• موتورسيکلت ايران دوچرخ کاپيتان 150
  • اسکوتر کاپيتان 150 ايران دوچرخ

یک پله بالاتر از آوا کلیک !

بررسی موتورسیکلت ایران دوچرخ کاپیتان 150

25 بهمن 1402 15:31

مرداد ماه امسال (1402) بود که شرکت ایران دوچرخ از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی بهمن خبر از معرفی یک اسکوتر ساده شهری به اسم Capitan 150 داد. مدتی بعد این موتورسیکلت به‌صورت رسمی در نمایشگاه مدیریت شهری و حمل‌ونقل اصفهان رونمایی شد.

بازار موتورسیکلت همواره به دلیل اتمسفر اقتصادی که در آن حاکم است، قشر متفاوت‌تری نسبت به مشتریان خودرو را به سمت خود جلب می‌کند؛ اما طی چند سال اخیر با نوسان نرخ ارز و مشکلات به وجود آمده در این صنعت، موتورسیکلت نیز کم‌کم از یک وسیله حمل و نقل اقتصادی تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای گران‌قیمت شد. با این حال هنوز هم در این بازار محصولات مقرون به صرفه‌ای نیز می‌توان پیدا کرد. یکی از آنها کاپیتان 150 از شرکت ایران دوچرخ است.

بررسی طراحی موتورسیکلت کاپیتان 150

مانند تمام اسکوترهای شهری، کاپیتان 150 نیز از زبان بصری ساده‌ای بهره می‌برد. اگرچه این موتور ریزه‌کاری‌های قابل قبولی در گرافیک چراغ جلو و البته رینگ‌ها دارد. کاپیتان 150 دارای زین یک‌پارچه است که نفر دوم هم می‌تواند به سختی در انتهای آن قرار بگیرد. پنل‌های قسمت زیرین تضاد رنگی جالب توجهی را ایجاد کرده‌اند. جالب آنکه علیرغم اقتصادی بودن و حجم پایین پیشرانه کاپیتان 150، اگزوز آن برجستگی جالب پیدا کرده است.

بی‌تردید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این اسکوتر نمایشگر تمام دیجیتال روی فرمان آن است. چیزی که اغلب در اسکوترهای هم‌کلاس دیده نمی‌شود. فرمت گرافیکی روی فرمان، هندسه مشابهی با فریم آینه‌ها دارد که به افزایش جلوه بصری آن کمک کرده است.

مشخصات فنی موتورسیکلت کاپیتان 150

این موتورسیکلت از نظر ابعاد می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای پیمایش‌های پرترافیک شهری باشد. طول، عرض و ارتفاع کاپیتان 150 به ترتیب، 1977، 760 و 1130 میلی‌متر اعلام شده است. این در حالی است که فاصله بین دو چرخ عقب و جلوی آن نیز 1360 میلی‌متر است. وزن نزدیک به 122 کیلوگرمی سازه این موتورسیکلت کمی سنگین به نظر می‌رسد ولی دست‌کم این وزن به نسبت بالا می‌تواند به پایداری آن کمک کند؛ مانند اکثر اسکوترهای هم‌کلاس این محصول نیز مخزن سوختی معادل 6 لیتر دارد. این باک با در نظر گرفتن مصرف سوخت 2.8 لیتری آن کافی به نظر می‌رسد.

همان‌طور که مشخص است، حجم پیشرانه این محصول 150 سی‌سی است. پیشرانه‌ای از نوع چهار زمانه، تک سیلندر، هوا خنک و مجهز به فن با فناوری جرقه‌زنی EFI. قدرت خروجی آن 8.5 اسب‌بخار با 8.6 نیوتن‌متر گشتاور است. این‌ها اعداد و ارقام قابل قبولی برای موتورسیکلت با این سطح از کاربرد هستند. یکی از دلایل این خروجی خوب قطر و کورس سیلندر آن است که به ترتیب 57.4 و 57.7 میلی‌متر ثبت شده است.

به گفته شرکت ضریب تراکم پیشرانه 9.2 بر یک است. برای چنین موتورسیکلتی رسیدن به سرعت نهایی بیش از 80 کیلومتر در ساعت یک عدد کاملاً مناسب است. به پیشنهاد سازنده، راکب باید از روغن موتور 40-10 برای پیشرانه آن استفاده کند.

ویژگی طلایی کاپیتان 150 جعبه‌دنده اتوماتیک CVT آن است که برای یک اسکوتر شهری حقیقتاً یک قابلیت فوق‌العاده است. به لطف حضور سیستم تعلیق مکانیکی در محور عقب، می‌توان روی تحرک کنترل‌شده چرخ عقبی آن امیدوار بود.

استفاده از ترمز جلو و عقب دیسکی که هر دو به فناوری CBS مجهز شده‌اند، کاپیتان 150 را تبدیل به یکی از ایمن‌ترین‌ها در کلاس خودش کرده است. این ترمزها روی چرخ‌های 110.70 میلی‌متری نصب شده‌اند تا علاوه بر اسپرت‌تر کردن ظاهر بدنه، به افزایش فرمان‌پذیری نیز کمک کند.

دیدگاه کاربران