تویوتا آگیا - Agya - به عنوان یکی از ارزانترین خودروهای هاچبک موجود در کشورهای آسیای جنوب شرقی، با اسامی دایهاتسو آیلا و پرودوا آکسیا نیز در این منطقه عرضه شده است. البته این امر چندان بی دلیل نیست چراکه 25 درصد از سهام شرکت مالزیایی پرودوا تحت مالکیت دایهاتسو درآمده و این شرکت ژاپنی هم از سال 2016 به عنوان یکی از زیرمجموعههای تویوتا شناخته میشود.
حال همزمان با دایهاتسو آیلا و پرودوا آکسیا، سومین عضو از سه قلوهای آسیایی یعنی تویوتا آگیا - Agya - هم در نمایشگاه GJAW جاکارتا رونمایی شده است
مشخصات فنی تویوتا آگیا
تویوتا آسترا موتور، آگیا را در سه تریم G , E و GR-S عرضه خواهد کرد. البته تمام تریمها فقط به پیشرانه 1.2 لیتری تنفس طبیعی 3 سیلندر مجهز شدهاند، که از فناوریهای DOHC و VVT-I دوگانه بهرهمند شده و خروجی را به گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT خودکار انتقال میدهد.
طراحی تویوتا آگیا
برخلاف نسل اول تویوتا آگیا که در سال 2013 توسط دایهاتسو طراحی شد، وظیفه طراحی نسل دوم به پرودوا واگذار شده است، هرچند که به لطف استفاده از زیرساخت مشترک با محصولات فعلی تویوتا، هزینه طراحی به 126 میلیون دلار محدود شده است.
نسل دوم تویوتا آگیا براساس پلتفرم جهانی دایهاتسو به نام DNGA شکل گرفته و با افزایش مقاومت بدنه، کاهش شعاع گردش، سیستم تعلیق نیمه مستقل عقب و ترمزهای کاسهای همراه شده است.
ابعاد بدنه تویوتا آگیا در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 3.76، 1.665، 1.505 و 2.455 متر اعلام شده است، که در تمام بخشها به جزء ارتفاع با افزایش روبرو شده و تنها ارتفاع خودرو، 5 میلیمتر کاهش یافته است. نکته مهم اینکه فاصله کف از سطح زمین هم 20 میلیمتر کمتر از نسل قبلی خواهد بود.
نسل دوم تویوتا آگیا در عین حفظ فرم کلی بدنه، خطوط و فرمهای منحنی نسل قبلی را از دست داده و به واسطه زوایای تیز در چراغها و بسیاری اجزای دیگر، چهرهای جوانپسندتر را به نمایش گذاشته است. تویوتا آگیا GR اسپرت هم به واسطه کیت قطعات بدنه، کاهش ارتفاع و تغییر در سیستم فرمان، از مدل استاندارد متمایز میشود. برخلاف دایهاتسو، پرودوا آکسیا از نظر جزئیات ظاهری تاحدی با تویوتا اختلاف دارد.
امکانات تویوتا آگیا
تویوتا آگیا از نظر امکانات رفاهی در سطحی بالاتر از همتای خود با نشان دایهاتسو قرار گرفته است، چراکه در تریم G یا میانی، مواردی شامل چراغهای LED جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، پدالهای تعویض دنده پشت فرمان برای گیربکس اتوماتیک، نمایشگر مجزا برای سیستم تهویه، دکمههای روی فرمان و نمایشگر لمسی 7 اینچی با قابلیت Mirrorlink یا نمایش صفحه تلفن همراه روی نمایشگر را به همراه دارد.
در تریم GR-S، صندلیهای GR، تاشو برقی آینههای جانبی، نمایشگر لمسی 8 اینچی، صفحه پشت آمپر 7 اینچی، شارژر بیسیم، روکش چرم فرمان و اهرم دنده، سیستم ارتباطی T Intouch، دوربین عقب و دوربین ثبت وقایع را به همراه دارد. البته برخی از این امکانات همچون دو مورد آخر را میتوان برای تریم G هم سفارش داد.
تمام تریمهای تویوتا آگیا به کنترل پایداری VSC، دستیار شروع حرکت در سربالایی، ABD, EBD، دستیار ترمز، حسگرهای پراک، دو کیسه هوا، هشدار کمربند ردیف جلو، ایموبیلایزر، اتصالات ایزوفیکس برای صندلی کودک در ردیف عقب و حسگر هشدار محدودیت سرعت مجهز شدهاند.
برخلاف پرودوا آکسیا، در تویوتا آگیا از مواردی مثل ترمز خودکار اضطراری، خبری نیست.
قیمت تویوتا آگیا
قیمت تویوتا آگیا در اندونزی برای سه تریم G , E و GR-S به ترتیب 10.925، 11.400 و 15.400 دلار تعیین شده است.
تولید تویوتا آگیا و دایهاتسو آیلا از بهار امسال در تاسیسات تویوتا-آسترا در اندونزی آغاز خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : paultan.org