• صعود يک کاميون برقي به قله

ثبت رکوردی جدید به کمک سلول‌های خورشیدی

صعود یک کامیون برقی به قله

26 آذر 1402 12:10

شرکت سوئیسی Gebrüder Weiss که در حمل و نقل و لجستیک فعالیت دارد، توانسته به رکورد تازه­‌ای در حرکت با یک خودروی برقی دست پیدا کند.

نماینده این شرکت یعنی یک خودروی جان­‌سخت به نام Terren، به بلندترین آتشفشان فعالی جهان در نواحی غربی شیلی سفر کرده است. همین اواخر بود که یک نمونه خاص از پورشه 911 که از اکسل­‌های پورتال و سوخت مصنوعی استفاده می­‌کرد، توانست تا ارتفاع 6.734 متری از سطح دریا بالا برود.

خودروی موردبحث در این مطلب یعنی Terren، تا ارتفاع 6.500 متری بالا رفته که از نماینده پورشه کمتر به نظر می‌­رسد، اما برای ثبت رکورد تازه در میان خودروهای برقی کاملاً کافی است. پیش از این و در می 2022، یک دستگاه فولکس واگن ID.4 GTX توانست تا ارتفاع 5.816 متری در بولیوی صعود کند.

صعود یک کامیون برقی به قله

خودروی مجهز به پنل خورشیدی Terren، توسط شرکت سوئیسی Aebi Schmidt طراحی شده است، که در ساخت ماشین‌های کشاورزی و تجهیزات خودروهای سنگین تخصص دارد. در واقع نمونه اولیه Terren هم براساس یکی از محصولات این شرکت یعنی Aebi VT450 شکل گرفته است، که قابلیت فرمان‌پذیری محور عقب را نیز به همراه دارد. نمونه اولیه به مجموعه باتری 90 کیلووات ساعت مجهز است، که در نمونه نهایی به 140 کیلووات ساعت افزایش یافته.

Terren به دو موتور برقی با مجموع قدرت 380 اسب­بخار مجهز شده است، اما از آنجا که در کوهستان شیلی امکان شارژ باتری وجود ندارد، پنل خورشیدی به مساحت 8 متر مربع نیز روی سقف این خودروی مکعبی قرار گرفته.

صعود یک کامیون برقی به قله

تیم همراه این خودرو، تعدادی پنل خورشیدی به مجموع مساحت 28 متر مربع را نیز در اختیار داشته که در ساعات آفتابی، از آن برای شارژ باتری استفاده کرده است. این پنل‌ها در مدت 5 ساعت، نیروی لازم برای پیمایش 150 کیلومتر را به دست می­‌آورد.

این سفر هیجان­‌انگیز از کنار دریاچه نمک Maricunga در ارتفاع 3.400 متری از سطح دریا آغاز شده است. نخستین رکورد Terren در ماه نوامبر و در ارتفاع 6 هزار متری ثبت شد، درحالی‌که فقط یک هفته بعد، این خودروی برقی توانست به ارتفاع 6.500 متر از سطح دریا برسد.

دیدگاه کاربران