اواخر سال 2022، شرکتی به نام اگزومُد (ExoMod)، نمونه مشابهسازی شده (رپلیکا) از دوج چارجر 1969 را با قیمت 329 هزار دلار معرفی کرد. این خودرو در آزمایش نشریه موتورترند، توانست شتاب صفر تا 96 در 4 ثانیه، تحمل شتاب جانبی 0.78 جی، توقف کامل از سرعت صد کیلومتر برساعت در مسافت 33.5 متر و پیمایش 400 متر در 11.9 ثانیه با سرعت 204 کیلومتر برساعت را به ثبت برساند.
حالا با محصول جدید شرکت اگزومُد به نام D69 کربن مواجه هستیم، که نسخه رپلیکا از دوج دیتونا 1969 است، خودرویی با طراحی چشمگیر بدنه با باله بزرگ عقب، مشهور است.
برخلاف شرکتهایی که خودروهای کلاسیک را با تجهیز به لوازم مدرن بازسازی میکنند، اگزومُد کار خود را براساس خودروهای مدرن انجام میدهد. این شرکت در این پروژه هم کار خود را با دوج چلنجر Redeye وایدبادی پیش برده و پس از جداسازی قطعات فولادی بدنه این کوپه آمریکایی، قطعات فیبرکربنی خودروی جدید را به سازه اصلی متصل کرده است. رنگآمیزی بدنه هم بنابر سلیقه مشتری انجام خواهد شد. برای انجام این عملیات، به 2 هزار ساعت زمان نیاز است.
البته پیشرانه دوج چلنجر Redeye وایدبادی با 807 اسببخار قدرت، دست نخورده باقی مانده است و به همین علت، ضمانت 5 سال یا 60 هزار مایل (96.500 کیلومتر) سازنده را همچنان به همراه دارد.
دوج دیتونا 1969 در تیراژ 503 دستگاه ساخته شد. این خودرو در آن زمان با هدف مبارزه با فورد در مسابقات نسکار طراحی شده بود، اما بنابر مقررات، امکان ساخت نمونه خیابانی آن هم فراهم شد. اندک نمونههای سالم باقی مانده از دوج دیتونا 1969، این روزها با قیمت بیش از یک میلیون دلار معامله میشود.
بنابراین خرید اگزومُد D69 کربن میتواند برای مشتریان ثروتمند علاقمند به خودروهای کلاسیک آمریکایی، کاملا توجیهپذیر باشد زیرا با پرداخت 395 هزار دلار، مالک خودرویی میشوند که نه تنها در تیراژ محدود تولید شده بلکه نسبت به نمونه اصلی، چند صد کیلوگرم سبکتر است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motortrend.com