• پلتفرم جديد تسلا

ساخت خودروهای جدید با هزینه تولید کمتر

پلتفرم جدید تسلا در راه است

8 بهمن 1401 17:00

براساس گزارش عملکرد شرکت تسلا در سه ماهه چهارم و البته تمام سال 2022، این کمپانی آمریکایی در حال طراحی یک پلتفرم جدید است که برای ساخت محصولات آینده این شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این پلتفرم در حال گذراندن مراحل طراحی است و ظاهرا در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.

خودروهای با ابعاد کوچکتر از مدل 3 و مدل Y روی این سازه تولید خواهد شد. اما نکته مهم این است که پلتفرم جدید تسلا می‌­تواند هزینه تولید را به نصف کاهش دهد.اطلاعات تکمیلی درباره پلتفرم جدید تسلا در رویداد Investor Day اعلام خواهد شد، که اول مارس 2023 برگزار می­‌شود.

فعلا از پلتفرم جدید تسلا چیزی نمی‌­دانیم، اما براساس خبرهای قبلی که در اکتبر 2022 و اوایل ژانویه 2023 انتشار یافت، خودروهای با ابعاد کوچکتر از مدل 3 و مدل Y روی این سازه تولید خواهد شد. اما نکته مهم این است که پلتفرم جدید تسلا می‌­تواند هزینه تولید را به نصف کاهش دهد.

مدیرعامل تسلا یعنی ایلان ماسک هم اعلام نموده است، که محصولات براساس پلتفرم جدید، در تیراژ بالاتر از سایر مدل‌ها تولید خواهند شد.

اگر این خبرها و اظهارنظرها را معیار قرار دهیم، می­‌توان انتظار داشت که محصول جدید تسلا، یک خودروی کوچک با قیمت در حدود 25 هزار دلار باشد و یا حتی یک خودروی بسیار اقتصادی و خودکار که در ناوگان حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار بگیرد.

البته اگر پروژه‌­هایی که شرکت تسلا از ابتدا تاکنون روی آن‌ها کار کرده را مرور کنیم، به نسل اول تسلا رودستر برمی­‌خوریم که یک خودروی روباز اسپرت برمبنای لوتوس الیزه بود و از قطعات مشترک با آن خودروی بریتانیایی بهره می‌گرفت.

پلتفرم جدید تسلا

هرچند ساخت هر دو نسل این خودرو فعلاً به نتیجه مشخصی نرسیده است، اما احتمال اشتراک محصول جدید تسلا با محصولات سایر خودروسازان را می‌­توان مردود دانست. برای کاهش 50 درصدی هزینه تولید هم احتمالاً چاره‌­ای نیست جزء ساده‌­سازی و یا حتی حذف بسیاری از فناوری­‌ها. البته افزایش تیراژ هم می‌تواند راهکار مفید دیگری باشد که ایلان ماسک هم به آن اشاره کرده است، اما باید توجه داشت که فقط با تولید در تیراژ چند میلیون دستگاه در سال می‌­توان به چنین کاهش چشمگیر در هزینه تولید دست پیدا کرد.

لازم به ذکر است که ساخت پلتفرم جدید، الزاماً به معنای طراحی خودروهای جدید نیست و تسلا هم در این مورد کاملاً سکوت کرده است. فعلاً باید منتظر ماند و دید که شرکت تسلا دقیقا چه برنامه‌‌ای دارد، اما به هرحال می­‌توان امیدوار بود که به مرور زمان، هزینه ساخت خودروهای برقی به میزان چشمگیری کاهش یابد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران