• صادرات خودروهاي چيني در سال 2022

رشد 54.4 درصدی نسبت به سال گذشته

آمار صادرات خودروهای چینی در سال 2022

9 اسفند 1401 14:57

کشور چین به لطف افزایش تعداد خودروهای برقی‌اش، به دنبال آن است که در سال جاری از کشور ژاپن، به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو، پیشی بگیرد.

کشور چین در سال 2022 تعداد 3.1 میلیون دستگاه خودرو را صادر کرده است که نسبت به سال گذشته رشد 54.4 درصدی را نشان می‌دهد.تحلیلگران صنعت در چین انتظار دارند که این کشور در سال 2030  بتواند 5.5 میلیون دستگاه خودرو صادر کند، که نیمی از آن‌ها خودروهای برقی هستند. کشور چین در سال گذشته توانست بیش‌تر از آلمان خودرو صادر کند. کشور آلمان از نظر ارزش صادرات در جهان پیشتاز است.

طبق گزارش South China Morning Post، کشور ژاپن از نظر حجم صادرات در جهان برترین است و توانسته در 11 ماهه نخست سال 2022 تعداد 3.2 میلیون دستگاه خودرو صادر کند. کشور چین در سال 2022 تعداد 3.1 میلیون دستگاه خودرو را صادر کرده است که نسبت به سال گذشته رشد 54.4 درصدی را نشان می‌دهد. این رسانه همچنین گزارش کرده است، که تحلیلگران صنعت بر این باورند که حجم صادرات ژاپن در سال 2023 تا حد زیادی ثابت باقی می‌ماند؛ درحالی که صادرات چین به واسطه خودروهای الکتریکی افزایش می‌یابد.

اکنون برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی جهان در چین حضور دارند؛ همانند کمپانی BYD که در سال گذشته تعداد 911,140 دستگاه خودرو برقی فروخت. در مقایسه کمپانی تسلا در سال گذشته تعداد 1.3 میلیون دستگاه خودرو تحویل داد. سایر خودروسازان چینی مانند نیو، Li Auto و Xpeng خودروهای برقی در چین تولید و صادر می‌کنند.

صنعت خودروسازی چین مدت‌هاست که فعالیت دارد؛ اما اخیرا به استقلال رسیده است. این به دلیل آن است که چین به سرعت صنعتی شد و صنعت خودروسازی آن با برندهای خارجی همکاری کرد. تا چند سال گذشته، تجارت در این کشور نیازمند سرمایه‌گذاری مشترک بود. به عنوان مثال، شرکت جنرال موتورز با سایک شریک شد تا محصولات شورولت، بیوک و کادیلاک را بفروشد. همچنین دانگ‌فنگ با نیسان و چانگان با مزدا شریک شدند. مشارکت‌های این چنینی سبب شد تا صنعت خودروسازی چین برای دهه‌ها به حرکت درآید. البته باید توجه داشت که تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی عمدتا بدون شریک هستند.

خودروهای الکتریکی تولید چین ممکن است آینده‌ای در کشور آمریکا نداشته باشند؛ زیرا واجد شرایط دریافت مشوق 7500 دلاری فدرال نیستند. هنوز مشخص نیست که آیا قانون کاهش تورم که سال گذشته در آمریکا تصویب شد، بر تجارت بزرگ باتری چین تاثیر دارد یا خیر. اما نکته‌ای که کاملا واضح بوده، این است که با افزایش نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی در جهان، جایگاه چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان افزایش خواهد یافت.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران