در سال 2007، یک شرکت خودروسازی به نام فیسکر توسط طراح و کارآفرین دانمارکی به نام هنریک فیسکر تاسیس شد. نخستین محصول این شرکت به نام کارما، فقط بین سالهای 2011 و 2012 تولید شد. در سال 2014 و پس از خریداری توسط سرمایهگذار چینی، نام این شرکت به کارما تغییر کرد. از آن زمان تاکنون، این شرکت فعالیت قابل توجهی نداشته است، چراکه کانسپت SC2 و مدلهای کراساور و پیکاپ این شرکت هرگز به خط تولید نرسیده و GS-6 که در سال 2021 معرفی شد هم در واقع نسخه بروزرسانی شده از همان فیسکر کارما 2008 بود.
اما ظاهرا جان تازهای به کالبد بیرمق کارما تزریق شده است، چراکه در بهار 2023، آقای مارکز مککامون که سابقه فعالیت در کرایسلر و سالین را در کارنامه دارد، به سمت مدیرعامل این شرکت منصوب شده است. به گزارش بلومبرگ، آقای مککامون متوجه شده که کارما تاکنون چندین میلیون دلار در پروژههای غیرمرتبط هزینه کرده است. به گفته وی، کارما برای موفقیت راهی جز تولید سالیانه 3 الی 5 هزار دستگاه خودروی برقی ندارد.
سرپرست جدید بخش طراحی کارما نیز میشل کریستنسن است، که در زمان اشتغال در شرکت هوندا، در طراحی نسل دوم آکورا NSX نقش داشته.
تمام این تغییرات به معرفی یک مدل جدید به نام کاویا (Kaveya) منجر شده که نام آن در زبان هندی به معنای «شعر متحرک» است و شرکت سازنده، آن را رقیب محصولات مکلارن و استون مارتین میداند.
طراحی کارما کاویا
کارما کاویا یک کوپه گرنتوریسمو با سازه آلومینیومی و قطعات فیبرکربنی بدنه است، که برخی ویژگیهای جالب را به همراه دارد. مثلا شیشه جلو، سقف پانوراما و شیشه عقب از سطحی یکپارچه و شفاف ساخته شده است و به باله فعال عقب ختم میشود. در عین حال میتوان شباهت این خودرو به شورولت کوروت یا لکسوس LFA را درک کرد.
ابعاد بدنه کارما کاویا در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.768، 2.002، 1.255 و 2.718 متر اعلام شده است. بدنه این خودرو بر رینگهای 19 اینچی با تایرهای میشلن استوار میشود.
مشخصات فنی کارما کاویا
ابتدا نسخه دیفرانسیل-عقب از کارما کاویا با 543 اسببخار قدرت و در اواخر 2025 عرضه خواهد شد.
کارما کاویا در نسخه چهار چرخ محرک به دو پیشرانه برقی با مجموع خروجی 1196 اسببخار قدرت و 1720 نیوتنمتر گشتاور مجهز شده و میتواند ظرف کمتر از سه ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو 290 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
مجموعه باتری 120 کیلووات ساعت هم نیروی لازم برای پیمایش 402 کیلومتر را فراهم کرده است و ذخیره آن ظرف 45 دقیقه از 10 به 80 درصد افزایش مییابد. عرضه نسخه چهارچرخ محرک به اواخر 2026 موکول شده است.
برنامه تولید کارما کاویا
کارما از تولید کاویا در تیراژ 353 دستگاه خبر داده است، هرچند معلوم نیست در نهایت چه تعداد از این خودرو ساخته شود. خریدار برای رزرو این خودرو باید 10 هزار دلار پرداخت کند.
این شرکت قصد دارد یک سدان برقی و یک سدان هیبرید را نیز در سال 2024 رونمایی کند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : kolesa.ru