• موتورسيکلت ايران دوچرخ DS200
  • موتورسيکلت ايران دوچرخ DS200
  • موتورسيکلت ايران دوچرخ DS200
  • موتورسيکلت ايران دوچرخ DS200
  • موتورسيکلت ايران دوچرخ DS200
  • موتورسيکلت ايران دوچرخ DS200
  • موتورسيکلت ايران دوچرخ DS200

موتور خیابانی 100 میلیونی

بررسی موتورسیکلت ایران دوچرخ DS200

27 دی 1402 18:27

پاییز سال گذشته بود که شرکت ایران دوچرخ از زیرمجموعه‌های گروه بهمن در نمایشگاه حمل و نقل تهران از یک موتورسیکلت جدید به اسم DS200 رونمایی کرد. این محصول یک استریت اسپرت با امکانات قابل قبول و ویژگی‌های مشتری‌پسند است.

ایران دوچرخ این موتورسیکلت خیابانی را چند ماه بعد یعنی در بهمن ماه سال 1401 نیز در نمایشگاه موتورسیکلت و دوچرخه باز هم به نمایش گذاشت، تا تایید کند که تمرکز ویژه‌ای برای موفقیت DS200 دارد. در ادامه نگاهی به طراحی، تجهیزات و مشخصات فنی این محصول می‌اندازیم.

بررسی طراحی ایران دوچرخ DS200

برای یک موتورسیکلت کلاس Street طراحی اولویت بالایی دارد. محصولاتی که تمرکز اصلی‌شان روی حمل و نقل درون‌شهری است و البته قابلیت‌ پیمایش‌های مسافرتی و طولانی‌مدت را دارند. اما این محصولات می‌آیند تا جایگزین مقرون به صرفه‌ای برای خودروها باشند. به خاطر تمام این دلایل است که چهره یک استریت باید به‌گونه‌ای باشد که برای استفاده طولانی‌مدت کسل‌کننده نباشد.

موتورسیکلت ایران دوچرخ DS200

تردیدی نیست که بارزترین جلوه گرافیک بصری این موتور، فرم چراغ‌های جلویی آن است. حالت تهاجمی باک و پنل‌های زیر آن باعث شده تا علاوه بر بهبود حس و حال اسپرت‌گرایانه، تاثیر ملایمی نیز در بحث آیرودینامیک داشته باشد.

در بخش کناری المان‌های اقتصادی بیشتر به چشم می‌آید که البته اتفاق خوشایندی نیست. به‌عنوان مثال ورق متصل‌شده روی اگزوز و فنربندی‌ها کمی سبک و غیرواقعی هستند. این وضعیت نه چندان مطلوب در بخش پشتی نیز به چشم می‌خورد. انتظار می‌رفت در طراحی چراغ عقب کمی خلاقیت بیشتری به کار گرفته می‌شد.

بررسی مشخصات فنی ایران دوچرخ DS200

غیر از طراحی این موتورسیکلت که امتیاز چندان بالایی برای آن محسوب نمی‌شود، پیشرانه خاص آن می‌تواند نظر مشتری را جلب کند. جالب است بدانید این موتورسیکلت دارای یک پیشرانه تک سیلندر با حجم 197 سی‌سی است. حجمی بالا که تعبیه آن درون یک سیلندر، اتفاق خاصی قلمداد می‌شود. این قوای محرکه چهار زمانه، هواخنک و طبیعتاً به صورت تک میل سوپاپ OHC است.

موتورسیکلت ایران دوچرخ DS200

ایران دوچرخ DS200 به دلیل سیلندر قطوری (قطور و کورس سیلندر 58.5 و 65.5 میلی‌متری) که دارد به ضریب تراکم 9.1 بر یک رسیده است. این موتورسیکلت نزدیک به 14 اسب‌بخار نیرو را در 7250 دور در دقیقه و 12 نیوتن‌متر گشتاور را در 6000 دور در دقیقه فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد مهندسی فنی در این موتورسیکلت چندان ویژه نباشد چراکه با وجود پیشرانه 200 سی‌سی سرعت نهایی به زحمت به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این عدد با در نظر گرفتن جعبه‌دنده 5 سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت زنجیری کمی عجیب به نظر می‌رسد.

عجیب از این نظر که DS200 با طول، عرض و ارتفاع 1083، 775 و 2003 میلی‌متری و فاصله محوری 1350 میلی‌متری و وزن خالص 120 کیلوگرمی، نه آنقدر بزرگ و نه آنقدر سنگین است که نتواند اعداد بهتری را تجربه کند.

شرکت عرضه‌کننده تاکید ویژه‌ای روی استفاده از روغن 40-10 دارند. در صورت استفاده از روغن موتور مناسب و سلامت کامل پیشرانه مصرف سوخت آن 2.7 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود. البته در این حالی است که راکب باید از بنزین با اکتان 90 استفاده کند. در بحث بنزین باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که حجم باک 13 لیتری آن خبر خوبی برای مشتریانش است.

ازجمله سایر امکانات و ویژگی‌های فنی این موتورسیکلت می‌توان به سیستم برق و جرقه‌زنی 12 ولتی EFI، سیستم روشن‌کننده استارتی و باتری 12.7 ولتی است. این محصول دارای سیستم تعلیق بازویی متحرک مکانیکی در محور عقب و فنرهای تلسکوپی-فنری و روغنی در محور جلویی است که باعث شده سواری نسبتاً نرمی را با آن تجربه کنیم.

گفتنی است ترمز جلوی آن دیسکی و ترمز عقب نیز طبق پیش‌بینی کاسه‌ای است. ایران دوچرخ DS200 دارای لاستیک‌های 80.17 و 90.17 میلی‌متری هستند.

جدیدترین اخبار موتورسیکلت را در باما بخوانید.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران