آزمایش تکنولوژی آینده در پیست

مزدا MX-5 با سوخت کربن خنثی

3 مرداد 1402 10:52

مزدا یکی از خودروسازانی است که در حال بررسی و تحقیق روی سوخت مصنوعی کربن خنثی است‌. این شرکت در مسابقه استقامت ENEOS Super Taikyu Series امسال رقابت می‌کند. MX-5 با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی Skyactiv-G، نماینده این شرکت در مسابقات خواهد بود و در کلاس ST-Q رقابت خواهد کرد.

شرکت تویوتا نیز با کانسپت GR86 CNF که موتور سه سیلندر ۱.۴ لیتری دارد، در این بخش رقابت می‌کند و در کنار سوبارو BRZ با موتور ۲.۴ لیتری تخت، قرار می‌گیرد.

مسابقه یکی از بخش‌های صنعت است که برای کشف فناوری‌های سوخت استفاده می‌شود. شرکت داچیا در رالی داکار ۲۰۲۵ از سوخت مصنوعی استفاده می‌کند. حتی مسابقات فرمول یک تا چند سال آینده از این ماده‌ استفاده خواهند کرد. سباستین فتل، قهرمان سابق فرمول یک، این موضوع را بازگو کرده است.

اکنون سوخت مصنوعی، موضوع محبوب خودروسازان است. قطعا بسیاری از خودروسازان در حال بررسی آن هستند. شرکت پورشه، اواخر سال گذشته، توسعه سوخت الکترونیکی را در کارخانه شیلی آغاز کرد. اما سال‌ها طول می‌کشد تا بتواند حتی کسری از گازی که جهان روزانه مصرف می‌کند را تولید کند.

شرکت تویوتا در حال بررسی سوخت کربن خنثی است. مدیرعامل این شرکت درباره زیست‌پذیری و دوام این فناوری تردیدهایی دارد. زیرا انرژی زیادی برای آن لازم است. رئیس فولکس واگن نیز این ماده را صدای غیرضروری نامیده است.

شرکت استلانتیس در ماه آوریل اعلام کرد که در حال ارزیابی سوخت کربن خنثی در ۲۸ موتور بنزینی و دیزلی است. این سوخت روی موتورهای ساخته شده از سال ۲۰۱۴ تا آخر دهه تست می‌شود.

روز به روز به انقراض موتورهای احتراقی نزدیک می‌شویم. اتحادیه اروپا اوایل سال جاری، به فروش خودروهای سوخت مصنوعی پس از سال ۲۰۳۵ رای داد. اما اگر انرژی زیادی برای تولید آن نیاز باشد به طوری که مزایا را نفی کند، دوام نمی‌آورد. این همان دلیلی است که پورشه کارخانه را در شیلی قرار داده است. شیلی جایی است که در ۲۷۰ روز سال باد می‌وزد و توربین‌ها را حرکت می‌دهد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران