• ب ام و آي ويژن Dee
  • ب ام و آي ويژن Dee
  • ب ام و آي ويژن ديي
  • ب ام و آي ويژن ديي
  • ب ام و آي ويژن ديي
  • 2023 BMW i Vision Dee concept
  • 2023 BMW i Vision Dee concept
  • 2023 BMW i Vision Dee concept
  • 2023 BMW i Vision Dee concept
  • 2023 BMW i Vision Dee concept
  • 2023 BMW i Vision Dee concept

تجربه عاطفی دیجیتال

معرفی ب ام و آی ویژن Dee

16 دی 1401 13:03

معمایی که از مدت‌ها پیش در ذهن علاقمندان ب ام و شکل گرفته بود بالاخره به جواب رسید، چراکه خودروساز آلمانی در جریان نمایشگاه CES 2023، از یک کانپست برقی به نام دیی (Dee) رونمایی کرده که نام آن از حروف اول عبارت Digital Emotional Experience یا تجربه عاطفی دیجیتال، برگرفته شده است.

طراحی ب ام و آی ویژن Dee

به عنوان عضوی از خانواده آی ویژن و در عین شباهت به کانسپت آی ویژن Circular، جزئیاتی همچون جلوپنجره کلیوی، چراغ‌های دوگانه و انحنای شیشه عقب یا Hofmeister kink را می­‌توان در چهره آی ویژن Dee مشاهده کرد که آن را به محصولات فعلی ب ام و شبیه می­‌سازد.

ب ام و آی ویژن Dee

در نمای جانبی از دوربین و دستگیره درها خبری نیست و رینگ‌های آیرودینامیک همچون برخی جزئیات بدنه، با رنگ زرد تزئین شده است. چراغ‌های عقب به خودروهای عادی شباهت دارد، درحالی‌که اسامی و لوگوهای روی بدنه چیزی جزء برچسب نیست. بیرون‌زدگی کم جلو و عقب بدنه، از وجود یک پلتفرم اختصاصی و البته کابین جادار خبر می­‌دهد.

تکنولوژی تغییر رنگ بدنه در ب ام و آی ویژن Dee

بنابر اعلام ب ام و، فناوری E Ink یا جوهر الکترونیکی این امکان را فراهم نموده که چراغ‌های جلو و جلوپنجره، تاحدی تغییر وضعیت بدهند. بنابراین آی ویژن Dee می­‌تواند احساسات مختلفی را با چهره خود نمایش دهد و حتی با انسان‌ها صحبت کند.

فناوری جوهر الکترونیکی قبلاً دو بار برای رنگ­‌آمیزی بدنه کانسپت‌های BMW مورد استفاده قرار گرفته بود. به لطف میکروکپسول‌هایی به ضخامت موی انسان که رنگ سفید و مشکی را به صورت قطب مثبت و منفی در خود جای داده بودند، بدنه شاسی‌­بلند ب ام و iX تغییر رنگ می‌داد و به رنگهای سفید، مشکی و خاکستری دیده می­‌شد.

ب ام و آی ویژن Dee

این فناوری اکنون به قدری پیشرفت کرده است، که توانایی نمایش 32 رنگ مختلف روی بدنه ب ام و آی ویژن Dee را دارد. بدنه خودرو به 240 بخش تقسیم و هریک با لایه شفاف ePaper روکش شده است، تا رنگ‌های مختلفی را به نمایش بگذارد. این قابلیت در رینگ‌های آی ویژن Dee هم پیش‌بینی شده، اما ب ام و هنوز درباره برنامه خود برای تولید خودرو با این ویژگی سخنی به میان نیاورده است.

کابین و امکانات ب ام و آی ویژن Dee

به عنوان بخشی از برنامه خوشامدگویی، با نزدیک شدن راننده به خودرو، تصویر او روی شیشه جلو به نمایش درمی­‌آید. در فضای کابین آی ویژن Dee از دکمه­ و حتی اهرم کنترل iDrive خبری نیست، چراکه با تعبیه حسگرهای حساس به لمس روی داشبورد، نمایشگر مجازی به پهنای شیشه جلو، در مقابل چشمان راننده قرار می­‌گیرد. راننده می­‌تواند این صفحه را در 5 حالت تنظیم کند.

ب ام و آی ویژن Dee

فرمان مستطیلی ب ام و آی ویژن Dee به نقاط حساس به لمس مجهز شده است، تا راننده بتواند نمایشگر مجازی را کنترل کند. شیشه­‌های جانبی این خودرو می­‌تواند با پخش تصویر، سرنشینان را از دنیای واقعی جدا کند.

ب ام و اعلام نموده که نمایشگر مجازی پیشرفته را در سال 2025 و در نخستین خودروی برقی ساخته شده براساس پلتفرم Neue Klasse، به مخاطبان عرضه خواهد کرد.

ب ام و آی ویژن Dee

ساخت محصولات آتی براساس ب ام و آی ویژن Dee

مدیران BMW قبلا گفته­‌اند که دو محصول میان‌سایز را براساس این سازه تولید خواهند کرد، بنابراین انتظار داریم که با محصولاتی مشابه ب ام و سری 3 و iX3 روبرو شویم.

در مدل‌های مذکور، چگالی باتری به میزان 20 درصد افزایش یافته درحالی‌که شعاع حرکتی و سرعت ذخیره شارژ هم به میزان 30 درصد بیشتر خواهد بود.

برای آگاهی از مشخصات دقیق ب ام و آی ویژن Dee باید تا رونمایی رسمی از آن در اواخر سال 2023 منتظر بمانیم.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران