• اخبار گراني روغن موتور

گرانی روغن موتور غیرقانونی است

اخبار گرانی روغن موتور در سال 1402

20 دی 1402 12:07

گرانی روغن موتور غیرقانونی است

دی 1402: طبق اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، هرگونه افزایش قیمت روغن موتور بدون اخذ مصوبات لازم غیرقانونی و از مصادیق بارز گرانفروشی بوده و در صورت افزایش قیمت با واحدهای متخلف برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

اخیرا اخباری مبنی بر موافقت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت روغن موتور منتشر شده بود که سازمان در این باره توضیح داده  از آن‌جایی که روغن موتور بنزینی و گازوئیلی از جمله اقلام مشمول قیمت گذاری تثبیتی بوده و هرگونه تغییر قیمت آن در صورت تصویب کارگروه و ستاد تنظیم بازار عملیاتی می‌شود، تاکنون هیچگونه مصوبه‌ای از ناحیه متولیان امر در این خصوص ابلاغ نشده و اصولاً این سازمان و سایر دستگاه‌های ذیربط پیش از تصویب، هیچگونه جایگاهی مبنی بر موافقت با افزایش قیمت ندارند.

بدیهی  است فرایند تولید و عرضه و میزان آن به صورت ویژه مورد رصد و پایش قرار گرفته و با هرگونه کاهش یا توقف عرضه و دپوی محصول بر اساس قوانین موجود برخورد تعزیری خواهد شد. کلیه واحدهای تولیدی و توزیعی مکلفند بدون وقفه نسبت به تولید و عرضه این محصول اقدام کنند هموطنان می‌توانند در صورت گران فروشی و دپوی محصول و عدم عرضه مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش کنند.

ممنوعیت افزایش قیمت روغن موتور بدون مجوز

دی 1402: اخیرا خبرهایی منتشر شده که طبق آن‌ها، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مجوز افزایش قیمت روغن موتور را به میزان ۲۶ درصد صادر کرده است.

اما اکنون روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، خبر موافقت سازمان  با افزایش قیمت روغن  را تکذیب کرده و توضیحاتی ارائه داده است. سازمان  تاکید کرده که هرگونه افزایش قیمت بدون اخذ مصوبات لازم، غیرقانونی و از مصادیق بارز گرانفروشی بوده و در صورت افزایش قیمت با واحدهای متخلف برخورد جدی صورت خواهد گرفت و کلیه واحدهای تولیدی مکلفند بدون وقفه و مطابق رویه قبل نسبت به عرضه مکفی روغن در بازار اقدام نمایند.

بدیهی  است فرایند تولید و عرضه و میزان آن به صورت ویژه مورد رصد و پایش قرار گرفته و با هرگونه کاهش یا توقف عرضه و دپوی محصول بر اساس قوانین موجود برخورد تعزیری خواهد شد کلیه واحدهای تولیدی و توزیعی مکلفند بدون وقفه نسبت به تولید و عرضه این محصول اقدام نمایند. مردم نیز می توانند در صورت گران فروشی و دپوی محصول و عدم عرضه مراتب را از طریق سامانه 124 گزارش نمایند.

تکذیب شایعه افزایش قیمت روغن موتور

خرداد 1402: محمدجواد نظرزاده، مدیرکل دفتر خدمات آماد و توزیع وزارت صمت، درباره بازار روغن موتور توضیح داد در حال حاضر به هیچ وجه عرضه روغن موتور مشکلی ندارد. باید توجه شود که هر ساله تقریباً 1.5 برابر نیاز بازار، روغن موتور عرضه می‌شود.  در برخی از بازارها قیمت نسبت به قیمت مصوب، کمی بالاتر است و نمی‌توان گفت همه فروشندگان با قیمت مصوب، اقدام به فروش روغن موتور می‌کنند. تمام تلاش ما این است که اوضاع را سامان دهیم. وی از مردم درخواست کرد هر خریدی که از هر فروشگاهی انجام می‌دهند حتماً فاکتور دریافت کنند.

وی افزود روغن موتور جز محصولاتی است که خارج از کشور گران‌تر از داخل کشور است. قصد گران کردن این کالا را نداریم زیرا وقتی تولید با ریال انجام می‌شود توزیع هم باید بر اساس ریال باشد. بنابراین برای جلوگیری از هر گونه تخلف باید نظارت را افزایش دهیم.

آقای نظرزاده گفت سامانه‌های اطلاعاتی توسط وزارت صمت ذیل سامانه جامع تجارت برای شفاف سازی بخش مربوط به روغن موتور ایجاد شده و زیرساخت تهیه شده است؛ بر همین اساس تولیدکنندگان چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی باید وارد این سامانه‌ها شوند. در عین حال هم اکنون آنچه مهم است بحث همکاری مردم است. زیرا برای نظارت بر وضعیت بازار و قیمت‌ها نیاز به اطلاعات داریم. در واقع اگر می‌خواهیم از گران‌فروشی جلوگیری کنیم نیاز به لوازمی دارد و گام نخست این است که اطلاعات در سامانه ثبت شود. یک تعویض روغنی برای اینکه شفاف عمل کند باید اعلام کند که روغن موتور را چگونه و با چه قیمتی و به چه کسی فروخته است.

وی افزود برخی از مردم می‌گویند برای گرفتن یک روغن موتور چرا باید اطلاعات کارت ماشین را به فروشنده ارائه دهم؟ همین مساله باعث شده که کمی در این حوزه روند به کندی پیش رود. مردم باید بدانند که برای افزایش نظارت به ویژه در حوزه قیمت‌ها نمی‌توان کار را به صورت دستی جلو برد و اقدامات مربوطه باید در قالب سامانه انجام شود. متأسفانه وقتی یک فروشنده در سامانه‌های شفاف وزارت صمت کار می‌کند و باید اطلاعات را در سامانه وارد کند، باعث می‌شود که بعضی از مشتریان خود را از دست بدهد یا با عدم اقبال بعضی از مردم مواجه شود. همین مساله موجب شده که کار نظارت بر قیمت‌ها سخت پیش رود.

آقای نظرزاده اشاره کرد در حال حاضر حدود 300 فروشنده روغن موتور با سامانه وزارت صمت کار می‌کنند و به صورت مستقیم تحت نظارت هستند. در این فروشگاه‌های تعویض روغنی قیمت‌ها بر اساس قیمت مصوب است زیرا بر عملکردها و نحوه فروش و قیمت‌ها نظارت می‌شود. توسعه این کار منوط به این است که افکار عمومی با آن همراهی کند.

افزایش 35 درصدی قیمت روغن در بازار

مرداد 1401: علیرضا نیک‌آئیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران، در واکنش به افزایش ناگهانی قیمت روغن موتور در بازار، می‌گوید بعد از آنکه کارخانجات نتوانستند مجوز افزایش قیمت را بگیرند، عرضه را کاهش داده‌اند و همین موضوع باعث افزایش 35 درصدی قیمت روغن موتور در سطح بازار شده است. وی همچنین از فروش اجباری برخی کالاها توسط کارخانجات نیز انتقاد کرده و گفته بعضی شرکت‌ها، مصرف‌کننده را مجبور می‌کنند که در کنار روغن موتور، واسکازین یا ضدیخ را هم خریداری کنند در صورتیکه چنین چیزیف خلاف قانون بوده و ممنوع است.

آقای نیک‌آئین همچنین هشدار داده که با ادامه روند عدم تامین توسط کارخانجات، روغن‌های تقلبی به وفور در بازار افزایش پیدا کرده‌اند که به دلیل تفاوت قیمت‌شان با روغن اصلی، مصرف‌کنندگان به آنها روی می‌آورند در صورتیکه استفاده از روغن موتور تقلبی، می‌تواند صدمات جدی به خودروها وارد کند.

اعلام قیمت مصوب روغن موتور در سامانه 124

خرداد 1401: سازمان حمایت در اواخر بهار 1401، مجوز افزایش 25 درصدی قیمت محصولات روانکار، از جمله قیمت روغن موتور را به انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی کشور داده است. بالارفتن هزینه‌های تولید مانند قیمت لوبکات، نرخ ارز، قیمت مواد افزودنی و قیمت مواد اولیه وارداتی، از جمله دلایل افزایش قیمت روغن موتور اعلام شده‌اند.

بیگ‌زاده؛ رئیس سازمان حمایت

البته تولید کنندگان خواهان افزایش قیمت بیش‌تری بودند ولی سازمان حمایت تنها با 25% آن موافقت کرده است. علی‌رغم افزایش رسمی قیمت روغن موتور، اما در بازار هنوز هم قیمت‌های عجیب و غریبی شنیده می‌شود!

آقای بیگ‌زاده، رئیس سازمان حمایت، می‌گوید قیمت انواع روغن موتور در سامانه 124 درج شده و اگر واحدهای تولیدی با قیمتی بیشتر از قیمت‌های اعلام‌شده اقدام به فروش روغن موتور کنند، تخلف کرده‌اند.

الزامی شدن ثبت قیمت روغن در سامانه جامع تجارت

دی 1400: طبق مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار که توسط هیئت وزیران به امضا رسیده است، انواع روغن موتورهای بنزینی و دیزلی، مشمول قیمتگذاری شده‌اند. البته باید این نکته را یادآوری کرد که در گذشته نیز، روغن موتور دارای قیمت مصوب بود اما به دلیل وجود روغن‌های متفرقه، قیمت‌ها کارشناسی و واقعی نبودند. طبق این قانون جدید، تمامی تولیدکنندگان روغن موتور باید قیمت محصولات‌شان را در سامانه جامع تجارت، درج کنند. یکی از بزرگترین مزیت‌های این روش، کاهش خرید و فروش روغن موتور تقلبی در بازار خواهد بود.

علاوه‌بر درج قیمت در سامانه جامع، وزارت صمت همچنین از چهار شرکت بزرگ تولیدکننده روغن موتور در ایران، خواسته تا در یک طرح آزمایشی، فروش محصولات‌شان را فقط از طریق سامانه جامع انجام دهند. در این روش، نمایندگی‌ها و فروشندگانی که دارای پروانه کسب هستند و کد استعلام در سامانه جامع تجارت دارند، می‌توانند برای خرید روغن موتور با نرخ مصوب، اقدام کنند. بدیهی است هرگونه خرید و فروش روغن موتور در خارج از این سامانه، غیرقانونی تلقی می‌شود.

افزایش قیمت روغن موتور در سال 1401

مرداد 1400: درحالیکه به مدت دو سال، قیمت انواع روغن موتور ثابت مانده بود اما اواسط پاییز 1399 بود که با مجوز سازمان حمایت، قیمت روغن موتور بنزینی 40% و قیمت روغن موتور دیزلی نیز 50% افزایش یافت. ولی حالا که هشت ماه از آن تاریخ گذشته، روغن‌سازان همچنان درحال زیان‌دهی هستند و به همین دلیل نیز سازمان حمایت، برای دومین‌بار در یکسال اخیر، مجوز افزایش قیمت‌ها را برای روانکارهای موتوری صادر کرده است.

آقای سعادتی‌نژاد (رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران) گفته که درخواست تولیدکنندگان مبنی بر افزایش قیمت‌ها در حدود 72 تا 82 درصد بود اما بعد از بررسی سازمان حمایت، مجوز افزایش 41 درصدی قیمت‌ها را صادر کرده‌اند که از تاریخ 4 مردادماه 1400 اعمال می‌شود.

نحوه شکایت از گران فروشی روغن موتور

آذر 1399: آقای اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران، با اشاره به صدور مجوز افزایش قیمت روغن موتور که توسط ستاد تنظیم بازار و در اواسط آبانماه 99 ابلاغ شد، گفته که فروشندگان روغن موتور اگر با قیمت بالاتری اقدام به فروش کنند، جریمه می‌شوند و در صورت تکرار نیز امکان پلمپ برای آنها وجود دارد.

آقای اسفنانی همچنین از شهروندان خواسته تا در صورت مشاهده گران‌فروشی روغن موتور، از طریق سامانه تلفنی 135 متعلق به سازمان تعزیرات یا از طریق سامانه تلفنی 124 متعلق به وزارت صمت، تماس بگیرند و شکایت خود را ثبت کنند.


اخبار روغن موتور در ایران

تازه‌ترین خبرهای روغن موتور در بازار کشورمان، شامل افزایش قیمت روغن موتور، نحوه تعویض روغن موتور، راهنمای خرید روغن موتور، نحوه تشخیص روغن‌های تقلبی، تفاوت نوع روغن موتور در فصل‌های مختلف سال، چگونگی چک‌کردن سطح روغن موتور و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

همچنین اگر شما هم مالک یکی از محصولات ایران خودرو و سایپا هستید، احتمالا خواندن مقالات زیر نیز برای‌تان جالب خواهد بود:

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران