• کاميونت جک آرين ديزل
  • کاميونت جک آرين ديزل

سه تفنگدار محبوب!

بررسی کامیونت جک آرین دیزل (JAC N-series)

18 اردیبهشت 1403 12:49

در حدود دو دهه از حضور کامیونت‌های جک در کشورمان می‌گذرد. این کامیونت‌ها از ابتدای ورودشان به کشور به عنوان کامیونت‌های محبوب و قابل‌قبول از سمت بازار شناخته می‌شوند و در حال حاضر نیز با وجود انواع مختلف کامیونت در این بخش از بازار، ساخته‌های جک همچنان از محبوبیت و مقبولیت بالایی برخوردارند. در حال حاضر، محصولات جک در کشورمان در سه رده وزنی 6 تن، 8.5 و 9 تن عرضه می‌شوند که از نظر فنی باهم یکسان بوده و طراحی ظاهری و داخل اتاق آنها نیز شبیه به هم هستند و فقط در تناژ باهم اختلاف دارند.

طراحی کامیونت جک سری N

طراحی فعلی کامیونت‌های جک در مقایسه با برخی از کامیونت‌های موجود در کشورمان، رنگ قدیمی و تکراری به خود گرفته است. نسخه فیس لیفت این کامیونت‌ها در حال حاضر با نام دیما و توسط مایان عرضه می‌شود که با وجود یکسان بودن خطوط اصلی کابین، نمایی به‌روزتر و زیباتر به خود گرفته‌اند.

طرح ظاهری کامیونت‌های سری N جک را مدت زیادی هست که در جاده‌ها می‌بینیم و وقت آن رسیده که آرین دیزل به عنوان تولیدکننده این کامیونت‌ها، دستی به سرو و گوش این کامیونت خوش فروش بکشد. چرا که امروزه با حضور محصولات متنوع و مختلفی با برندهای فورس، دیما، دایون، شیلر، کاما، ساخته‌های ایران‌خودرو دیزل و سایپادیزل و...، رقابت بسیار بیشتر از قبل شده و خریداران نیز با وجود شباهت‌های فنی بین اکثر کامیونت‌ها، به دنبال کیفیت، امکانات، خدمات و طراحی ظاهری هستند.

اما در این میان باید به یک قضیه نیز اشاره کرد که از نکات مثبت این کامیونت‌های جک، داشتن اتاق خواب است که امروزه از واجبات شغل حمل‌ونقل جاده‌ای به حساب می‌آید. ضمن اینکه داشتن یک فضای اضافه در کامیونت که به طور کلی، فضای چندانی نیز ندارد، راحتی بیشتر راننده را در پی خواهد داشت. همچنین امکان سفارش بخاری درجا نیز باعث می‌شود تا هم ایمنی راننده بالاتر رود و هم آسایش او بیشتر باشد.

هنوز هم در محصولات جک، داشبورد قدیمی را می‌توان دید که عیناً همان داشبورد کامیونت‌های دیماست. البته آرین دیزل، داشبورد جدیدتری نیز برای محصولات جک در کشورمان در نظر گرفته است که نمایی زیباتر دارد که همین داشبورد در نسخه تولیدی فعلی توسط کمپانی مادر، دوباره به روز شده و فضایی امروزی با داشبوردی دیجیتالی، جای نمونه قدیمی‌تر را گرفته است.

مشخصات فنی کامیونت جک سری N

کمپانی جک برای کامیونت‌های خود از موتورهای ضعیف‌تر و البته قوی‌تر کومنز تا حجم 4.5 لیتر نیز استفاده می‌کند. اما آرین دیزل برای محصولات جک در بازار ایران فقط یک پیشرانه در نظر گرفته که همان موتور 3.8 لیتری معروف کومنز است که این روزها در بسیاری از محصولات سبک وزن تجاری بازار کشورمان نصب می‌شود.

نام خودرو کامیونت جک سری N

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

4 سیلندر خطی توربودیزل با اینترکولر ساخت کومنز

حجم‏موتور / کد موتور

3.76 لیتر / Cummins ISF3.8s5154

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

154 اسب بخار در 2600 rpm

حداکثر گشتاور

500 نیوتن متر در 1200-1900 rpm

حداکثر شیب روی

30 درصد

گیربکس

6+1 سرعته دستی ساخت جک

ترمز کمکی

خفه کن اگزوز

سیستم فرمان

هیدرولیکی

صفحه کلاچ

تک صفحه ای خشک با قطر 350 میلیمتر

سیستم ترمز

عقب کاسه ای و جلو دیسکی

برنامه‌های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS + کنترل پایداری ESC+ ترمز اضطراری هوشمند AEBS+ هشداردهنده انحراف از مسیر LDWS

باک سوخت

آلومینیوم به حجم 210 لیتر

سیستم تعلیق جلو

فنر تخت چند لایه با کمک فنر تلسکوپی

سیستم تعلیق عقب

فنر تخت چند لایه با کمک فنر تلسکوپی

سایز و نوع تایر

235/75R17.5 تیوبلس

*مشخصات فوق از سایت رسمی خودروساز گردآوری شده است.

پیشرانه کومنز با کد ISF3.8s5154 که روی بسیاری از کامیونت‌ها و ون‌های موجود در کشورمان، نصب هست، پیشرانه‌ای با حجم 3.76 لیتر هست که با داشتن توربوشارژر و اینترکولر، توانایی تولید 154 اسب بخار قدرت و حدود 500 نیوتن متر گشتاور را دارد. این پیشرانه برای کامیونت‌های تا تناژ 8 تن، عملکرد بسیار خوبی دارد که ناشی از گشتاور قابل‌قبول آن است. اما برای یک کامیونت 9 تن شاید کمی ضعیف باشد.

البته باید در نظر داشت که کامیونت‌های جک برخلاف بسیاری از کامیونت‌های موجود در کشورمان که معمولاً از گیربکس‌های ساخت FAST استفاده می‌کنند، از گیربکس‌های ساخت جک بهره می‌برند که این قضیه می‌تواند کمی در کشش و توانایی‌های حرکتی این کامیونت‌ها تاثیر بگذارد.

نام خودرو کامیون جک N60 کامیون جک N85 کامیون جک N90

طول / عرض / ارتفاع

6990 / 2116 / 2300

6990 / 2116 / 2300

7845 / 2116 / 2300

وزن خالص

3175 کیلوگرم

3175 کیلوگرم

3260 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص مجاز

6000 کیلوگرم

8500 کیلوگرم

9000 کیلوگرم

فاصله محوری

3845 میلیمتر

3845 میلیمتر

4475 میلیمتر

حداکثر سرعت

110 کیلومتر در ساعت

110 کیلومتر در ساعت

110 کیلومتر در ساعت

شعاع چرخش

7.5 متر

7.5 متر

8.25 متر

*مشخصات فوق از سایت رسمی خودروساز گردآوری شده است.

هر سه کامیونت جک از مشخصات فنی یکسانی بهره می‌برند و تنها تفاوت آنها در ابعاد و اندازه و تناژ آنهاست که البته، ابعاد و اندازه دو کامیونت 6 و 8.5 تن نیز کاملاً مشابه هم هست و فقط نسخه 9 تنی، طول بیشتری دارد.

امکانات کامیونت جک سری N

کامیونت‌های جک نیز دارای یک سری امکانات رفاهی و ایمنی هستند که این روزها در بسیاری از کامیونت‌های دیگر موجود در بازار دیده می‌شود. از مهم‌ترین امکانات این کامیونت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی، صندلی قابل تنظیم، رادیو پخش با قابلیت خواندن USB و کنترل رادیو پخش از روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع دستی، کروز کنترل، بخاری درجا که به صورت سفارشی نصب می شود، سیستم ادبلو ساخت بوش به همراه کاتالیست اگزوز برای کاهش گازهای مضر خروجی از اگزوز، شیشه بالابرهای برقی، صندلی دونفره شاگرد که قابلیت تبدیل به نگهدارنده لیوان و میز را نیز دارد، چراغ‌های جلو مجهز به چراغ روز با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه پرتاب نور، مه‌شکن عقب، مثلث خطر به همراه جعبه ابزار، فرمان قابل‌تنظیم در چهار جهت، کپسول آتش‌نشانی، قفل مرکزی، تاخوگراف، هشدار دنده عقب، فرمان قابل‌تنظیم در چهار جهت، قفل اتاق کامیونت در زمان برگرداندن، ترمز کمکی از نوع خفه کن اگزوز، ترمز ضد قفل ABS و برنامه کنترل پایداری ESC به همراه ترمز اضطراری هوشمند AEBS و هشداردهنده انحراف از مسیر LDWS و...

جمع بندی و نتیجه گیری نهایی

کامیونت‌های جک از گذشته تا امروز و حتی در روزهایی که نگاه مثبتی به محصولات چینی نبود، کامیونت‌هایی قابل قبول از سوی خریداران شناخته می‌شدند. اکثر افرادی که اقدام به خرید این کامیونت‌ها می‌کردند، محصولات جک را در مقایسه با دیگر کامیونت‌های چینی، محصولاتی خوب و با قابلیت اطمینان معرفی می‌کردند.

این روزها، رقبای بسیار زیادی در بازار کامیونت‌های کشورمان حضور دارند و در حالی که محصولات ژاپنی و کره‌ای چندانی از خط تولید خارج نمی‌شود، بازار تجاری‌های سبک‌وزن نیز مثل میان‌وزن‌ها و سنگین وزن‌ها در دست محصولات چینی هست. به نظر با وجود رقابت زیادی که در این میدان در جریان هست، شاید وقت آن رسیده باشد که آرین دیزل نیز به فکر ارتقا این محصولات باشد. در حال حاضر، کامیونت جک 6 تن در بازار، قیمتی در حدود 2 میلیارد تومان دارد و قیمت مدل 8.5 تن و 9 تن نیز به ترتیب برابر با 2.150 و 2.250 میلیارد تومان هست. نکته قابل ذکر این که قیمت محصولات دیگر کمپانی‌های کامیونت ساز کشورمان نیز در همین محدوده هستند.

کاربری های جدید برای کامیونت جک

شرکت آرین دیزل، دو کاربری جدید بر روی محصول جک خود را در نمایشگاه حمل و ‌نقل عمومی و لجستیک اصفهان ۱۴۰۲ رونمایی کرد.

علیرضا موعظ، عضو قسمت کاربری سازی آرین دیزل، در این باره توضیح داد شرکت آرین دیزل با دو کاربری جدید کامیونت جک، یعنی بالابر و جدول شور، در نمایشگاه حمل و نقل عمومی و لجستیک اصفهان 1402 شرکت کرد. هر دو محصول موفق به اخذ استانداردهای مورد نیاز شده‌اند. هر دو کاربری بر روی شاسی 6 تنی کامیونت جک مونتاژ شده‌ و دارای علائم هشداردهنده و ایمنی در حین انجام کار هستند. این خودروها علاوه بر استفاده در شرکت‌های خصوصی، در شهرداری و اداره برق نیز مناسب و پرکاربرد هستند.

کامیونت جک با کاربری بالابر

وی با اشاره به دکل 18 متری بالابر کامیونت جک گفت کاربری جدید تعبیه شده بر روی کامیونت جک دارای 3 دکل است که تا ارتفاع 18 متری بالا رفته و برای حفظ ایمنی کاربر و تعادل بسکت از 4 جک در طرفین خودرو استفاده می‌شود. همچنین برای کاربری جدول شور در هر دو طرف خودرو برس شست‌وشو و نازل آب قرار گرفته است.

آقای موعظ گفت در نمایشگاه خودرو شیراز نیز شرکت آرین دیزل از سه کاربری حمل زباله، جاروب خیابانی و مکانیکی و آتش‌نشانی رونمایی کرده بود. کاربری‌های حمل زباله و جاروب خیابانی بر روی شاسی 6 تنی کامیونت جک تعبیه شده‌اند در حالی که کاربری آتش‌نشانی بر روی شاسی 8.5 تنی کامیونت جک نصب شده است. کاربری حمل زباله و جاروب خیابانی دارای مخازنی با ظرفیت 6 مترمکعب هستند اما کاربردی‌ترین و پرمصرف‌ترین کاربری آرین دیزل، کاربری آتش‌نشانی است که مجهز به مخزنی با ظرفیت 3000 لیتر و موتور تک مرحله‌ای 1500 لیتری است که در حین انجام عملیات در عرض 2 دقیقه قادر به تخلیه این حجم آب است.

کامیونت جک با کاربری جدول شور

شرکت آرین دیزل با طیف گسترده‌ای از محصولات خود از جمله کشنده شک موتو X5000 و کاربری‌های جدید کامیونت جک سری N از جمله آتش نشان، حمل زباله، جاروب خیابانی، جدول شور و بالابر در نمایشگاه حمل و نقل عمومی و لجستیک اصفهان 1402 شرکت کرده بود.

دیدگاه کاربران