگی برای فرد متخلف است.

اما سرهنگ کرمی (رئیس مرکز صدور گواهینامه ناجا) خبر داده که بدلیل اعمال محدودیت تردد خودرو در برخی شهرها و شرایط کرونایی حاکم بر جامعه، به تمامی افسران پلیس ابلاغ شده است که در صورت مشاهده رانندگانی که گواهینامه آنها منقضی شده باشد، «تا اطلاع ثانوی» اقدام قانونی انجام ندهند. بنابراین فرد متخلف، جریمه نشده و وسیله نقلیه او نیز توقیف نمی‌شود.

البته سرهنگ کرمی این نکته را هم گفته که طبق مصوبه دولت، سالیانه مبلغ خاصی را بعنوان جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه، از مالکان وسایل نقلیه دریافت می‌شود که برای سال 1400، این مبلغ معادل 25 هزار تومان برای یکسال است.


در مقاله امروز، روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگی را توضیح می‌دهیم. سپس به معرفی انواع گواهینامه‌ موتور و خودرو می‌پردازیم و مدارک لازم برای ثبت نام گواهینامه‌های مختلف را بیان می‌کنیم. سپس درباره شرایط تعویض گواهینامه یا صدور گواهینامه المثنی، صحبت می‌کنیم و هزینه و مدارک لازم برای تعویض گواهینامه رانندگی را خواهیم گفت. در انتهای مقاله نیز آدرس مراکز مجاز برای گرفتن گواهی عدم اعتیاد برای گرفتن گواهینامه پایه یک و همچنین آدرس مراکز مجاز برای معاینه چشم جهت گرفتن گواهینامه را به شما می‌گوییم. باما همراه باشید!

استعلام نمره منفی گواهینامه از راهور120

برای استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگی، کافی است به سامانه اینترنتی پلیس راهور به نشانی rahvar120.ir مراجعه کرده و سپس از طریق لینک زیر، شماره گواهینامه رانندگی‌تان را در محل موردنظر، وارد کنید:

»» استعلام نمره منفی گواهینامه ««

استعلام نمره منفی گواهینامه با پیامک

برای استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگی از طریق SMS، کافی است شماره گواهینامه رانندگی‌تان را به سرشماره 1101202020 ارسال کنید.

پیگیری گواهینامه رانندگی با کد ملی

اگر برای گرفتن گواهینامه رانندگی یا برای تعویض گواهینامه رانندگی یا برای صدور المثنی گواهینامه رانندگی، اقدام کرده‌اید، برای اطلاع از آخرین وضعیت صدور گواهینامه، به لینک زیر مراجعه کرده و سپس نوع سند را انتخاب و کد امنیتی را در محل موردنظر، وارد کنید:

»» سامانه استعلام صدور گواهینامه ناجا ««

اگر گواهینامه رانندگی‌تان تحویل شرکت پست شده باشد، یک کد رهگیری برای‌تان نمایش داده می‌شود. حالا با داشتن این کد، به لینک زیر مراجعه کرده و پیگیری گواهینامه را انجام دهید:

»» سامانه رهگیری مرسولات شرکت پست ««

انواع گواهینامه راهنمایی و رانندگی

خودروها براساس نوع و کاربردشان، در چندین گروه مختلف دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • گواهینامه پایه سه
  • گواهینامه پایه دوم
  • گواهینامه پایه یک
  • گواهینامه ویژه
  • گواهینامه موتورسیکلت

گواهینامه پایه سوم چیست؟

گواهینامه پایه 3 برای خودروهایی است که:

  • مجموع وزن و ظرفیت بار آنها 3.5 تن باشد
  • ظرفیت حمل 9 سرنشین (با راننده) را داشته باشد

توجه داشته باشید که وسایل نقلیه عمومی، انواع وانت نیسان با پلاک شخص و همچنین ون‌ها، در این گروه قرار نمی‌گیرند.

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه پایه 3

مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام و صدور گواهینامه پایه سوم عبارتند از:

  • 18 سال تمام
  • گواهی سلامت جسمی و روانی
  • گذراندن دوره آموزش نظری و عملی
  • قبولی در آزمون آئین‌نامه
  • قبولی در آزمون شهری (با خودرو سواری)

گواهینامه پایه دوم چیست؟

گواهینامه پایه 2 برای خودروهایی است که:

  • مجموع وزن و ظرفیت بار آنها 6 تن باشد
  • ظرفیت حمل 26 سرنشین را داشته باشد

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه پایه 2

مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام و صدور گواهینامه پایه دوم عبارتند از:

  • 23 سال تمام
  • داشتن گواهینامه پایه سه
  • گذشت دو سال تمام از صدور گواهینامه پایه سه
  • تست عدم اعتیاد
  • گواهی سلامت جسمی و روانی
  • گذراندن دوره آموزش نظری و عملی
  • قبولی در آزمون آئین‌نامه
  • قبولی در آزمون شهری (با خاور و مینی‌بوس)

گواهینامه پایه یک چیست؟

گواهینامه پایه 1 برای خودروهایی است که:

  • مجموع وزن و ظرفیت بار آنها بیشتر از 6 تن باشد
  • ظرفیت حمل بیشتر از 26 نفر را داشته باشد

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه پایه 1

مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام و صدور گواهینامه پایه یکم عبارتند از:

  • 25 سال تمام
  • داشتن گواهینامه پایه دو
  • گذشت دو سال تمام از صدور گواهینامه پایه دو
  • تست عدم اعتیاد
  • گواهی سلامت جسمی و روانی
  • گذراندن دوره آموزش نظری و عملی
  • قبولی در آزمون آئین‌نامه
  • قبولی در آزمون شهری (با کامیون 1921 و اتوبوس)

گواهینامه ویژه چیست؟

گواهینامه ویژه صرفا برای رانندگی با انواع وسایل نقلیه عمرانی، صنعتی، کشاورزی و کارگاهی است.

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه ویژه

مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام و صدور گواهینامه ویژه عبارتند از:

  • 20 سال تمام
  • گواهی سلامت جسمی و روانی
  • گذراندن دوره آموزش نظری و عملی
  • قبولی در آزمون آئین‌نامه
  • قبولی در آزمون شهری (با وسایل مربوطه)

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت

مدارک لازم برای ثبت نام و صدور گواهینامه موتورسیکلت، عبارتند از:

  • 18 سال تمام
  • گواهی سلامت جسمی و روانی
  • گذراندن دوره آموزش نظری و عملی
  • قبولی در آزمون آئین‌نامه و آزمون شهری

آنهایی که گواهینامه موتورسیکلت دارند، اگر 23 سال تمام داشته باشند و 3 سال از زمان صدور گواهینامه آنها نیز گذشته باشد، اجازه رانندگی با انواع موتورسیکلت با حجم بالاتر از 200 سی‌سی را هم دارند.

شرایط تعویض گواهینامه یا صدور المثنی

در صورتی که یکی از شرایط زیر را داشته باشید، این امکان را دارید که برای تعویض گواهینامه یا صدور المثنی گواهینامه رانندگی، اقدام کنید:

  • گواهینامه مفقود شده باشد
  • اعتبار گواهینامه به پایان رسیده باشد
  • گواهینامه مخدوش یا مهر و مندرجات آن، ناخوانا شده باشد
  • مشخصات شناسنامه‌ای دارنده گواهینامه، تغییر کرده باشد
  • وضعیت جسمانی دارنده گواهینامه، تغییر کرده باشد

توجه داشته باشید که در صورت مفقودی گواهینامه، ابتدا باید استعلام اولیه را از اداره راهنمایی و رانندگی صادرکننده گواهینامه بگیرید و سپس آنرا به دفاتر خدماتی پلیس+10 ارائه کنید.

هزینه تعویض گواهینامه یا صدور المثنی

طبق اعلام پلیس راهور، هزینه تعویض گواهینامه یا صدور گواهینامه المثنی، با احتساب هزینه پستی و پیامک، تقریبا معادل 88 هزار تومان است.

هزینه دیرکرد تعویض گواهینامه رانندگی

اگر مدت زمان اعتبار گواهینامه رانندگی‌تان گذشته باشد، اما برای تمدید آن اقدام نکرده باشید، باید جریمه دیرکرد بپردازید:

1- هزینه دیرکرد تعویض گواهینامه، تنها زمانی قابل محاسبه است که یکسال تمام، از اعتبار گواهینامه گذشته باشد.

2- به ازای هر یکسالی که از اعتبار گواهینامه رانندگی‌تان گذشته باشد، باید مبلغی در حدود 25 هزار تومان را بعنوان جریمه دیرکرد، بپردازید.

3- جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه فقط از طریق دستگاه‌های کارتخوان در دفاتر پلیس+10 دریافت می‌شود.

مدارک لازم برای تعویض یا صدور المثنی گواهینامه

1- حضور شخص متقاضی در دفاتر پلیس+10
2- اصل و کپی شناسنامه
3- اصل و کپی کارت ملی
4- کد پستی 10 رقمی و آدرس محل سکونت
5- تحویل اصل گواهینامه؛ در صورت مفقودی باید برگه استعلام را تحویل دهید
6- تصویربرداری بیومتریک از متقاضی
7- تعیین گروه خونی متقاضی؛ هرگونه مدرکی که نشان‌دهنده نوع گروه خونی باشد مانند برگه پایان خدمت، برگه آزمایشگاه و ... نیز مورد قبول است. همچنین امکان خوداظهاری درباره نوع گروه خونی (با ثبت اثر انگشت و امضا) نیز قابل قبول خواهد بود.
8- پرداخت هزینه تعویض گواهینامه؛ این هزینه فقط از طریق دستگاه کارتخوان در دفاتر پلیس+10 دریافت می‌شود و هرگونه واریزی از طریق عابربانک، اینترنت، فیش واریزی بانک، فاقد وجاهت قانونی بوده و غیرقابل قبول است.
9- ارائه گواهی عدم اعتیاد برای متقاضیان گواهینامه پایه یکم
10- ارائه برگه معاینه چشم توسط پزشکان مجاز؛ برای انجام معاینه چشم، ابتدا باید معرفی‌نامه مربوطه را از پلیس+10 بگیرید و سپس به پزشکان مجاز، مراجعه کنید.

در صورتیکه تمامی مراحل فوق را انجام داده باشید، در پایان کار باید از دفتر پلیس+10 رسید تعویض گواهینامه رانندگی را دریافت کنید. همراه داشتن این رسید (در مدت زمان اعتبار آن) درست مانند همراه داشتن گواهینامه اصلی است و در صورت نیاز می‌توان آنرا به افسران پلیس راهور نیز ارائه داد.

آدرس مراکز صدور گواهی عدم اعتیار برای گواهینامه

همانطور که در مرحله قبل نیز توضیح دادیم، متقاضیانی که درخواست تعویض گواهینامه یا صدور المثنی آن را داشته باشند، باید گواهی عدم اعتیاد را به پلیس+10 ارائه دهند. شهروندان «ساکن تهران» برای دریافت گواهی عدم اعتیاد، بعد از گرفتن برگه معرفی‌نامه از پلیس+10، باید به یکی از مراکز درمانی زیر، مراجعه کنند:

  • بیمارستان ولیعصر (بالاتر از میدان ونک)
  • بیمارستان امام سجاد (بهار شمالی، بالاتر از طالقانی، کوچه مهندسی)
  • درمانگاه حضرت زینب (شهر ری، دولت آباد)

نکات مهم درباره معاینه چشم برای گواهینامه

هم برای ثبت نام گواهینامه رانندگی و هم برای تعویض گواهینامه یا صدور المثنی گواهینامه، انجام معاینه چشم، ضروری است که باید چند نکته خاص را در این مورد، حتما بدانید:

1- اگر بالای 70 سال سن دارید، بعد از معاینه چشم، باید به پلیس+10 و سپس به دفتر کاردان فنی در شهرک آزمایش، مراجعه کنید.

2- اگر گواهینامه قبلی‌تان را با لنز گرفته‌اید و می‌خواهید گواهینامه جدیدتان نیز با لنز باشد، انجام معاینه چشم، کافی است و نیازی به مراجعه به شهرک آزمایش را ندارید.

3- اگر قصد دارید که گواهینامه رانندگی‌تان را با لنز طبی بگیرید، باید پس از حضور در پلیس+10، به کاردان فنی در شهرک آزمایش نیز مراجعه کنند.

4- اگر گواهینامه قبلی‌تان را با عینک گرفته‌اید اما جراحی لیزیک انجام داده‌اید طوری که دیگر نیازی به زدن عینک ندارید، باید این موضوع در برگه معاینه چشم و توسط پزشک مجاز، قید شده باشد.

آدرس مراکز صدور معاینه چشم برای گواهینامه

شهروندان «ساکن تهران» بعد از گرفتن برگه معرفی‌نامه از پلیس+10 باید به یکی از مراکز زیر، مراجعه کنند:

»» لیست پزشکان مجاز برای معاینه چشم گواهینامه ««


اخبار گواهینامه رانندگی در ایران

آخرین خبرها درباره ثبت نام گواهینامه رانندیگ، نحوه استعلام گواهینامه، شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت، چگونگی دریافت گواهینامه یک روزه موتور، مدارک لازم برای اخذ گواهینامه بین المللی و تفاوت انواع رنگ گواهینامه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. گواهینامه بین المللی خودرو
. جریمه رانندگی بدون گواهینامه
. گواهینامه آسان موتورسیکلت
. انواع رنگ بندی گواهینامه رانندگی

دیدگاه کاربران