• ايکس پنگ X9
  • ايکس پنگ X9
  • ايکس پنگ X9
  • ايکس پنگ X9
  • ايکس پنگ X9

مینی ون برقی با 500 اسب‌بخار قدرت

معرفی ایکس پنگ X9

26 آبان 1402 19:00

شرکت Xpeng  از مدل X9 رونمایی کرد. این محصول یک MPV تمام الکتریکی و هفت نفره است که در روز 1024 Tech Day رونمایی شد.

طراحی ایکس پنگ X9

ایکس پنگ X9 طبق پلتفرم SEPA2.0 ساخته شده و قابلیت فرمان‌‌پذیری چرخ‌های عقب را دارد. طراحی بدنه کاملاً آینده‌نگر انجام شده و از starship الهام گرفته است. برخلاف سایر محصولات ایکس پنگ، فرم‌های منحنی مشابه در X9 جای خود را به خطوط مستقیم و لبه‌­های تیز داده است، تاحدی که در بالای ستون A می­‌توان شباهت به تسلا سایبرتراک را تشخیص داد. در بخش عقب هم با نمایی غیرمعمول مواجه هستیم.

این MPV طبق معماری ۸۰۰ ولت SiC طراحی شده و اولین محصولی است که با نرم افزار کابین XOS Tianji شرکت Xpeng عرضه شده است. ایکس پنگ X9 ابعاد بزرگی دارد و طول آن به ۵.۳ متر می‌رسد. ابعاد دقیق برابر 5293/1988/1785 میلی‌متر بوده و فاصله محوری 3160 میلی‌متر است.

کابین و امکانات ایکس پنگ X9

شرکت Xpeng فضای داخلی مینی ون X9 را در چین رونمایی کرد. این خودرو برقی طبق پلتفرم SEPA2.0 ساخته شده و هفت صندلی و یک نمایشگر بزرگ لمسی دارد.

اکنون این خودروساز تصاویر رسمی کابین را منتشر کرده و در آن یک فرمان دوشاخه با لوگو ساده Xpeng به چشم میخورد. فضای داخلی کاملا مینیمال طراحی شده و پشت فرمان، یک نمایشگر کوچک برای صفحه کیلومتر و یک انتخابگر دنده تعبیه شده است.

یک صفحه نمایش بزرگ در قسمت میانی داشبورد وجود دارد که ابعاد آن هنوز مشخص نیست؛ اما بزرگ‌تر از نمایشگر Xpeng G6 است. در قسمت زیرین نمایشگر، یک دریچه تهویه، دو پد شارژر وایرلس و دو جالیوانی دیده می‌شود.

برای سرنشین جلو، نمایشگر جداگانه در نظر گرفته نشده که یک نقطه ضعف محسوب می‌شود؛ زیرا رقیب این مینی ون، یعنی Li Auto Mega، یک نمایشگر اضافی را به سرنشین جلو اختصاص داده است.

هفت صندلی به صورت 2 + 2 + 3 قرار گرفته‌اند و بنابراین ردیف دوم صندلی‌های خلبانی دارد. برای این صندلی‌ها تکیه‌گاه دست و پورت‌های شارژ جداگانه در نظر گرفته شده است. هر صندلی یک میز تاشو نیز دارد. عرض فضای داخلی این مینی ون 180 سانتی متر است. برای ردیف سوم صندلی‌ها نیز دو جالیوانی و تهویه مطبوع جداگانه در نظر گرفته شده است.

این شرکت چینی اعلام کرد که ویژگی Urban NGP، که مشابه تسلا FSD است تا پایان سال ۲۰۲۴ وارد بازار اروپا می‌شود. این ویژگی یک سیستم نیمه خودکار برای رانندگی شهری با کمک  XNGP ADAS است. 

شرکت Xpeng همچنین سیستم AI Valet Driver را نیز رونمایی کرد که یک ویژگی دیگر از ADAS است و کمک می‌کند تا نقطه مبدا و مقصد را در شهر پیدا کنید. فقط یک بار به طور دستی رانندگی کنید و خودرو آن را ذخیره می‌کند.

مشخصات فنی ایکس پنگ X9

سه تریم و دو گزینه برای پیشرانه در دسترس بوده که به شرح زیر است:

  • نسخه پایه و دیفرانسیل جلو/ یک موتور الکتریکی در محور جلو/ قدرت ۳۱۵ اسب‌بخار/ باتری LFP از Eve Energy/ ظرفیت باتری ۸۴.۵ و یا ۱۰۱.۵ کیلووات ساعت
  • نسخه دو دیفرانسیل/یک موتور ۱۸۱ اسب بخاری روی محور عقب و یک موتور ۳۱۵ اسب‌بخاری روی محور جلو/ کل خروجی ۵۰۰ اسب‌بخار/ باتری ۱۰۱.۵ کیلووات ساعتی/ باتری سه تایی NMC از CALB

مینی ون X9 از پلتفرم SiC با ولتاژ 800 ولت بهره‌مند شده و از شارژ سریع پشتیبانی می کند. سه برد مختلف 610، 640 و 702 کیلومتری دارد.

سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب به حرکت و پیچیدن خودرو کمک می‌کند. این سیستم در سرعت‌های متوسط و بالا هم جهت با چرخ‌های جلو چرخیده و خودرو را چابک می‌کند. اما در سرعت‌های پایین، جهت حرکت چرخ‌های عقب مخالف چرخ‌های جلوست و به مانورپذیری کمک می‌کند.

قیمت ایکس پنگ X9

ایکس پنگ X9 از سه ماهه چهارم 2023 با قیمت پایه 388 هزار یوان (54 هزار دلار) در بازار چین با زیکر 009، دنزا D9، هایکان V09 و لی اتو مگا روبرو می‌شود.

وضعیت ایکس پنگ در بازار

در میان صدها استارت آپ چینی که در طول سالیان گذشته تاسیس شده، به نظر می‌­رسد که ایکس پنگ با وضعیت بهتری روبرو است. علاوه بر جذب سرمایه­‌گذاری در حمل و نقل هوایی، قرارداد همکاری ایکس پنگ با فولکس واگن هم نام این شرکت چینی را در رسانه‌­ها مطرح کرده است. خودروساز آلمانی قصد دارد با خرید 5 درصد از سهام این برند چینی، از پلتفرم E/E ایکس پنگ برای ساخت خودروی برقی جدید در سال 2026 استفاده کند. ایکس پنگ همچنین از همکاری با همتای چینی اوبر یعنی Didi برای ساخت خودروهای برقی اقتصادی تحت برند Mona خبر داده است.

ایکس پنگ به بازار سوئد، نروژ، دانمارک و هلند وارد شده است و قصد دارد تا سال آینده محصولات خود را به آلمان هم ارسال کند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران