• زيان انباشته خودروسازان ايراني

زیان خودروسازان همچنان صعودی است!

زیان انباشته خودروسازان ایرانی در 1404

11 تیر 1404 14:01

افزایش زیان انباشته خودروسازان در 1404

تیر 1404: طبق گزارشی که اخیر از وضعیت فعلی صنعت خودرو منتشر شده، زیان انباشته دو شرکت بزرگ خودروساز به رقم 280 همت رسیده. این در شرایطی است که با استناد به گزارش دنیای اقتصاد، تا پایان بهمن سال 1403 رقم زیان انباشته خودروسازان 250 همت ثبت شده بود. بدین‌ترتیب زیان انباشته ایران خودرو و سایپا رشد 12 درصدی را به خود دیده است.

زیان انباشته 700 هزار میلیارد تومانی خودروسازان

بهمن 1403: آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان،  اعلام کرد زیان انباشته 2 خودروساز بزرگ 250 همت، بدهی جاری 2 خودروساز بزرگ 450 همت، بدهی کل معوق تعیین‌تکلیف‌نشده خودروسازان دولتی و خصوصی به زنجیره تأمین 45 همت و کل بدهی تعیین‌تکلیف‌نشده خودروسازان به زنجیره تأمین 110 همت است. همچنین آینده‌فروشی خودروسازان در قالب ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای، اوراق گام، ال‌سی داخلی، برات الکترونیک و… 90 همت است.

وی افزود با توجه به شیوه‌های فروشی که طی چند سال گذشته در قالب‌های مختلفی از جمله قرعه‌کشی داشتیم، 500 همت سوبسید سیاه از شکاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو بین واسطه‌ها توزیع شده است. یعنی این پول در جیب مردم، خودروساز و قطعه‌ساز نرفه است‌. سالانه 7 میلیون خودرو در کشور معامله می‌شود که از این میزان یک میلیون خودرو به صورت مستقیم از سوی خودروساز فروخته می‌شود.

زیان انباشته به بیش از 208 هزار میلیارد تومان رسید

آذر 1403: طبق صورت های مالی خودروسازان تا پایان مهر،۱۴۰۳ مجموع زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور (سایپا، ایران خودرو، پارس خودرو) بالغ بر ۲۰۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بوده است.

تا انتهای سال 1402 مجموع زیان انباشته خودروسازان 186 هزار و 414 میلیارد و 239 میلیون تومان بوده که نشان می‌دهد در این مدت بالغ بر 22 هزار میلیارد تومان به زیان انباشته خودروسازان اضافه شده و این رقم در انتهای مهرماه به 208 هزار و 340 میلیارد و 558 میلیون تومان رسیده است.

خودروسازان از ابتدای امسال تا پایان مهر،  11 هزار میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کرده‌اند که در قیاس با مدت مشابه پارسال که این رقم 31 هزار میلیارد تومان بود، کاهش 65 درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش مهر، با توجه به اینکه وضعیت زیاندهی خودروسازان وارد ریل کاهشی شده و از آن طرف نیز خودروسازان توانستند مجوز افزایش 30 درصدی قیمت را بگیرند، به نظر می‌رسد وضعیت زیاندهی این شرکت‌ها نسبت به قبل کندتر شود.

زیان خودروسازان ایرانی در نیمه اول 1403

آبان 1403: براساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، ایران‌خودرو و سایپا در 6 ماهه نخست 1403 مجموعاً 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص ساخته‌اند. از این مقدار، حدود 7.3 همت آن مربوط به گروه سایپا و حدود 11.8 همت آن نیز مربوط به گروه ایران‌خودرو است. با این حساب، زیان خالص خودروسازان در 6 ماهه امسال ماهانه 3.2 همت و روزانه 106 میلیارد تومان بوده است.

زیان انباشته شرکت خودروسازی سایپا

به گزارش فرهیختگان، طبق اطلاعات صورت‌های مالی، زیان خالص سایپا در 6ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته قدری کمتر شده است، به طوری که گروه سایپا در 6ماهه نخست سال گذشته 8 همت زیان خالص ساخته که این مقدار در 6ماهه نخست امسال به 7.3 همت رسیده است.

زیان انباشته شرکت خودروسازی ایران خودرو

در گروه ایران‌خودرو زیان خالص این خودروساز از 15.3 همت در 6ماهه سال گذشته به 11.8 همت کاهش یافته است. به نظر می‌رسد عرضه مدل‌های مختلفی از یک خودرو با عناوین پلاس، ارتقا یافته، آپشنال، با رینگ، اتوماتیک و انواع و اقسام اسامی S و... برای دور زدن قیمت‌گذاری دستوری بوده و در کاهش زیان خودروسازان نقش داشته است.

کاهش چشمگیر زیان خالص ایران خودرو

آبان 1403: تولید گروه صنعتی ایران ‌خودرو در مهرماه امسال با افزایش 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده، علاوه بر این، زیان خالص ناشی از تولید نیز روند کاهشی قابل توجهی را در پیش گرفته است.

طبق صورت‌های مالی ایران‌خودرو در نیمه اول امسال، با به ثمر نشستن برخی از برنامه‌های کاهش هزینه در زنجیره تولید و اصلاح فرآیندهای منبع‌یابی برای تامین قطعات، مدیریت بهای تمام شده تولید، بهبود فرآیندهای لجستیکی و همچنین تغییر به سمت ترکیب بهینه تولید محصولات، روند زیان‌دهی تولید در این گروه صنعتی مسیر کاهشی را در پیش گرفته و در حال حاضر نسبت زیان خالص به درآمد حاصل از فروش از ۳۱ درصد در نیمه اول سال گذشته به ۱۲ درصد در نیمه اول امسال کاهش یافته است که حدود دو سوم کاهش را نشان می‌دهد.

طبق اطلاعات صورت‌های مالی، زیان خالص ایران‌خودرو از عدد ۲۳۱ هزار و ۹۹۷ میلیارد ریال در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ به ۱۱۷ هزار و ۹۸۹ میلیارد ریال در نیمه نخست امسال کاهش یافته که بیان‌گر بهبود شرایط شرکت است. انتظار می‌رود با به‌روزآوری قیمت محصولات شرکت مطابق با دستورالعمل شورای رقابت و همچنین اصلاح رویه فعلی قیمت‌گذاری در مراحل بعدی، در کنار اقدامات ایران‌خودرو برای کاهش بهای تمام شده محصولات، زیان‌دهی تولید به مرور به سمت سوددهی میل خواهد کرد.

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه تامین و تولید محصولات، شمارگان تولید در مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی را تجربه کرده و از عدد ۴۰ هزار و ۲۷۰ به ۵۰ هزار و ۴۳۹ دستگاه خودرو رسیده است.

با تحقق الزامات، تولید در نیمه دوم سال روند جهشی و افزایشی خود را حفظ خواهد کرد تا اهداف تعیین شده از جمله تولید روزانه ۲۳۰۰ دستگاه خودرو محقق شود.

زیان میلیاردی ایران خودرو در هر ساعت!

مرداد 1403: ایران خودرو اعلام کرده که هر ساعت 10 میلیارد تومان، هر دقیقه 166 میلیون و 666 هزار تومان و هر ثانیه 2 میلیون و 777 هزار تومان، خسارت خودروسازهای دولتی است که لحظه‌ای و به شکل تصاعدی مثل سلول‌های سرطانی تکثیر می‌شود.

همچنین طبق آخرین صورت‌های مالی، خودروسازان ماهانه 3 هزار میلیارد تومان، هفته‌ای 700میلیارد تومان، روزانه حدودا 100میلیارد تومان و ساعتی بیش از 4میلیارد تومان، زیان ثبت می‌کنند.

ایران‌خودرو دارای بیشترین زیان در بهار امسال بوده و سایپا و پارس‌خودرو در رده‌های بعدی ضرردهی قرار دارند. طبق صورت‌های مالی ایران‌خودرو، این شرکت در بازه زمانی مورد نظر، بیش از 5.6 هزار میلیارد تومان ضرر کرده است. بنابراین این شرکت در هر ماه از فصل نخست سال جاری ماهی حدودا 1870 همت ضرر کرده است. زیان هفتگی ایران‌خودرو نیز در سه ماه ابتدایی امسال حدود 423 میلیارد تومان بوده و زیان روزانه‌اش بیش از 60 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است. یعنی در هر ساعت 2.5 میلیارد تومان، در هر دقیقه چهارمیلیون و 200هزار تومان و در هر ثانیه 700هزار تومان زیان کرده‌ است.


آمار زیان انباشته خودروسازان ایرانی

در جدول زیر، روند تغییر زیان انباشته سه خودروساز ایرانی را مشاهده می‌کنید:

شرکت خودروساز پارس خودرو سایپا ایران خودرو
سال 1403 - - -
سال 1402 24.7 همت 100.2 همت 120.6 همت
سال 1401 16.1 همت 77.8 همت 89 همت
سال 1400 8.38 همت 56.68 همت 59.94 همت
سال 1399 6.95 همت 42.35 همت 43.87 همت
سال 1398 2.86 همت 25.98 همت 27.31 همت

*آمار فوق براساس گزارشات سالانه کدال جمع‌آوری شده است.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران