• تويوتا GR LH2 Racing

با سوخت هیدروژن در مسابقات استقامت

معرفی تویوتا GR LH2 Racing

18 تیر 1404 18:00

تویوتا از سال 1985 تاکنون در مسابقات لمان حضور دارد. نخستین پیروزی این برند ژاپنی کمی دیر و در سال 2018 به دست آمد، ولی راه را برای موفقیت‌های متوالی در سال‌های 2019 تا 2022، هموار کرد. تویوتا در مسابقات لمان 2023 و 2024 و با GR010 هیبرید به رتبه دوم دست یافت.

امسال تویوتا علاوه بر دو دستگاه GR010 به رنگ‌های مشکی و قرمز، کانسپت GR LH2 Racing را هم نمایش داده است. این خودروهای هیدروژنی تا قبل از پایان دهه فعلی در لمان و سایر مسابقات استقامتی شرکت خواهند کرد.

تویوتا GR LH2 Racing کانسپت را می‌توان جانشین مستقیم GR010 هیبرید دانست. تویوتا در سال 2023 نیز یک کانسپت هیبرید دیگر به نام GR H2 Racing معرفی کرده بود، اما حرف L در نام کانسپت جدید، از کلمه Liquid به معنای «مایع» برگرفته شده است و به سازگاری پیشرانه این کانسپت با سوخت هیدروژن مایع اشاره دارد.

تویوتا GR LH2 Racing

متاسفانه در حال حاضر از مشخصات فنی تویوتا GR LH2 Racing کانسپت چیزی نمی‌دانیم. تنها می‌توان برخی تغییرات ظاهری در نمای جلو را تشخیص داد، درحالی‌که قطعات آئرودینامیکی بدنه هم با GR010 هیبرید تفاوتی ندارد.

تویوتا GR010 هیبرید به پیشرانه 3.5 لیتر شش سیلندر biturgator مجهز شده است، که همچون سایر خودروهای کلاس DCF، از سوخت مشابه بنزین با مواد اولیه برپایه گیاهان، استفاده می‌کند. این سوخت با محیط زیست سازگاری بسیار بیشتری دارد.

خروجی پیشرانه این خودرو از طریق گیربکس 7 سرعته سکوئنشال به محور عقب منتقل می‌شود. چرخ‌های جلو هم موتور برقی را به حرکت درمی‌آورد. احتمال دارد که تویوتا GR LH2 Racing کانسپت نیز به همین پیشرانه مجهز باشد، با این تفاوت که از سوخت هیدروژن مایع استفاده خواهد کرد.

تویوتا GR LH2 Racing

پیش از این و در جریان یک اقدام آزمایشی، تویوتا پیشرانه بنزینی یاریس و کرولا را با هیدروژن سازگار کرد. حتی کرولا با این پیشرانه در چند مسابقه هم حاضر شد.

برای حمل هیدروژن مایع به سیلندر بزرگ و فشار بالا نیازی نیست، هرچند که برای حفظ این ماده در حالت مایع، باید دمای آن را در مرز 253 درجه سانتیگراد زیر صفر نگه داشت که همین امر به سامانه پیچیده نیاز دارد.

به هرحال خودروهای حاضر در مسابقات WEC و لمان در آینده نزدیک از هیدروژن مایع استفاده خواهند کرد، چراکه از نظر ایمنی و کاربرد، نسبت به بنزین در جایگاه بهتری قرار دارد. تویوتا انتظار دارد که با استفاده از سوخت هیدروژن، بتواند پیروزی دیگری در مسابقات لمان به دست بیاورد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران