• تويوتا پريوس لمان سنتنيال GR اديشن
  • تويوتا پريوس لمان سنتنيال GR اديشن
  • تويوتا پريوس لمان سنتنيال GR اديشن
  • تويوتا پريوس لمان سنتنيال GR اديشن
  • تويوتا پريوس لمان سنتنيال GR اديشن
  • تويوتا پريوس لمان سنتنيال GR اديشن

اولین حضور در پیست

معرفی تویوتا GR پریوس

8 دی 1402 11:00

اولین حضور در پیست

شرکت تویوتا، پریوس جدید را به یک خودرو مسابقه تبدیل کرده است. این شرکت نسخه اسپرت GRMN را در ماه ژوئن معرفی کرده بود. اکنون خودرو مسابقه‌ای کامل معرفی شده است. این خودرو در مسابقه استقامت ۱۰ ساعته تایلند شرکت کرده است.

ظاهر این پریوس ظاهر مناسبی برای یک خودرو مسابقه‌ای دارد. این پریوس، یک اسپلیتر جلو بزرگ‌تر، بالچه‌های کوچک کناری و بال عقب بزرگ دارد. رینگ‌های ۱۰ پره و دیسک‌های ترمز شکاف‌دار برای آن درنظر گرفته شده است. آن طور که به نظر می‌رسد، ارتفاع خودرو نیز کمی پایین‌تر آمده است‌.

تویوتا هنوز اطلاعات دقیقی را درباره پیشرانه این خودرو مسابقه‌ای ارائه نداده است. این موتور اصلاح شده، با سوخت کربن خنثی کار می‌کند و قدرت بیش‌تری نسبت به نسخه استاندارد دارد. برای سیستم هیبریدی آن نیز یک باتری با ظرفیت بالاتر تعبیه شده است. سیستم خنک‌کاری آن نیز اصلاح شده است.

تویوتا پریوس لمان سنتنیال GR ادیشن

پریوس مسابقه‌ای، جایگاه ۱۱ام  را از میان ۶۳ شرکت‌کننده کسب کرد و ۲۱ دور عقب‌تر از برنده بود. هنوز مشخص نیست که تویوتا قصد دارد این خودرو را وارد مسابقات کند یا این که فقط برای یک بار بوده است.

این پریوس مسابقه‌ای، با چند خودرو مسابقه‌ای دیگر در  اتوسالن توکیو، از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ ژانویه، نمایش داده خواهد شد. این خودروها از مسابقاتی مانند رالی جهانی، استقامت، سوپر GT و ... خواهند بود.

تویوتا قبلا با پریوس در  سری  مسابقات سوپر GT ژاپن مسابقه داده است که موتور  V8 داشته است.

تویوتا پریوس لمان سنتنیال GR ادیشن

مدتی پس از معرفی نسل پنجم تویوتا پریوس، وقت آن رسیده که چهره‌­ای متفاوت از این خودروی کم مصرف را مشاهده کنیم. وظیفه نمایش روی دیگر سکه بر عهده تیم گازو ریسینگ (Gazoo Racing) قرار گرفته، که در سال‌های اخیر به واسطه ارائه نسخه اسپرت از محصولات تویوتا شناخته شده است.

این خودرو با نام کامل پریوس 24h لمان سنتنیال GR ادیشن و در آستانه یکصدمین سالگرد تولد پیست دلا سارته معرفی می­‌شود. اما چه ارتباطی بین تویوتا پریوس و مسابقات 24 ساعته لمان وجود دارد؟

حقیقت این است که گازو ریسینگ در طول سال‌های اخیر، از پریوس به عنوان بستری برای توسعه فناوری هیبرید در خودروهای مسابقه­‌ای استفاده کرده، که به ساخت مدل‌های مسابقه‌­ای TS030 , TS040 , TS050 و GR010 منجر شده است.

به لطف اجزایی نظیر سپر جلو، شبکه لانه زنبوری در پایین سپر به همراه زیرسپری، رکاب‌های جانبی، گلگیرهای برآمده، باله بزرگ و دیفیوزر عقب، مشخصه‌های آیرودینامیک بدنه پریوس 24h لمان سنتنیال GR ادیشن بهتر است. کاپوت فیبرکربنی و چراغ‌های LED جلو برگرفته از GR010 هیبرید را نیز نباید از قلم انداخت.

رینگ‌های سفارشی RAYS با ابعاد 18 اینچ، در تایرهای 235/50 پایلوت اسپرت 4S ساخت میشلن پیچیده شده است. براساس اعلام تویوتا، سیستم تعلیق GR پریوس هم مورد بازنگری قرار گرفته است.

پریوس 24h لمان سنتنیال GR ادیشن همراه با مزدا MX-30 R-EV در مسابقات لمان 2023 حاضر خواهد شد. پس از 5 پیروزی متوالی در سال‌های 2018 تا 2022، تویوتا به کسب ششمین پیروزی در سال 2023 هم امیدوار است.

تویوتا پریوس لمان سنتنیال GR ادیشن

هرچند مدیرعامل تویوتا از افزایش تنوع محصولات GR خبر داده است، اما نمی‌­توان از احتمال عرضه نسخه شهری GR پریوس اطمینان داشت.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران