در راستای دستیابی به هدف به صفر رساندن تعداد تلفات راکبان موتورسیکلت در سال 2050، جزئیات بیشتری درباره سامانه پیشرفته دستیار پایداری موتورسیکلت (AMSAS) توسط یاماها اعلام شده است.
به عنوان بخشی از دو فلسفه Jin-Ki Kanno و Jin-Ki Anzen که موتورسیکلت را به مثابه موجود زنده درنظر گرفته و همچنین بر ارتباط تنگاتنگ انسان و ماشین تمرکز دارد، یاماها قصد دارد امکان بروز تصادف برای مشتریان خود را به صفر برساند.
”سامانه AMSAS که پارسال به طور مختصر رونمایی شد، با کنترل نیروهای وارد بر موتورسیکلت و فرمان در شروع حرکت یا سرعتهای پایین، پایداری آن را تامین میکند.“سامانه AMSAS که پارسال به طور مختصر رونمایی شد، با کنترل نیروهای وارد بر موتورسیکلت و فرمان در شروع حرکت یا سرعتهای پایین، پایداری آن را تامین میکند. این امر به یاری عملگرهای مکانیکی که روی چرخ جلو و دسته موتور نصب شده، محقق میشود. عملگر مکانیکی یا اکتواتور، نوعی موتور است که با شیرهای کنترل، تنظیم میگردد. نیروی لازم جهت باز و بسته کردن شیر و قراردادن آن در موقعیت مطلوب، متناسب با سیگنال ارسالی از طرف کنترلر تامین خواهد شد.
یک دستگاه یاماها R25 به عنوان بستر آزمایشی برای نمونه اولیه AMSAS مورد استفاده قرار گرفته است، که عملگرهای مکانیکی و دستگاه سنجش لَختی (IMU) را نیز به همراه دارد.
بنابر اعلام آقای آکیتوشی سوزوکی که مدیریت پروژه AMSAS را برعهده دارد، پایداری موتورسیکلت در هنگام شروع به حرکت یا توقف، توسط عملگر مکانیکی روی چرخ جلو تامین میشود. از این نقطه تا سرعت 5 کیلومتر برساعت، وظیفه برعهده عملگر روی دسته فرمان خواهد بود.
آقای سوزوکی از تلاش برای کوچکسازی ابعاد قطعات این سامانه خبر داده است، تا بتوان آن را روی سایر وسایل نقلیه کوچک همچون دوچرخهها نیز نصب کرد.
پروژه AMSAS فعلاً در حال گذراندن مراحل اولیه تست و بررسی است. با تکامل این پروژه میتوان انتظار داشت که قابلیت کنترل پایداری در سرعتهای بالاتر و جلوگیری از سقوط راکب هم به آن اضافه شود.
فناوری AMSAS را میتوان در ادامه پژوهشهای مهندسان یاماها برای ساخت سامانههای دستیار راکب موتورسیکلت دانست، که قبلا در محصولاتی همچون Tracer 9 GT+ با سامانه ترمز راداری مشاهده کردهایم.
جدیدترین اخبار موتورسیکلت و قیمت روز موتور سیکلت را در باما دنبال کنید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : paultan.org