• روغن موتور مخصوص توربو

نکته مهم برای مالکان خودروهای توربو

روغن موتور مخصوص توربو چیست؟

14 مرداد 1402 14:23

‌استفاده از سوخت نامناسب با اکتان پایین و همچنین روغن‌موتورهایی با استاندارد قدیمی و نامناسب برای پیشرانه‌های توربوشارژ، باعث می‌شود تا عمر پیشرانه کاهش یافته و استهلاک بالایی داشته باشند.

حمیدرضا فراهانی، معاون تحقیقات شرکت نفت بهران، به مالکان خودروهایی با موتور توربوشارژ و TGDI هشدار داد و گفت اغلب خودروهایی که با موتورهای توربوشارژ دربازار ایران عرضه می‌شوند، توسط چینی‌ها تولید شده‌اند. خودروسازان چینی دانش اندکی درباره استفاده از روانکارهای خودرویی دارند؛ تاجایی‌که در اغلب خودروهای موجود در بازار از روغن‌موتورهایی با استاندارد API پایین استفاده می‌کنند که باعث بروز پدیده LSPI در خودروها می‌شود. این پدیده بعد از پیمایش 20تا 30هزار کیلومتر می‌تواند تاثیرات مخرب خود را روی اجزای موتور به نمایش بگذارد. وقتی در موتورهای با تکنولوژی توربو شارژ و TGDI از روغن‌موتورهایی با استاندارد پایین مانند API SM و API SN استفاده شود، ‌عنصر کلسیم موجود در ادتیو این روغن‌ها پیش از ‌ایجاد احتراق در موتور،‌ باعث احتراق‌های موضعی و پس زدن‌های پیستون ها می‌شوند. این پدیده به نوعی شبیه ناک موتور ناشی‌از استفاده از بنزین با اکتان پایین است و در بلندمدت صدمات بسیاری به اجزای داخلی پیشرانه به‌ویژه پیستون‌ها وارد می‌کند.

وی علت اصلی ایجاد پدیده Low Speed Pre Ignition یا اختصارا LSPI را استفاده از روغن‌موتورهای نامناسب در موتور خودروها دانست و افزود از مدت‌ها قبل استاندارد API آمریکا برای جلوگیری از این پدیده اقدام به طراحی استانداردهای جدید کرد و تولیدکنندگان ادتیو وروغن‌موتور،‌ روغن‌هایی با استاندارد SN+ و SP را برای این موتورها طراحی کردند. اما متاسفانه شرکت‌های خودروساز چینی مستقر در ایران همچنان از روغن‌هایی با سطح کیفی پایین در موتورهای توربوشارژ استفاده می‌کنند که در درازمدت هزینه‌های سنگینی را به مالکان خودروها تحمیل خواهد کرد.

برخی تولیدکنندگان خودروهای چینی در شبکه خدمات پس از فروش خود نه‌تنها از روغن‌موتور مناسب برای پیشرانه‌های توربوشارژ استفاده نمی‌کنند، بلکه روانکارهایی با استاندارد API SM را نیز در موتورهایی به‌کار می‌برند که برای ادامه حیات به سطح کیفی به مراتب بالاتر دارند. آقای فراهانی با تاکید بر اینکه روغن‌های SN+ و بالاتر به‌صورت ویژه در دنیا برای موتورهای توربوشارژ طراحی و فرموله شده‌اند، گفت ‌استفاده از روغن‌موتور نامناسب در این خودروها به دلیل وجود عنصر کلسیم بالا می‌تواند باعث انفجارهای کلسیمی در موتور و آسیب رساندن به اجزای آن شود. ضمنا خودوهایی که از تکنولوژی زنجیر تایم بهره می‌برند نیز برای بالارفتن عمر زنجیر تایم باید از روانکارهای موتوری با استاندارد SN+ و بالاتر استفاده کنند. اما متاسفانه هیچ یک از این موارد در شبکه خدمات پس از فروش اغلب خودروسازان چینی رعایت نمی‌شود.


راهنمای خرید روغن موتور

برای اطلاع از آخرین قیمت انواع روزغن موتور در بازار و جهت آشنایی با روغن موتور مخصوص زمستان و تابستان و نحوه تشخیص روغن موتور فیک، مقالات زیر را مطالعه کنید:

روغن موتور مناسب انواع خودروها

اگر مالک خودروهای پراید انژکتوری، پراید انژکتوری یورو4، پراید کاربراتوری، انواع سمند و سورن، سریر، انواع دنا و دناپلاس و همچنین سایر محصولات شرکت ایران خودرو و سایپا هستید، در مقالات زیر، انواع روغن موتور مناسب خودروها را به شما معرفی کرده‌ایم:

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

دیدگاه کاربران