نخستین نمونه آزمایشی از تویوتا هایلوکس با پیشرانه سلول سوخت هیدروژن، در تاسیسات خودروساز ژاپنی در انگلستان تولید شده است. این خودرو محصول پروژه مشترکی است که میان چند شرکت و با حمایت مالی دولت بریتانیا انجام میشود. قرار است تا قبل از پایان سال 2023، 10 دستگاه از این خودروها تولید شود.
پیشرانه این نسخه از هایلوکس با قطعات برگرفته از تویوتا میرای ساخته شده و بنابر تخمین خودروساز ژاپنی، نیروی لازم برای پیمایش 365 مایل یا 588 کیلومتر را با یک بار سوختگیری هیدروژن فراهم خواهد کرد.
در مقام مقایسه، بد نیست بدانید که تویوتا هایلوکس بازار استرالیا با پیشرانه 2.8 لیتری توربودیزل، میتواند 1150 کیلومتر مسافت را بین دو سوختگیری طی کند.
براساس تصاویر رسمی، مخزن هیدروژن در بین ریلهای شاسی و زیر اتاق نصب شده، درحالیکه سایر اجزای سیستم سلول سوخت در زیر کاپوت قرار گرفته است. مجموعه باتری خودرو هم در بخش عقب قرار دارد.
پروژه ساخت این خودرو به عنوان یک طرح مطالعاتی در اوایل 2022 آغاز شد، درحالیکه روند طراحی از 1 جولای کلید خورد، تا به ساخت اولین نمونه آزمایشی در 5 ژوئن 2023 رسید.
تویوتا قصد دارد تمامی 10 دستگاه هایلوکس سلول سوختی را از نظر عملکرد فنی، قابلیتهای کاربردی و دوام مورد بررسی قرار دهد، تا از صحت عملکرد آنها و عدم هرگونه آسیب احتمالی به اعتبار هایلوکس اطمینان حاصل کند.
تویوتا در دسامبر 2022، از کانسپت هایلوکس Revo BEV رونمایی کرد. در آن زمان جزئیات زیادی درباره این پیکاپ برقی منتشر نشد. اما نکته مهم این است که در هنگام رونمایی از این خودرو، آکیو تویودا اعلام نموده که خودروهای BEV تنها راه حل خلاصی از آلایندگیهای کربن نیستند.
در همان سال 2022، تویوتا از همکاری با ایسوزو و Hino برای ساخت یک پیکاپ سبک هیدروژنسوز خبر داد، هرچند برنامه زمانی مشخصی برای ورود این مدل به خط تولید اعلام نشد.
ظاهرا تویوتا قصد دارد نسخههای پلاگین-هیبرید، برقی و هیدروژنسوز از لندکروزر را هم تولید کند. فعلا نمیتوان درباره احتمال تولید این نمونهها اظهار نظر کرد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : insideevs.com