تویوتا لندکروزر در چند سال اخیر دستخوش تغییرات و تحولاتی شده است. آن خودروی بزرگ و لوکس به محصولی کوچکتر با پیشرانه چهار سیلندر و ظاهر رترو تبدیل شد. البته نسخههای متنوعی برای لندکروزر جدید در نظر گرفته شده است.
اکنون جدیدترین نمونه لندکروزر، لندکروزر SE است که اولین نسخه برقی این خودرو محبوب محسوب میشود. تویوتا، لندکروزر SE جدید را جمعه شب در آمریکا معرفی کرد و سپس اطلاعات کمی را درباره آن ارائه داد.
تویوتا اعلام کرد که لندکروزر SE (که در حال حاضر شبیه یک کانسپت است) سه ردیف صندلی و باتری قوی با گشتاور بالا دارد. این خودرو در شهر و جاده کاملا بیصداست.
این نسخه الکتریکی با شاسی یکپارچه طراحی شده است و تویوتا ادعا میکند که این نوع بدنه در ناهمواریها خوب عمل خواهد کرد، اما با توجه به ظاهر خودرو، فاصله کم از سطح زمین و تایرهای کم پروفیل، به نظر نمیآید که آفرودر خوبی باشد.
ابعاد خودرو به ۵۱۳۱/۱۹۸۱/۱۷۰۲ میلی متر میرسد و بنابراین از نظر سایز مشابه گرند هایلندر است.
در کابین لندکروزر SE، از فرمان گرد خبری نیست و تویوتا فرمان جدید را NEO Steer نامیده است. این فرمان، از فرمان موتورسیکلت الهام گرفته و اهرم کنترل گاز و ترمز روی فرمان منتقل شده است و بنابراین نیازی به وجود پدال نیست.
وجود این فرمان با کنترل گاز و ترمز، باعث میشود تا کسانی که در قسمت پایینی بدن معلول هستند نیز بتوانند با لندکروز جدید رانندگی کنند. این نوع فرمان، نشستن راننده را نیز راحتتر میکند. چنین فرمانی برای کراساور برقی لکسوس RZ نیز طراحی شده است. درواقع این جایگزینی برای فرمانهای سنتی است.
تویوتا اولین خودروساز ژاپنی نیست که به فکر معلولان بوده است؛ زیرا مزدا مدتها خودروهای Self-empowerment Driving Vehicles را فروخته است. مزدا ۲، MX-30، CX-5 و حتی مدل میاتا، در هر دو مدل کانورتیبل و سقف فلزی، با پدالهایی کنار کنسول مرکزی فروخته شدهاند. این خودروها با فرمان خاصی نیز ارائه میشدند که بتوان با یک دست از آن استفاده کرد.
تویوتا اطلاعاتی را درباره موتور، قدرت، باتری و ... منتشر نکرده است، اما برای رقابت با خودرویی برقی مانند ریویان R1S، ویژگیهای قوی و قیمت رقابتی را لازم دارد.
به طور کلی لندکروزر برقی یک آفرودر با طراحی عضلانی و جذاب است و بنابراین خودرویی محبوب خواهد بود.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : مریم سادات نوری
منبع : motor1.com