• سامانه جامع گارانتي ايران

فرصت محدود برای اتصال شرکت‌ها به سامانه جامع گارانتی

سامانه جامع گارانتی ایران (سامانه ملی گارانتی خودرو)

18 آذر 1402 10:05

فرصت محدود برای اتصال شرکت‌ها به سامانه جامع گارانتی

آذر 1402: حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، اعلام کرد تاکنون از 22 شرکت، 14 شرکت خودرویی به سامانه جامع خدمات پس از فروش متصل شده اند و بقیه شرکت‌ها طبق قانون بودجه 1402 تا پایان آذر ماه فرصت دارند تا به استعلام‌های مربوط به خدمات پس از فروش در سامانه جامع خدمات، پاسخ دهند.

وی افزود زیرساخت‌های لازم برای اتصال شرکت‌های خودرویی شامل تولید کننده، وارد کننده و مونتاژ کننده را برای اتصال به سامانه جامع خدمات پس از فروش فراهم کرده ایم. تاکنون از 22 شرکت، 14 شرکت خودرویی به سامانه جامع خدمات پس از فروش متصل شده اند، اما هنوز دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به این سامانه متصل نشده اند. طبق آیین نامه اجرایی تبصره 10 قانون بودجه 1402 شرکت‌های خودرویی تا پایان آذر ماه فرصت دارند تا به استعلام‌های مربوط به خدمات پس ازفروش که در سامانه جامع خدمات پس از فروش مطرح می شود پاسخ دهند.

اقای محله‌ای گفت یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اتصال شرکت‌های خودرویی به سامانه جامع خدمات پس از فروش شفافیت ارائه خدمات آن‌ها و ایجاد امکان شکایت از عملکرد این شرکت‌ها توسط مردم است. لازم به ذکر است بر اساس ماده 4 قانون حقوق مصرف کنندگان همه شرکت‌های خودرویی شامل تولید کننده، وارد کننده و مونتاژ کننده موظف هستند خدمات پس از فروش ارائه دهند و بر اساس ساز و کار‌های وزارت صمت این خدمات باید در بستر سامانه جامع خدمات پس از فروش اتفاق بیفتد.

اتصال همه خودروسازان به سامانه گارانتی

مهر 1402: مدتی است که اعلام شده خودروها به سامانه ملی گارانتی اضافه می‌شوند. بنابراین خودروسازان باید به این سامانه متصل باشند. خودروسازان باید شبکه خود را معرفی کنند تا پس از ارزیابی و تایید شبکه آن‌ها، در سامانه قرار گیرند. طبق اعلام وزارت صمت، وعده شد که تا پایان مهر ماه، همه‌ خودروسازان داخلی به سامانه ملی گارانتی بپیوندند.

حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، در این باره توضیح داد همه خودروسازان و واردکنندگان خودرو به سامانه ملی گارانتی متصل می‌شوند. پس از اظهار تولید یا واردات خودرو و ثبت اضافه شدن آمار آن به ناوگان کشور، شناسه رهیگیری خودرو نیز به شناسنامه خدمات پس از فروش اضافه می‌شود و از آن لحظه به بعد، خدمات پس از فروش قابل پیگیری است. خودروها دارای یک شناسه رهگیری (VIN خودرو) منحصربفرد هستند. خودروها اعم از تولیدی و وارداتی، زمانی ‌که شناسنامه خدمات پس از فروش برای آن‌ها در سامانه درج می‌شود، در حقیقت تضمین‌کننده خدمات و ارائه‌دهنده خدمت و همچنین شبکه مشخص خواهد بود.

وی افزود تعهدات خدمات پس از فروش خودروسازان در سامانه بارگذاری می‌شود؛ زمانی‌که اظهار تولید یا واردات می‌شود (به طور مثال 1000 دستگاه خودرو در روز به ناوگان اضافه و به فروش می‌رسد) همان شماره تک رقمی یا شناسه رهگیری خودرو هم مرتبط پیدا می‌کند و به شناسنامه خدمات پس از فروش پیوست می‌شود. همچنین از زمان ثبت و اضافه شدن شناسه رهیگیری خودرو به شناسنامه خدمات پس از فروش، شناسنامه گارانتی فعال می‌شود و از آن پس، تمامی خدمات پس از فروش قابل رصد و پیگیری است. ضمن اینکه اطلاعات از طریق پیامک برای خریدار و مصرف‌کننده ارسال خواهد شد. همچنین برای ارائه‌دهنده خدمات نیز مشخص می‌شود که چه خودروهایی تحت خدمات  قرار  داشته و بایستی برایشان خدمات ارائه کنند.

ثبت نام خودروسازان در سامانه گارانتی تا پایان مهر

مهر 1402: حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، اعلام کرد خودروساز موظف به ارائه گارانتی است و خودروسازان داخلی تا پایان مهر به سامانه ملی گارانتی وارد می‌شوند.

وی توضیح داد هرچند خودرو به سامانه ملی گارانتی اضافه شده، اما هنوز خودروسازان داخلی در این سامانه حضور ندارند. خودروسازان داخلی در فرایند کار قرار گرفته اند و باید شبکه خود را معرفی کنند تا ارزیابی و تایید شده و در سامانه درج شود. عدم حضور آن ها در این سامانه ، نشانه نداشتن گارانتی خودرو نیست، بلکه خودروهای داخلی تا 60 هزار کیلومتر یا سه سال گارانتی دارد. اینکه گفته می‌شود اگر شیشه خودروها دودی شود یا اگر در خودرو کفی سه بعدی نصب شود، گارانتی را قبول نمی کنند اصلا صحت ندارد و شاید شوخی باشد؛ اما اگر شکایتی باشد به طور حتم رسیدگی خواهد شد. در این سه سال خدمات رایگان ارائه و پس از آن خدمات پس از فروش با گرفتن مبالغی انجام می شود.

وی افزود فرآیند نظارت بر گارانتی در کشور باید تقویت شود، این مهم فقط از طریق بگیر و ببند انجام نمی‌شود و فرد می تواند در این سامانه شکایت کند و در مدت یک هفته به این شکایت رسیدگی می‌شود. فرآیند ورود خودروساز به سامانه انجام شده و در حال گرفتن اطلاعات آن ها هستیم. سامانه گارانتی مجموعه تعهداتی است که خودروساز به مردم ارائه می کند. این گارانتی ها مغایرت هایی دارد که در حال بررسی برای رفع آنها هستیم. دستگاه های نظارتی هم باید به وزارت صمت کمک کنند. اکنون در حال ایجاد ارتباط بین سامانه های شرکت ها با سامانه گارانتی هستیم و تا پایان مهر ماه خودروسازان را به این سامانه وارد می کنیم.


اخبار گارانتی خودرو

آخرین خبرهای مهم درباره گارانتی خودروهای سایپا به همراه جدیدترین شرایط گارانتی محصولات ایران خودرو را در مطالب زیر بخوانید:

شرایط گارانتی سایپا
شرایط گارانتی ایران خودرو
عوامل باطل شدن گارانتی خودرو

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران