• تيم فرمول دانشجويي رهام
  • تيم فرمول دانشجويي رهام
  • تيم فرمول دانشجويي رهام
  • تيم فرمول دانشجويي رهام
  • تيم فرمول دانشجويي رهام
  • تيم فرمول دانشجويي رهام
  • تيم فرمول دانشجويي رهام
  • تيم فرمول دانشجويي رهام
  • تيم فرمول دانشجويي رهام
  • تيم فرمول دانشجويي رهام

تلاش جوانان ایرانی برای افتخارآفرینی بین‌المللی

معرفی تیم فرمول دانشجویی رهام

29 خرداد 1402 16:59

روز گذشته ، 28 خرداد 1402، تیم «رهام» با اراده‌ای قوی راهی ایتالیا شد. این خودروی مسابقه نتیجه دو سال پژوهش تیمی 12 نفره از دانشجویان دانشگاه فردوسی بود، که عازم مسابقات فرمولا SAE شدند. پیش از هرچیز بهتر است توضیحات مختصری درباره این رقابت‌ها داشته باشیم:

  • شرکت در این مسابقات منحصرا برای دانشجویان است و هیچ تیم حرفه‌ای در این مسابقات حضور ندارد.
  • این رقابت‌ها توسط بنیاد SAE مخفف «جامعه مهندسان خودروساز» به منظور پرورش و استعدادیابی دانشجویانی آماده با چالش‌های طراحی و ساخت خودرو ایجاد شده است.
  • اشکال خودروها همگی به صورت چرخ-باز بوده و محدودیت‌های دقیقی برای طراحی وزن و ... غیره وجود دارد.
  • در این مسابقات تیم‌هایی از سمت خودروسازان برجسته مانند پورشه و اسپانسرهایی مثل ردبول هم حضور دارند، اما همانطور که اشاره شد همه تیم (حتی راننده) از میان دانشجویان برگزیده می‌شوند.

این مسابقات در دو سطح 1 و 3 برگزار می‌شود و پیش از آن تست ورودی انجام می‌گیرد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • بازرسی فنی: تطبیق خودرو با استانداردهای دفترچه قوانین مسابقات
  • تست شیب: قرار دادن خودرو در شیب عرضی 60 درجه برای تست چسبندگی و عدم نشتی مایعات
  • تست ترمز
  • تست صدای اگزوز

خودروی «رهام» توانسته از مرحله مقدماتی عبور کند و در ادامه اجازه حصور در سطح 1 و 3 را خواهد داشت.

سطح 3- استاتیک:

  • طراحی مهندسی - 150 امتیاز: بررسی دانش فنی و درک تیم نسبت به طراحی انجام شده
  • طرح تجاری - 75 امتیاز: شما باید برای طراحی خودرویی مسابقه‌ای هم توجیه اقتصادی داشته باشید
  • گزارش هزینه‌ها - 100 امتیاز: فرآیند ساخت و خرید تک تک قطعات به همراه هزینه‌ها باید مشخص باشد

سطح 1 – دینامیک:

  • تست شتاب – 100 امتیاز
  • تست اسکید پد – 75 امتیاز
  • تست اتوکراس – 125 امتیاز
  • تست استقامت – 275 امتیاز: طی کردن مسیر طولانی بدون خرابی یا اتمام سوخت
  • تست مصرف سوخت – 100 امتیاز: مقدار سوخت مصرفی در تست استقامت محاسبه می‌شود.

خودروهای شرکت‌کننده به سه دسته احتراق داخلی، الکتریکی و خودران تقسیم می‌شوند که رهام بچه‌های دانشگاه فردوسی در دسته احتراق داخلی است.

تیم فرمول دانشجویی رهام

اطلاعات بیشتر درباره رهام

رهام خودرویی مسابقه‌ای با وزن 285 کیلوگرم است، که به پیشرانه‌ای 600 سی‌سی از شرکت سوزوکی مجهز شده است. سازندگان رهام برای کاهش وزن و افزایش استقامت هیچ خساستی به خرج نداده‌اند و در قسمت بدنه و شاسی از فیبر کربن و آلومینیوم سری 70 استفاده کرده‌اند. رهام پَروزن به لطف پیشرانه RE-MAP شده (تغییر در کنترل نسبت‌های سوخت به هوا توسط FORCE ECU) 67 اسب بخار توان و 51 نیوتن‌متر گشتاور دارد و با وجود تست با تایرهای معمولی برروی آسفالت نامناسب شتاب صفر تا 100 کیلومتری برابر با 5.2 ثانیه را ثبت کرده است. حداکثر سرعت در مسابقات فرمولا SAE به حدود 110 کیلومتر برساعت می‌رسد، اما تخمین می‌رود بتوان با رهام به حداکثر سرعت 170 کیلومتر برساعت دست یافت.

ما اگر اهل گلایه بودیم، اینجا نبودیم

خودروی "رهام" تنها خودروی ایرانی راه یافته به مسابقات فرمولا SAE نبوده، اما آخرین بار که «سورنا» از دانشگاه فردوسی مشهد به این رقابت‌ها راه یافت سال 2018 بود. محمد حسین ابریشمی سرپرست تیم دانشجویی از این عدم حضور طولانی این طور یاد کرد : «دانشجویانی که آخرین بار برروی پروژه مشابه فعالیت کرده‌اند، تاکنون از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند و ما مسیر طراحی را از ابتدا آغاز کردیم.»  ابریشمی یکی از راه‌های پیشرفت در چنین پروژه‌هایی را انتقال تجربه به دانشجویان تازه‌نفس می‌داند، اما مشخصا به دلیل کمبود حمایت‌ها مشخص نیست تا ظهور تیم بااراده‌ای مثل تیم رهام باید تا چند دوره تحصیلی بعد منتظر بمانیم. سرپرست تیم بیان کرد که این پروژه بدون هیچ چشم داشت و انتظار از کسی کلید خورده و کسانی که از روی علاقه به این پروژه کمکی کرده‌اند دغدغه سرمایه انسانی را به دوش می‌کشیدند. در ادامه سرپرست تیم رهام این اتفاق را پیامی به مسئولینی می‌دانست که نه تنها اقدام به حمایت نکردند و بعضا اقدام به تخریب انگیزه تیم کرده‌اند.

تیم فرمول دانشجویی رهام

به عقیده محمد قربانی، سرپرست اقتصادی تیم رهام، فعالیت‌های تشکل‌های با انگیزه دانشجویی با حضور مدیرانی در حوزه استارت-آپ و کارآفرینان  نوآور و ماهر در شرکت داری، برندینگ و ماکتینگ و مسلط به کار تیمی، حل مساله، خلاقیت و تفکر نقادانه به نتیجه می‌رسد. از دید قربانی  تمامی خصوصیات نامبرده در تشکل‌های دانشجویی به دانشجویان آموخته می‌شود. به طور مثال دانشجو برای جذب سرمایه برای پروژه ای که نزدیک به 2 میلیارد هزینه دارد و دانشگاه تنها 20 میلیون تومان به آن اختصاص داده است، فن بیان و مذاکره را به خوبی یاد خواهد گرفت. محمد قربانی خلا سرمایه انسانی کشور را در گرو نادیده گرفتن تمامی این نیروهای بالقوه می‌دید و به حق کمبود افراد شایسته برای انتصاب در جایگاه‌های مرتفعی مانند وزارت و معاونت را فقر سرمایه انسانی در کشور دانست.

حامیان روهام

تیم فنی FUM RACING سازنده رهام در سایت خود حامیان را به این شکل معرفی کرده

  • دانشگاه فردوسی مشهد
  •  بنیاد فرهنگی مصلی نژاد
  •  فرافن توس 
  •  تاپ فیول موتور اسپرت
  •  شرکت کامیار گستر خاورمیانه 

همچنین سرپرست تیم تشکر ویژه ای از استادان میرآبادی و فیروزی و آقای مسیح فرزانه برای حمایت‌هایشان از این پروژه داشت.

اعضای تیم

  • محمدحسین ابریشمی – سرپرست
  • سینا احمدآبادی – شاسی و مدلسازی
  • امیررضا ضیایی – سیستم ترمز
  • حسین علیزاده – سیستم فرمان
  • امین محمدنیا – مانیفولد هوا
  • آرمین شهرستانی – بدنه و صندلی
  • سجاد فلاح – بدنه و صندلی
  • جواد ایزدی – گروه موتور
  • محمد سالارنیا – گروه موتور

گروه ناظر و مشاوره

  • دکتر حمید معین فرد – ناظر پروژه
  • دکتر فرهان کلاهان – استاد راهنما
  • مهندس رضا مختاری – مشاور علمی
  • مهندس وحید تهرانی – مشاور فنی

مسابقات فرمول دانشجویی و رویکرد جهانی به آن

مسابقات فرمول دانشجویی، بزرگترین مسابقات دانشجویی در سطح دنیاست که سال 1979 در کشور آمریکا افتتاح شد و امروزه در 14 کشور دنیا برگزار می‌شود. هر ساله بیش از 700 دانشگاه از پنج قاره دنیا تیم دانشجویی خود را به این مسابقات اعزام کرده و توانایی‌های فنی و مهندسی خود را به رخ همدیگر می‌کشانند. برگزارکنندگان مسابقات نیز انجمن مهندسان خودرو آمریکا (SAE) و غول‌های خودروسازی دنیا هستند.

ایده این مسابقات طراحی و ساخت یک خودرو مسابقه‌ای در سبک فرمول است که توسط یک تیم تمام دانشجویی و در چهارچوب ضوابط مسابقات انجام می‌شود. تیم‌های دانشجویی باید برای شرکت در این مسابقات، خودرویی را مطابق با قوانین مشخص، از پایه طراحی کنند و بسازند. هر خودرو در آیتم‌های مختلف مورد قضاوت داوران قرار می‌گیرد و با توجه به عملکرد در هر آیتم، امتیاز کلی خودرو محاسبه می‌شود.

با توجه به موضوع پر اهمیت این روزها که کمبود منابع انسانی متخصص در کشور ما و حتی سایر کشورهای جهان است، طراحی رویدادها و یا اصلاح روش‌های آموزشی به ویژه در مدارس و دانشگاه ها می‌تواند زمینه‌ساز رشد منابع انسانی متخصص برای آینده ای نزدیک باشد. مشکلی که شرکت‌های بزرگی مثل فورد، تویوتا، مرسدس بنز، هوندا، جنرال موتورز و ... سال‌ها قبل برای حل آن رویداد تمام مهندسی به نام مسابقات فرمول دانشجویی را ارائه دادند.

تیم فرمول دانشجویی رهام، به عنوان تنها سنگردار کشور ایران در این مسابقات، از تیر ماه 1400 فعالیت خود را آغاز نموده و علی رغم تمام دشواری‌های موجود، موفق به ساخت خودرویی کاملا منطبق با قوانین و استانداردهای مسابقات شده است. پس از تجربه موفق تیم‌های کاسپین (مسابقات 2014 روسیه) و سورنا (مسابقات 2018 ایتالیا)، تیم رهام، به عنوان سومین تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، در مسابقات 2023 کشور ایتالیا پذیرفته شده و در تاریخ 21 تا 25 تیر ماه در آن شرکت خواهد نمود.

تیم فرمول دانشجویی رهام

در سراسر دنیا شرکت‌های بزرگ خودروسازی مهم‌ترین حامیان تیم‌های دانشجویی برای شرکت در این مسابقات هستند. به عنوان مثال شرکت بنز اسپانسر اصلی همه تیم‌های دانشجویی دانشگاه مونیخ است که قصد حضور در این مسابقات را در سال‌های گذشته داشته‌اند. در کشور ما متأسفانه خودروساز‌ها به دلیل شرایطی که در آن فعالیت می‌کنند، تمایلی برای رفتن به سمت فناوری‌های جدید در ساخت خودرو و حمایت از فعالیت‌های این‌گونه را ندارند.

با توجه به این‌که مدت زمان اندکی تا انتهای این مسیر 2 ساله وجود دارد و این تیم هنوز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند

علی رغم جلسات متعدد مسئولان تیم رهام با گروه‌های خودرویی در کشور، هیچکدام از آن‌ها به حضور در این عرصه علاقه‌ای نشان ندادند، اما این تیم با اتکا به توان و دانش تخصصی خود به دنبال افتخارآفرینی دوباره و ارائه طرح‌های پیشنهادی برای بهبود صنعت خودرو سازی کشور عزیزمان ایران است. به امید روزی که دانشجوی ایرانی به خودباوری از سمت خود و درک این خودباوری از سمت مسئولین کشور برسد.

سابقه حضور ایران در مسابقات

تا به حال تیم‌های زیر از ایران در مسابقات فرمول دانشجویی حضور پیدا کرده‌اند:

  1. تیم دانشگاه صنعتی اصفهان – مسابقات کلاس ۳ انگلستان سال ۲۰۰۹
  2. تیم دانشگاه علم و صنعت اراک – مسابقات کلاس ۱ استرالیا سال ۲۰۰۹
  3. تیم دانشگاه صنعتی اصفهان – مسابقات کلاس ۱ آلمان سال ۲۰۱۰
  4. تیم دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز «سورانا» – مسابقات کلاس ۱ ایتالیا سال ۲۰۱۱
  5. تیم دانشگاه فردوسی مشهد «کاسپین» – مسابقات کلاس ۳ روسیه سال ۲۰۱۳
  6. تیم دانشگاه فردوسی مشهد «سورنا» – مسابقات کلاس ۱ ایتالیا سال ۲۰۱۸

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

نویسنده : سیاوش رضایی

منبع : باما

دیدگاه کاربران