بار دیگر، بازار خودروی ژاپن تحت تاثیر خودروهای Kei قرار گرفته، خودروهایی با ابعاد بسیار کوچک که به صورت انحصاری برای این کشور طراحی شده و فقط در همانجا به فروش میرسند.
”براساس جدیدترین اطلاعاتی که توسط JATO Dynamics انتشار یافته، 1.17 میلیون دستگاه خودروی Kei در سال 2022 در ژاپن به فروش رسیده است.“براساس جدیدترین اطلاعاتی که توسط JATO Dynamics انتشار یافته، 1.17 میلیون دستگاه خودروی Kei در سال 2022 در ژاپن به فروش رسیده، که با وجود کاهش 4 درصدی نسبت به سال 2021، بازهم معادل سهم 34.1 درصدی از کل بازار خودروی این کشور است. به بیان دیگر، بیش از یک سوم خودروهای جدید که در این کشور به فروش رسیده، در رده Kei قرار میگیرد.
خودروهای Kei به لطف قیمت مناسب ،هزینههای نسبتاً ارزان نگهداری، ابعاد کوچک بدنه و مصرف سوخت اقتصادی، از محبوبیت زیادی در ژاپن برخوردار هستند. براساس قوانین دولتی، طول، عرض و ارتفاع یک خودروی Kei نباید از 3.4، 1.48 و 2 متر بیشتر باشد. حجم پیشرانه هم نباید از 660 سیسی بالاتر برود.
از بین 8 برند ژاپنی سازنده خودروی Kei دایهاتسو از سایرین موفقیت بیشتری دارد، چراکه بدون درنظر گرفتن خودروهای تجاری، 349 هزار دستگاه خودروی سواری در این رده را به فروش رسانده و سهم 30 درصدی از این بازار را به دست آورده است.
سوزوکی با فروش 336,200 دستگاه، در رتبه دوم ایستاده هرچند که نسبت به سال 2021 با کاهش 6 درصدی فروش روبرو شده است، اما هوندا با یک درصد رشد فروش، 236,200 دستگاه خودروی Kei فروخته است. نیسان، میتسوبیشی، مزدا، تویوتا و سوبارو هم در رتبه چهارم الی هشتم قرار دارند.
محبوبترین خودروی Kei در سال 2022، هوندا N-Box بوده (پرفروشترین خودروی بازار ژاپن در سال 2019) که با رشد 7 درصدی آمار فروش، 202.200 مشتری جلب کرده یعنی دو برابر دایهاتسو تانتو که در رتبه دوم قرار دارد. سوزوکی Spacia هم به دریافت رتبه سوم رضایت داده است.
اما نیسان ساکورا که پارسال و به عنوان نخستین خودروی Kei برقی وارد بازار ژاپن شده، 21.900 مشتری را جلب نموده که برای شروع، خوب به نظر میرسد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com