• ربات انسان‌ نماي تسلا

دستیارهای هوشمند

رونمایی از ربات انسان‌نمای تسلا

11 مهر 1401 10:39

کمپانی تسلا، ربات انسان‌نما Optimus خود را معرفی کرد. تسلا قصد دارد آن را به شرکت‌هایی بفروشد که به دنبال مکانیزه‌ کردن کارهایی که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، آن‌ها را «خطرناک، بی‌اهمیت و خسته‌کننده» می‌نامد، هستند.

ماسک هدف اصلی از ساخت این ربات را کمک به انجام کارهای سخت یعنی خطرناک، تکراری و کسل‌کننده دانسته که می­‌تواند در سال‌های آینده از زندگی بشر حذف و به ربات‌­ها واگذار شود.این ربات برای مصرف‌کنندگانی که در خانه به کمک نیاز دارند و یا برای رفتن تا یخچال و نوشیدنی گرفتن تنبل هستند نیز کارآمد است. اما اولین مصرف‌کننده، خود کمپانی تسلاست که از این ربات در کارخانه‌هایش استفاده می‌کند.

ربات تسلا در رویداد هوش مصنوعی سال گذشته معرفی شد. البته این معرفی به صورت رندر و با برخی مشخصات فنی اولیه همراه بود و به صورت انسانی که لباس ربات پوشیده بود، نمایش داده شد. اما امسال اولین نمونه سخت‌افزاری رونمایی شد. ایلان ماسک معتقد است که این نمونه ربات، از تجارت خودروسازی این شرکت نیز مهم‌تر است.

این ربات انسان­‌نما از فناوری مشترک با خودروهای تسلا بهره‌­مند است که شامل 8 دوربین و رایانه FSD خواهد بود. بدن این ربات به یاری 40 مفصل الکترومکانیکی حرکت می‌کند تا شبیه به حرکات انسان‌ها باشد، درحالی‌که از یک نمایشگر به عنوان صورت استفاده شده است.

قد و وزن این ربات به ترتیب 1.75 متر و 57 کیلوگرم است و می‌­تواند جسمی به وزن 20.4 کیلوگرم را از زمین بردارد. علاوه‌براین‌ها، تسلا بات می‌­تواند تا وزن 68 کیلوگرم را بکشد و تا سرعت 8 کیلومتر برساعت بدود.

ربات انسان‌ نمای تسلا

ویژگی­‌هایی مثل حرکت مستقل و درک فرامین صوتی، می­‌تواند دامنه قابلیت‌های کاربردی تسلا بات را وسعت بخشد، چراکه مالکان این ربات می‌توانند حتی آن را برای خرید به فروشگاه بفرستند.

تسلا درباره برخورد دوستانه این ربات به مخاطبان اطمینان داده و اعلام نموده است، که متخصصان این شرکت، توانایی­‌های تسلا بات را بگونه‌­ای تنظیم کرده‌­اند که همچنان تحت کنترل انسان‌ها باشد.

شرکت تسلا در فهرست مشاغل اخیر در وب‌سایت رسمی‌اش نوشت که قصد دارد از هزاران ربات انسان‌نما در کارخانه‌هایش استفاده کند. تسلا نوشت که در مسیر ساخت ربات‌های انسان‌نماست تا کارهای تکراری و خسته‌کننده را خودکار کند.

هسته ربات‌ها، فرصتی منحصربه‌فرد است تا بر روی الگوریتم‌های پیشرفته حرکت کار شود. مهندسین نرم‌افزار تسلا، این هسته را توسعه داده و مالک آن هستند.

جایگزینی کارمندان با ربات انسان‌نما، برای کسب‌‌و‌کارها می‌تواند جذاب و مفید باشد. این ربات‌ها نیازی به زمان استراحت، غذا، مرخصی، کمک‌های بازنشستگی، بسته‌های مراقبت بهداشتی و ... ندارند؛ از طرفی، هرگز مریض نمی‌شوند و تاخیر در حضور ندارند.

برخی از کارشناسان صنعت، درباره تاثیرگذاری ربات‌ها سوال کرده‌اند و به سابقه ایلان ماسک راجع‌به وعده‌هایش درباره Hyperloop و Cybertruck اشاره کردند.

ربات انسان‌ نمای تسلا

نانسی کوک، استاد مهندسی سیستم‌های انسانی در دانشگاه آریزونا، گفت که اگر ایلان ماسک ربات‌ها را فقط وادار به راه رفتن یا رقصیدن کند، کار جدیدی نیست. همچنین انتظار می‌رود تا تسلا جزئیات بیش‌تری را درمورد پیشرفت برنامه‌های محصولات خودران خود ارائه دهد. اکنون بیش از 150 هزار راننده تسلا در آمریکای شمالی، در حال آزمایش سیستم تمام خودران Beta روی وسایل نقلیه خود هستند؛ اما یکی از مهندسین ارشد تسلا قبلا گفته بود که نرم‌افزار کامل آن تا پایان سال 2022 در اختیار رانندگان تسلا قرار خواهد گرفت.

در پایان بد نیست بدانید که تسلا نخستین شرکت خودروسازی نیست که برای ساخت ربات اقدام کرده چراکه 21 سال قبل یعنی در سال 2000، شاهد معرفی رباتی به نام آسیمو توسط شرکت هوندا بودیم. تویوتا هم تاکنون چندین ربات ساخته که در کارهای منزل به افراد کمک می­‌کنند. هیوندای هم از چند سال قبل به یکی از مدعیان ساخت ربات تبدیل شده، مخصوصاً که در اوایل سال جاری، شرکت مشهور بوستون داینامیکز (Boston Dynamics) را خریداری کرده است.

مترجم : مریم سادات نوری

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران