• آمار فروش فيات 2022

بیشترین تقاضا برای مدل 500

نگاهی به آمار فروش فیات در 2022

1 فروردین 1402 16:10

فیات در سال گذشته، به پرفروش‌‌ترین برند استلانتیس تبدیل شد. از زمانی که این گروه در سال ۲۰۲۱ ایجاد شد، جیپ بیش‌ترین تعداد خودرو را در آن فروخته بود.

بخش عمده فروش فیات در کشورهای برزیل و ایتالیا بوده است. این کشورها، دو بازار فروش مهم فیات محسوب می‌شوند. داده‌های جمع‌آوری شده از ۹۴ بازار جهانی، نشان می‌دهد که فیات در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱.۱۷ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده و به پرفروش‌ترین برند این گروه تبدیل شده است. این تعداد شامل خودروهای سواری و تجاری سبک می‌شود. توجه داشته باشید که این آمار شامل ۱۲۸۰۰ دستگاه آبارث نیست.

فیات در سال ۲۰۲۲ به مقام هجدهمین برند پرفروش در جهان رسید. فیات از سال ۲۰۲۱ این موقعیت را حفظ کرده، اما تسلا با فروش ۱.۳ میلیون دستگاه، به مقام هفدهم رسید. رتبه نوزدهم نیز مربوط به مزدا است که ۱.۱۲ میلیون دستگاه خودرو فروخت.

آمار فروش این خودروساز ایتالیایی، نسبت به سال ۲۰۲۱، برابر ۶.۸ درصد افت داشته است. البته این افت، نسبت به افت دو رقمی شرکت‌هایی مانند رنو، نیسان، هوندا و فولکس‌واگن، بهتر است. افت فروش فیات از افت شرکت‌هایی مانند هیوندای، کیا و فورد، بیش‌تر بوده است‌.

همان طور که انتظار می‌رفت، بخش عمده فروش فیات در کشورهای برزیل و ایتالیا بوده است. این کشورها، دو بازار فروش مهم فیات محسوب می‌شوند. مجموع فروش در این دو کشور به ۶۵۱ هزار دستگاه و معادل ۵۶ درصد کل فروش می‌رسد.

این درصد، مشابه فروش سایر برندها در بازارهای مهمشان است. برای مثال، ۵۸ درصد از فروش فولکس‌واگن مربوط به چین و آلمان بوده است‌. کشور چین، ۴۷ درصد از کل فروش جهانی را به خود اختصاص داده است. ۵۷ درصد فروش فورد نیز در چین و آمریکا بوده است.

حضور پررنگ فیات در برزیل، منبع اصلی فروش و بهترین موقعیت برای تست و بررسی سگمنت‌های جدید است. فیات فست‌بک جدید، یک نمونه در این باره است. عموم مردم برزیل در این زمینه پاسخ مثبت می‌دهند و فیات تصویری خوب در بین آن‌ها دارد. در سال گذشته ۴۳۰ هزار دستگاه فیات در این کشور فروخته شده است.

شرایط برند در ایتالیا کمی پیچیده‌تر است. سبد محصولات فیات کمی محدودتر بوده و شامل پنج مدل و دو ون جدید است. آخرین باری که فیات مدل جدید را ارائه کرده، به سه سال پیش بازمی‌گردد که نسخه الکتریکی فیات 500 بوده است‌.

ثبت‌نام‌ها نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸ درصد کاهش یافته و علت اصلی آن علاقه نداشتن ایتالیایی‌ها به خودروهای برقی است. فروش مدل ۵۰۰ برابر ۲۴ درصد افت داشته است. مدل‌های 500X و Tipo به ترتیب 31 و ۲۴ درصد افت داشته‌اند.

فیات ۵۰۰ همچنان محبوب‌ترین مدل فیات است. اگرچه فروش اصلی آن مربوط به نسخه احتراقی (که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد) است، اما همچنان موردعلاقه بسیاری از مشتریان اروپایی محسوب می‌شود‌.

فروش این محصول در سال گذشته، به ویژه در اروپا، ۵ درصد افزایش یافت و به عدد ۱۸۰ هزار دستگاه رسید. بازارهای اصلی آن شامل ایتالیا، آلمان، انگلیس، فرانسه و اسپانیا بود. نسخه الکتریکی فیات ۵۰۰، ۳۸ درصد فروش جهانی فیات را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است.

بخش ایتالیایی فیات، مدل پاندا را در رتبه دوم مدل‌های محبوب در سال گذشته قرار داده است. با توجه به داده‌ها، این مدل کاهش ۱ درصدی فروش را نسبت به سال ۲۰۲۱ تجربه کرده و ۱۳۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه از آن فروخته شده است. ایتالیا ۸۴ درصد تقاضای این محصول را تشکیل می‌دهد. درواقع بازار اصلی مدل پاندا، ایتالیاست.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران