تغییرات برای ای-ریفتر، برلینگو، کومبو و دوبلو

بروزرسانی مینی‌ون‌های استلانتیس

20 آبان 1402 18:43

نسل فعلی سه مینی‌ ون گروه استلانتیس یعنی پژو پارتنر (ای-ریفتر)، سیتروئن برلینگو و اپل کومبو در سال 2018 معرفی شدند. عضو چهارم یعنی فیات دوبلو هم در سال 2022 به این جمع پیوست و جوان‌تر از سایرین به‌شمار می­‌آید. بد نیست بدانید که تویوتا ProAce City نیز براساس ساختار مشترک با همین خودروها شکل گرفته است.

اکنون استلانتیس تصمیم گرفته است این خودروهای مینی‌­ون­ را مورد به‌روز رسانی قرار دهد چراکه علاوه بر گذشت 5 سال از عمر آن‌ها، فروش چندانی مناسبی هم ندارند. در واقع مجموع فروش سه مینی‌ ون با برندهای پژو، سیتروئن و اپل در فرانسه در 10 ماه نخست 2023 به 2096 دستگاه خودرو محدود شده، در حالی که رقیب مستقیم آن‌ها یعنی رنو کانگو، در همین مدت به تعداد 4872 دستگاه فروخته شده است.

توجه داشته باشید که از ابتدای سال 2022، نسخه شخصی از پژو ریفتر، سیتروئن برلینگو و اپل کومبو در بازار اروپا فقط با موتور برقی عرضه می‌­شود، اما رنو کانگو با طیف وسیعی از پیشرانه‌های بنزین­‌سوز و دیزل به فروش می‌رسد.

در نخستین گام، هریک از مدل‌های جدید پژو ای-ریفتر، سیتروئن برلینگو و اپل کومبو با زبان طراحی برندهای خود بیشتر هماهنگ شده­‌اند. مثلا در پژو ای-ریفتر می­‌توان سه عنصر LED در هریک از چراغ‌های جلو ، طراحی متفاوت سپر و جلوپنجره و نشان جدید پژو را مشاهده کرد.

در سیتروئن برلینگو هم با فرم جدید چراغ‌های جلو، در اپل کومبو با چراغ‌ها و جلوپنجره متفاوت و در فیات دوبلو با تغییر در چراغ‌ها و سپر جلو روبرو هستیم.

همچون گذشته، این خودروها در دو نسخه با طول بدنه 4.4 یا 4.75 متر و در دو ظرفیت 5 یا 7 نفره، قابل سفارش است.

از میان این 4 خودرو، تصاویر کابین پژو ای-ریفتر و اپل کومبو در اختیار رسانه­‌ها قرار گرفته است، که از تغییر اساسی در این بخش خبر می­‌دهد. سایز نمایشگر لمسی از 8 به 10 اینچ افزایش یافته و رابط کاربری آن هم علاوه بر امکان دریافت بروزرسانی، از اپل کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم هم پشتیبانی می‌­کند.

صفحه نشان­‌دهنده 10 اینچی، سقف پانوراما، شارژر بی‌سیم، کروزکنترل تطبیق­‌پذیر، دو درگاه USB تایپ C، یک درگاه USB و خروجی برق 230 ولت به صورت استاندارد و مجموعه دستیار راننده شامل کروز کنترل تطبیقی و دوربین دید عقب به صورت سفارشی برای این خودرو نصب خواهد شد.

مشخصات فنی این مینی ­‌ون­‌های برقی هیچ تفاوتی با مدل قبلی ندارد، چرا که این خودروها همچون قبل، به یک موتور برقی با 136 اسب‌بخار قدرت و مجموعه باتری لیتیوم-یون با ظرفیت 50 کیلووات ساعت مجهز هستند.

براساس اعلام پژو، گشتاور پیشرانه در این مدل از 260 به 270 نیوتن‌متر افزایش یافته، ضمن ­این‌که شعاع حرکتی با 40 واحد افزایش به 320 کیلومتر (برمبنای WLTP) رسیده است. این تغییر به لطف بهینه‌سازی پیشرانه و جلوگیری از اتلاف گرمایی آن حاصل شده است. سیستم بازیابی نیروی ترمز هم در سه حالت و از روی فرمان قابل انتخاب خواهد بود.

مجموعه باتری این خودروها از جریان سریع 100 کیلووات و جریان عادی 11 کیلووات پشتیبانی می‌­کند. با اتصال به جریان سریع، ذخیره باتری در 32 دقیقه از صفر به 80 درصد افزایش می­‌یابد. این عمل با جریان عادی به 5 ساعت نیاز دارد.

فروش چهار مینی‌ ون برقی گروه استلانتیس ظرف چند ماه آینده در اروپا آغاز خواهد شد. از زمان عرضه و قیمت این مدل‌ها اطلاعی در دسترس نیست. مدل فعلی پژو ای-ریفتر در فرانسه با قیمت پایه 37,850 یورو به فروش می‌رسد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران