بوگاتی EB112 سه دهه گذشته در نمایشگاه خودرو ژنو، در مارس ۱۹۹۳، رونمایی شد. این خودرو هیچ گاه به مرحله تولید نرسید و تنها طراحی جسورانه و ویژگیهای انقلابیاش ماندگار شد. این خودرو نمادی از قدرت برند بوگاتی در طراحی و نوآوری بوده و بدنه تمام آلومینیومی و شاسی فیبرکربنی مشابه EB110 داشت.
ساخت این سوپرکار چهار در، ابتدا با نقدهای فراوانی همراه شد و سپس به مورد تحسین قرار گرفت؛ حتی مجله خودرویی Automobile آن را زیباترین خودروی جهان نامید.
متاسفانه پس از ورشکستگی Bugatti Automobili S.p.A در سال ۱۹۹۵، این خودرو در حد یک کانسپت باقی ماند؛ اما راه را برای زبان طراحی بوگاتی هموار کرد، طرحی که اکنون نیز در محصولات مدرن دیده میشود.
در همان دهه ۱۹۹۰ میلادی، Gildo Pallanca Pastor، موسس شرکت، داراییهای ویژه بوگاتی، شامل قطعات یدکی و سه دستگاه لیفتبک EB112، را بدست آورد. دو دستگاه از این خودروها در سال ۱۹۹۸ و تحت پرچم تیم مسابقه موناکو تکمیل شدند. یکی از آنها بدنه مشکی براق و دیگری رنگ آنتراسیت داشت. لازم به ذکر است که هر کدام از سه دستگاه خودرو، تفاوتهای ظریفی مانند محل قرارگیری چراغهای عقب و آیرودینامیک داشتند.
در قلب این خودرو، یک پیشرانه V12 تنفس طبیعی با حجم ۶ لیتر قرار گرفته است، که میتواند ۴۶۰ اسببخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور ارائه دهد. این پیشرانه به گیربکس شش سرعته دستی و سیستم چهار چرخ محرک متصل شده است. این سوپرکار ۴.۳ ثانیه فرصت میخواهد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. حداکثر سرعت آن برابر ۳۰۰ کیلومتر برساعت است.
طراح کانسپت EB112، که Giorgetto Giugiaro نام دارد، در این باره میگوید که بوگاتی EB112 ویژگیهای نوستالژی بوگاتی را در دهه ۳۰ دارد و آنها را با ویژگیهای مکانیکی خلاقانه ترکیب کرده است. EB112 یک خودروی رویایی است و طراحی آن کاملا بینقص و جلوتر از زمان خود بوده است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : مریم سادات نوری
منبع : motor1.com