در میان مدلهای متعدد در رده خودروهای سوپراسپرت، ونوم F5 (Venom) به عنوان محصولی از شرکت آمریکایی هنسی، عملکردی درخشان دارد. این خودرو اولین بار در سال 2014 معرفی شد اما چهار سال طول کشید تا این خودروی تولید-محدود با پیشرانه 6.6 لیتری توئین توربوشارژ، از خط تولید خارج شود. نام این خودرو از Fujita scale یا مقیاس اندازه گیری سرعت گردباد، برگرفته شده است.
هنسی از سال 2018 تاکنون، تیراژ متفاوتی را برای ونوم F5 اعلام کرده است اما به نظر میرسد که در مجموع، 99 دستگاه هنسی ونوم F5 در چهار نسخه رودستر، کوپه، کوپه روولوشن و رودستر روولوشن تولید شود. بنابر اعلام شرکت سازنده، از ابتدای تولید تاکنون، 24 دستگاه از این خودرو از خط تولید خارج شده و 16 دستگاه دیگر هم برای تحویل در سالهای 2024 و 2025 رزرو شده است.
مشخصات فنی ونوم F5 نسخه Stealth
به لطف 1817 اسببخار قدرت، هنسی ونوم F5 میتواند به سرعت 402 کیلومتر برساعت دست یابد. این خودرو با ثبت زمان 2 دقیقه و 10.9 ثانیه در Circuit of the Americas، به سریعترین خودروی آمریکا بدل شده است. این عنوان تا چند ماه پیش، در اختیار زینگر C21 بود.
مشخصات ظاهری هنسی ونوم F5 نسخه Stealth
از مجموع آمار تولید هنسی ونوم F5، سه دستگاه با لقب Stealth عرضه میشود. از این سه خودروی شخصیسازی شده، دو نمونه با رنگهای سبز Elemental و آبی Hypersonic در رویداد Quail به نمایش درآمدهاند. فعلا درباره خودروی سوم اطلاعی در دسترس نیست. یکی از ویژگیهای خاص این سه خودرو، نوار فیبرکربن سرتاسری روی بدنه است که از کاپوت تا خروجی اگزوز ادامه دارد. باله عقب و اسکوپ سقفی نیز از فیبرکربن ساخته شده است.
کاهش دمای پیشرانه، تنظیمات متفاوت تعلیق ، قطعه گوشه سپر جلو در کنار چرخ و ابعاد بزرگتر زیرسپری جلو و دیفیوزر عقب، از دیگر تفاوتهای سری Stealth با نمونه عادی هنسی ونوم F5 به شمار میآید.
تمام قطعات بدنه و روکشهای داشبورد و صندلیهای سری Stealth به صورت دستی رنگآمیزی شده است. بنابر اعلام هنسی، ساخت قطعات بدنه این خودرو به 2350 نفر-ساعت زمان نیاز دارد که معادل با 99 روز کامل است. این رقم برای رنگآمیزی قطعات به 750 نفر-ساعت میرسد که با 30 روز معادل است.
هنسی از اعلام قیمت سری Stealth ونوم F5 خودداری میکند، اما به نظر میرسد که قیمت هریک از این خودروها حتی از 3 میلیون دلار بالاتر باشد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : autoevolution.com