علم آیرودینامیک همواره نقشی حیاتی در صنعت خودرو داشته، که البته در عصر خودروهای برقی بر اهمیت آن افزوده شده است. از مهمترین دلایل اهمیت آیرودینامیک بدنه خودروها میتوان به تاثیر بر راندمان انرژی اشاره کرد، امری که در خودروهای برقی از اهمیت بیشتری برخوردار است. به بیان سادهتر، طراحی سرراست و آیرودینامیک باعث کاهش مقاومت هوا شده و به خودروهای برقی اجازه میدهد با یک بار شارژ، مسافت بیشتری را طی کنند.
همین موضوع درباره کانسپت جدید چری یعنی آیرو (Aero) هم صدق میکند. بنابر ادعای سازنده، ضریب درگ بدنه آیرو به 0.168 میرسد. فرم بدنه چری آیرو با استفاده از شبیه سازی هوش مصنوعی توسعه یافته است، که بنابر ادعای چری، به ساخت آیرودینامیکترین خودروی جهان منجر شده، اما باید گفت ادعای چری در این مورد چندان با واقعیت همخوانی ندارد.
فعلا جزئیات چندانی از این کانسپت در دست نیست، اما خودروساز چینی میگوید در طراحی بدنه آیرو از ماهی تن الهام گرفته و در طول فرایند تحقیق و توسعه بیش از 2 هزار مورد بهینهسازی را برای رسیدن به بهترین نتیجه آیرودینامیکی اعمال کرده است. چری خاطرنشان میسازد، که در آزمایش تونل باد که اواخر تابستان 2023 انجام شده، به ضریب درگ 0.168 دست یافته است، که بهترین دستاورد در این زمینه در صنعت خودروسازی بهشمار میآید.
دستیابی به چنین نتیجهای بسیار قابل توجه خواهد بود، اما ابتدا توجه داشته باشید که نتایج مذکور تاکنون به صورت مستقل تایید نشده است. علاوه براین، به یاد داریم که کانسپت فولکسواگن ARVW در دهه 70 میلادی به ضریب درگ 0.15 دست یافت. همچنین کانسپت فورد پروب V مدل 1985 ضریب درگ 0.137 را به ثبت رسانده و فیات توربینا مدل 1954 هم رقم 0.14 را ثبت کرده است، که در تمامی موارد، بهتر از ضریب درگ چری آئرو ارزیابی میشود. اما خودروی مدرن لایتیر 0 با ضریب درگ 0.175 هم از دیگر گزینههای قابل ذکر بشمار میآید هرچند که این شرکت در صنعت خودروسازی دوام نیاورد و تنها پس از تولید دو دستگاه خودرو از صحنه خارج شد.
یک استارتآپ جدید به نام آپترا موتورز هم در حال اعمال تغییرات نهایی روی خودروی سه چرخ و برقی خورشیدی است که بنابر ادعای سازنده، میتواند ضریب درگ 0.13 تا 0.15 را به ثبت برساند، که البته فعلا به صورت رسمی تایید نشده است.
شرکت چری در سال 1997 تاسیس شده و مقر اصلی آن در استان ووهو چین قرار دارد. این شرکت به عنوان تولیدکننده خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت مناسب برای جمعیت رو به رشد قشر متوسط چین، شناخته میشود . چری با گذشت زمان به استفاده از فناوری و سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه توجه نشان داده ضمن اینکه بر یکی از جنبههای مهم جهانیسازی یعنی تولید خودروهای برقی، تاکید دارد. این شرکت چندین کارخانه مونتاژ در کشورهای گوناگون از جمله برزیل، روسیه و ایران تاسیس کرده است.
با تمام اینها، یک بار دیگر باید تاکید کنیم که ادعای چری مبنی بر ساخت آیرودینامیکترین خودروی جهان صحت ندارد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com